The Universal Design for Learning (UDL) and Curricular Differentiation

Contributions to the Effectiveness of School Inclusion

Authors

  • Jefferson Mainardes Departamento de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado), Universidade Estadual de Ponta Grossa, Brazil https://orcid.org/0000-0003-0401-8112
  • Rosana de Castro Casagrande Departamento de Pedagogia, Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado), Universidade Estadual de Ponta Grossa, Brazil https://orcid.org/0000-0001-8341-6199

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.27484

Keywords:

universal design for learning, differentiation, school inclusion

Abstract

This paper explores the interrelationships between Universal Design for Learning (UDL) and differentiated and pedagogical instruction and indicates the main challenges for the dissemination and achievement of UDL in the Brazilian context. The central argument of the paper is that UDL is a more comprehensive and proactive approach that aims to make the learning environment accessible to everyone and differentiated strategies can be used within UDL.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jefferson Mainardes, Departamento de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado), Universidade Estadual de Ponta Grossa, Brazil

Professor do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (Brasil). Doutor em Educação pelo UCL/Institute of Education. Editor da revista Práxis Educativa e da Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa. Presidente do Comitê de Ética em Pesquisa da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Coordenador do Centro Tecnológico de Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais (Cetep Paulo Freire). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

Rosana de Castro Casagrande, Departamento de Pedagogia, Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado), Universidade Estadual de Ponta Grossa, Brazil

Professora do Departamento de Pedagogia da Universidade Estadual de Ponta Grossa (Brasil). Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Integra o Grupo de Pesquisa Políticas Educacionais e Práticas Pedagógicas (GPPEPE) da UEPG.

References

Alsalamah, A. (2017). Differences between Differentiated Instruction and Universal Design for Learning. International Journal for Research in Education – IJRE, 6(10), 8-11.

Artiles, A. J., & Dyson, A. (2005). Inclusive education in the globalization age: The promise of comparative cultural historical analysis. In D. Mitchell (Ed.), Contextualizing Inclusive Education (1a Edição, pp. 37-62). London: Routledge.

Brasil (2018). Base Nacional Comum Curricular – 3ª versão. Brasília: MEC. Retirado de: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/

Center for Applied Special Technology. (2018). Universal design for learning guidelines version 2.2. CAST. Wakefield, MA: National Center on Universal Design for Learning. Retirado de: http://udlguidelines.cast.org

Choudhury, S. (2021). Differentiating between UDL and Differentiated Instruction. Novak Education. Retirado de: https://www.novakeducation.com/blog/udl-vs-differentiated-instruction-a-new-perspective

Dewhurs, J. (1996). Differentiation in primary teaching. Education 3-13. International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 24(3), 27-36. doi: 10.1080/03004279685200281

Glat, R., & Pletsch, M. D. (2013). Estratégias educacionais diferenciadas para alunos com necessidades especiais. Rio de Janeiro: EDUERJ.

Griful-Freixenet, J., Struyven, K., & Vantieghem, W. (2020). Exploring pre-service teachers’ beliefs and practices about two inclusive frameworks: Universal Design for Learning and differentiated instruction. Teaching and Teacher Education, 107, 1-13. doi: 10.1016/j.tate.2021.103503

Griful-Freixenet, J., Struyven, K., Vantieghem, W., & Gheyssens, E. (2020). Exploring the interrelationship between universal design for learning (UDL) and differentiated instruction (DI): A systematic review. Educational Research Review, 29, 1-59. doi: 10.1016/j.edurev.2019.100306

Griful-Freixenet, J., Struyven, K., Verstichele, M., & Andries, C. (2017). Higher education students with disabilities speaking out: perceived barriers and opportunities of the Universal Design for Learning framework. Disability & Society, 32(10), 1627-1649. doi: 10.1080/09687599.2017.1365695

Hamdache, A. (2022). The Proximity of Universal Design for Learning and Differentiated Instruction. Academia Letters, Article 4987, 1-4. doi: 10.20935/AL4987

Lei Nº 13.146, de 6 de julho de 2015. (2015). Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Retirado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm

Mainardes, J. (2021). Alfabetização e prática pedagógica: trajetórias & vivências. Curitiba: CRV.

Marin, M., & Braun, P. (2018). Desenho universal para a aprendizagem e diferenciação curricular. Boletim de Educação Especial e Inclusão Escolar. Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Observatório de Educação e Inclusão Escolar: práticas curriculares e processos de ensino e aprendizagem (ObEE), 2(2), 11-14.

Marin, M., & Braun, P. (2020). Currículo e diferenciação pedagógica - uma prática de exclusão? Exitus, 10, 1-27. doi: 10.24065/2237-9460.2020v10n0ID1154

Ministério da Educação. (2008). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Retirado de: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf

Morin, A. (2019). What is Universal Design for Learning (UDL)? Understood. Retirado de: https://www.understood.org/articles/en/universal-design-for-learning-what-it-is-and-how-it-works

Morris, R. (2018). Differentiation and Universal Design for Learners. In C. H. Rawson (Ed.), Instruction and Pedagogy in Public Libraries For Youth (1a Edição, pp. 147-167). Chapel Hill: School of Information and Library Science.

Moss, C. T., & Plumpton, C. (1983). Differentiation. London: Macmillan.

National Center on Universal Design for Learning. (2011). The three principles of UDL. CAST. Retirado de: http://www.udlcenter.org/aboutudl/whatisudl/3principles

Nevin, A., Falkenberg, C. A., Nullman, S., Salazar, L., & Silió, M. C. (2013). Universal Design for Learning and Differentiated Instruction: Resolving Competing Mandates of the Individuals with Disabilities Education Act and No Child Left Behind. Retirado de: https://digitalcommons.fiu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1073&context=sferc

Pires, Y. R., & Mendes, G. M. L. (2019). Adaptar, adequar, diferenciar: reflexões a partir das políticas curriculares para o público-alvo da Educação Especial. Espaço do Currículo, 12(3), 390-403. doi: 10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n3.40581

Pletsch, M. D. (2021a, 15 de julho). Acessibilidade: princípio dos direitos humanos. [Arquivo de vídeo]. Retirado de: https://www.youtube.com/watch?v=hvnHyzsMIQQ

Pletsch, M. D. (2021b, 25 de outubro). Palestra – Desenho Universal da Aprendizagem (DUA). [Arquivo de vídeo]. Retirado de: https://www.youtube.com/watch?v=YOIpl52BOxI

Pletsch, M. D., Souza, F. F., & Orleans, L. F. (2017). A diferenciação curricular e o desenho universal na aprendizagem como princípios para a inclusão escolar. Revista Educação e Cultura Contemporânea, 14(35), 264-261. doi: 10.5935/2238-1279.20170014

Pletsch, M. D., & Souza, I. M. da S. de. (2021). Diálogos entre acessibilidade e Desenho

Universal na aprendizagem. In M. D. Pletsch, I. M. da S. de Souza, L. C. C. Rabelo, S. C. P. C. Moreira & A. R. de Assis (Orgs.), Acessibilidade e Desenho Universal na Aprendizagem (1ª Edição, pp. 13-25). Campos dos Goytacazes: Encontrografia.

Resolução Nº 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Retirado de: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf

Tomlinson, C. A. (1999). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Alexandria, Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development.

Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. Alexandria, Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development.

Tomlinson, C. A. (2005). Grading and differentiation: Paradox or good practice? Theory Into Practice, 44(3), 262-269. doi: 10.1207/s15430421tip4403_11

Tomlinson, C. A. (2014). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. (2º Edição). Alexandria, Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development.

Tomlinson, C. A. (2017). How to differentiate instruction in academically diverse classrooms. Alexandria, Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development.

Zerbato, A. P., & Mendes, E. G. (2018). Desenho Universal para a Aprendizagem como estratégia de inclusão escolar. Educação Unisinos, 22(2), 147-155. doi: 10.4013/edu.2018.222.04

Published

2022-10-31