For a Science of the Human

Computer Language in an Inclusive Perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.27545

Keywords:

special education, educational inclusion, technology, computer language

Abstract

When reflecting on technology as a possibility of pedagogical innovation and strategy for curriculum accessibility, we consider the singularities of the subjects and the plurality present in the classroom. In this paper, we present results of a research that analyzed interaction/collaboration processes among children with and without disabilities and their computer language from an inclusive perspective. It is a qualitative research study anchored in the historical-cultural approach. For the construction of scenes/analytical episodes, we registered data through participating observation, monitoring reports of the activities and their filming. The results show, among other aspects, the power of computer language in the constitution of signs through the possibilities of interaction with the subjects and their peers and that the experiences, built in the process of collaboration among the research participants, act as a source of learning and development for all.

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Author Biographies

Mariana Corrêa Pitanga de Oliveira, Departamento Educação e Sociedade, Instituto Multidisciplinar, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Brazil

Professora Substituta do Departamento Educação e Sociedade, curso de Pedagogia, da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Coordenadora de disciplina no Curso Lato Sensu de Pós-Graduação em Educação Especial e Inovação Tecnológica, promovido pela UFRRJ e Fundação CECIERJ. Doutora e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Pesquisadora do Observatório de Educação Especial e Inclusão Educacional (ObEE).

Márcia Denise Pletsch, Departamento Educação e Sociedade, Instituto Multidiscilinar, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Brazil

Professora Associada do Departamento Educação e Sociedade, do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) e do Programa de Pós-Graduação em Humanidades Digitais da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Coordenadora do Observatório de Educação Especial e Inclusão Educacional (ObEE). Coordenadora Geral do Núcleo de Acessibilidade e Inclusão (NAI/UFRRJ). Vice-Presidente da Associação Brasileira de Pesquisadores de Educação Especial (ABPEE 2022-2024). Editora coordenadora da edição em Língua Portuguesa da Revista Education Policy Analysis Archives. Cientista do Estado do Rio de Janeiro da FAPERJ e pesquisadora do CNPq.

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Published

2022-10-31