The Role of Social Support in the Transition and Inclusion of ERASMUS Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.28373

Keywords:

erasmus, social support, inclusion, higher education

Abstract

The literature is poor regarding Social Support in academic life and for students who are involved in the ERASMUS mobility programme. We formulated the following research questions: (i) Are the students' difficulties with ERASMUS related to Social Support? (ii) Which dimensions of Social Support interfere in the students' adaptation and inclusion in ERASMUS? We aimed to find answers in quantitative empirical research of exploratory nature. The sample was composed of 413 Higher Education students in Portugal who answered the socio-academic questionnaire and the Social Support Satisfaction Scale (ESSS).  The results obtained have shown that Social Support proved to be effective in the process of adaptation and inclusion in ERASMUS. Verbal communication between students was particularly important, facilitating the dimensions of Social Support. Furthermore, implications are mentioned in terms of promoting the development of the autonomy and well-being of the students in ERASMUS, through mechanisms that enhance Social Support.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Augusto Castanheira, Cátedra CIPSG de Estudos Globais / Centro de Estudos Globais (CEG-CIPSH-UAb), Universidade Aberta (UAb), Portugal

Doutorado em Estudos Globais pela Universidade Aberta e Investigador da cátedra CIPSH (Cátedra de Estudos Globais), e do Centro de Estudos Globais da Universidade Aberta. Tem particular interesse nas áreas de Competências Empreendedoras em contexto do Ensino Superior direcionadas para a mobilidade estudantil (Erasmus+). Do seu Curriculum Vitae salientam-se publicações nas áreas das competências empreendedoras e das novas tecnologias de informação e comunicação (TIC), alicerçadas na sua formação básica e prática profissional nas áreas das engenharias.

Jacinto Jardim, Centro de Estudos Globais (CEG-UAb), Departamento de Ciências Sociais e Gestão (DCSG-UAb), Universidade Aberta (UAb), Portugal

Com Agregação em Ciências Sociais, Pós-Doutoramentos em Educação para o Empreendedorismo, Doutoramento em Ciências da Educação pela Universidade de Aveiro. É Investigador da Universidade Aberta (UAb), Coordenador do Mestrado em Empreendedorismo e Cidadania Global (UAb) e Diretor do Gabinete Empreende; Coordenador Projeto de Educação para o Empreendedorismo e Cidadania (PEEC); fundador e presidente do Fórum Internacional Permanente de Educação para o Empreendedorismo (FIPEE). É revisor e autor de artigos científicos e livros.

Carlos Miguel Oliveira, CEOS.PP - Centre for Organisational and Social Studies, ISLA - Instituto Politécnico de Gestão e Tecnologia, Portugal

Doutorado em Gestão. É Professor Coordenador e Diretor da Escola Superior de Gestão do ISLA - Instituto Politécnico de Gestão e Tecnologia. É editor da revista Management in Review e membro do CEOS.PP - Centro de Estudos Organizacionais e Sociais. Nos últimos anos tem publicado vários artigos em revistas e conferências. É revisor de algumas revistas na área da gestão.

References

Arnett, J. J. (2007). Emerging Adulthood: What Is It, and What Is It Good For? Child Development Perspectives, 1(2), 68-73. https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2007.00016.x

Astin, A. W. (1984). Student Involvement: A Developmental Theory for Higher Education. Journal of College Student Personnel, 25(4), 297-308.

Barbosa, J. B., & Freitas, V. T. (2021). Como os estudantes em mobilidade ERASMUS na Universidade de Aveiro percebem as variedades do português? Entretextos, 21(3Esp.), 25. https://doi.org/10.5433/1519-5392.2021v21n3esp.p25

Benito, G., & Infante, A. (2019). Looking Into Erasmus with Demographic Lens: An Analysis of Key Factors Affecting the Destination Choice of Spanish Exchange Students. COF SPANISH. https://www.academia.edu/42819428/LOOKING_INTO_ERASMUS_WITH_DEMOGRAPHIC_LENS_AN_ANALYSIS_OF_KEY_FACTORS_AFFECTING_THE_DESTINATION_CHOICE_OF_SPANISH_EXCHANGE_STUDENTS

Berger, R., Safdar, S., Spieß, E., Bekk, M., & Font, A. (2019). Acculturation of Erasmus students: Using the multidimensional individual difference acculturation model framework. International Journal of Psychology, 54(6), 739-749. https://doi.org/10.1002/ijop.12526

Bryła, P. (2015). Self-reported Effects of and Satisfaction with International Student Mobility: A Large-scale Survey among Polish Former Erasmus Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191(June), 2074-2082. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.248

Cairns, D. (2017). The Erasmus undergraduate exchange programme: a highly qualified success story? Children's Geographies, 15(6), 728-740. https://doi.org/10.1080/14733285.2017.1328485

Cairns, D. (2018). Researching social inclusion in student mobility: methodological strategies in studying the Erasmus programme. International Journal of Research and Method in Education, 1-11. https://doi.org/10.1080/1743727X.2018.1446928

Calvo, D. M. (2013). Procesos de revalorización patrimonial en el barrio de Alfama: el papel de los estudiantes Erasmus en la tematización de la ciudad. Etnográfica, 17(1), 31-50.

Calvo, D. M. (2017). Globalización e internacionalización educativa. Una historia institucional del Programa ERASMUS, 1987-2014. OpenEdition Journals, 71, 75-100. https://doi.org/10.4000/lerhistoria.2885

Carta dos Direitos Fundamentais da União Europeia, Pub. L. No. 2012/C 326/02, 391 (2012). http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PT/TXT/PDF/?uri=CELEX:12012P/TXT&from=PT

Castanheira, C. A. (2022). Competências empreendedoras do jovem adulto em contexto global de mobilidade ERASMUS+ | The global youth and entrepreneurial competencies in ERASMUS. (Tese de doutoramento). Universidade Aberta, Portugal. http://hdl.handle.net/10400.2/13422

Cavalcanti, G., Brambilla, A., & Lage, E. L. (2012). Caso dos movimentos turísticos dos estudantes que realizaram o Programa Erasmus no Instituto Superior da Ciência do Trabalho e da Empresa (ISCTE / IUL) – Lisboa, Portugal no ano letivo 2007 / 2008. Revista Turismo & Desenvolvimento, 19-21.

Chickering, A. W., & Reisser, L. (1993). Education and Identity. (Second Edition). The Jossey-Bass Higher and Adult Education Series. Jossey-Bass Inc.

Cutrona, C. E., Cole, V., Colangelo, N., Assouline, S. G., & Russell, D. W. (1994). Perceived Parental Social Support and Academic Achievement: An Attachment Theory Perspective. Journal of Personality and Social Psychology, 66(2), 369-378. https://doi.org/10.1037/0022-3514.66.2.369

Dearden, J. (2015). English as a medium of instruction: A growing global phenomenon. British Council.

Doiz, A., & Lasagabaster, D. (2020). Dealing with language issues in English-medium instruction at university: a comprehensive approach. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 23(3), 257-262. https://doi.org/10.1080/13670050.2020.1727409

Erasmusplus-it. (2017). Mobility in Erasmus +; First results in the fields of school education, higher education and adult education - Executive summary. http://www.erasmusplus.it/wp-content/uploads/2017/01/2_Quality-impact-KA1-Erasmus-mobility.pdf

European Comission. (2021a). 2021 annual work programme “Erasmus+”: the Union Programme for Education, Training, Youth and Sport (Issue November 2021). https://erasmus-plus.ec.europa.eu/document/2021-annual-work-programme-erasmus-the-union-programme-for-education-training-youth-and-sport

European Commission. (2021b). Implementation guidelines Erasmus+ and European Solidarity Corps Inclusion and Diversity Strategy. https://erasmus-plus.ec.europa.eu/document/implementation-guidelines-erasmus-and-european-solidarity-corps-inclusion-and-diversity-strategy

European Union. (2023). Número médio de línguas estrangeiras aprendidas por aluno de ensino secundário (nível 3 da classificação Internacional Tipo da Educação). https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/key-facts-and-figures/life-eu_pt

EUROSTAT. (2023). Trips by detailed country/world region of main destination. https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tour_dem_totot/default/bar?lang=en

Ferraz, M., & Pereira, A. (2002). Personality and homesickness in young university students. Psicologia, Saúde & Doenças, 3(2), 149-164. ISSN 1645-0086

Gabriels, W., & Benke-Aberg, R. (2020). Student Exchanges in Times of Crisis - Research report on the impact of COVID-19 on student exchanges in Europe. Erasmus Student Network AISBL.

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2014). Multivariate Data Analysis. (7th Edition). Pearson Education Limited.

Jardim, J. (2007). Programa de Desenvolvimento do Competências Pessoais e Sociais: Estudo para a Promoção do Sucesso Académico. (Tese de Doutoramento). Departamento de Ciências da Educação, Universidade de Aveiro, Portugal. https://ria.ua.pt/bitstream/10773/1107/1/2008001310.pdf

Jardim, J. (2010). Programa de desenvolvimento de competências pessoais e Sociais: Estudo para a promoção do sucesso académico. Instituto Piaget.

Jorge, M. do R., Baptista, L. V., & Nofre, J. (2016). As dinâmicas de residência e de usufruto lúdico da população jovem na cidade de Lisboa. In IX Congresso Português de Sociologia, 1-15.

Kumar, S., Calvo, R., Avendano, M., Sivaramakrishnan, K., & Berkman, L. F. (2012). Social support, volunteering and health around the world: Cross-national evidence from 139 countries. Social Science and Medicine, 74(5), 696-706. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2011.11.017

Lesjak, M., Juvan, E., Ineson, E. M., Yap, M. H. T., & Axelsson, E. P. (2015). Erasmus student motivation: Why and where to go? Higher Education, 70(5), 845-865. https://doi.org/10.1007/s10734-015-9871-0

Lourenço, S., Breda, Z., & Pereira, E. (2018). Turismo académico: Um estudo sobre os estudantes Erasmus na Universidade de Aveiro. Revista Turismo & Desenvolvimento, (29), 107-123. https://doi.org/10.34624/rtd.v0i29.1564

Maiworm, F. (2001). ERASMUS: Continuity and Change in the 1990s. European Journal of Education, 36(4), 459-472. https://doi.org/10.1111/1467-3435.00082

Marin-Pantelescu, A., Tăchiciu, L., Oncioiu, I. S., & Stefan-Hint, M. (2022). Erasmus Students’ Experiences as Cultural Visitors: Lessons in Destination Management. Sustainability, 14(5), 2553. https://doi.org/10.3390/su14052553

Monteiro, S., Tavares, J., & Pereira, A. (2012). Adultez emergente: Na fronteira entre a adolescência e a adultez. Revista @mbienteeducação, 2(1), 129-137.

Padrão, M. H., Guerra, I., Marnoto, S., Padrão, R., & Oliveira, C. (2012). Erasmus students in portugal: The perception and the impact of international crisis. Regional and Sectoral Economic Studies, 12(2), 133-148.

Pais-Ribeiro, J. L. (1999). Escala de Satisfação com o Suporte Social (ESSS). Análise Psicológica, 3(XVII), 547-558.

Pascarella, E. T. (1985). Students’ affective development within the college environment. Journal of Higher Education, 56(6), 640-663. https://doi.org/10.2307/1981072

Pawlak, M., Csizér, K., & Soto, A. (2020). Interrelationships of motivation, self-efficacy and self-regulatory strategy use: An investigation into study abroad experiences. System, 93. https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102300

Pereira, A. S., Gomes, R. M., Marques, D. R., & Walker, S. L. (2021). Psychometric Properties of the European Portuguese Version of the Distance Education Learning Environments Survey (DELES). Current Psychology, 40(1), 367-378. https://doi.org/10.1007/s12144-018-9919-2

Pereira, A. S., Moreira, A. A., Chaló, P., Sancho, L., Varela, A., & Oliveira, C. (2017). Development Challenges of a Full Integrated App in Higher Education. In I. Management Association (Ed.), Gaming and Technology Addiction: Breakthroughs in Research and Practice (pp. 117-139). IGI Global. https://psycnet.apa.org/doi/10.4018/978-1-5225-0778-9.ch007

Pereira, A. S., Motta, E., Luzio-Vaz, A., Pinto, C., Bernardino, O., Melo, A., Ferreira, J., Rodrigues, M., Medeiros, A., & Lopes, P. (2012). Sucesso e desenvolvimento psicológico no Ensino Superior: Estratégias de intervenção. Análise Psicológica, 24(1), 51-59. https://doi.org/10.14417/ap.152

Pereira, A. S., & Williams, D. (2001). Stress and coping in helpers on a student “nightline” service. Counselling Psychology Quarterly, 14(1), 43-47. ISSN 0951-5070. https://doi.org/10.1080/09515070110038019

Peter, H., & Kata, T. (2018). Erasmus Student Exchange: Key Motivations and Future Expectations of Participants. https://www.academia.edu/36843272/Erasmus_Student_Exchange_Key_Motivations_and_Future_Expectations_of_Participants

Regulamento (UE) 2016/679 do Parlamento Europeu e do Conselho de 27 de abril de 2016, (2016). https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2016/679/2016-05-04

Sarason, I. G., Levine, H. M., Basham, R. B., & Sarason, B. R. (1983). Assessing Social Support: The Social Support Questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 44, 127-139.

Rich, D. (2009). The Bologna Process in European Higher Education. In International Encyclopedia of Education. (3rd Edition). https://doi.org/10.1016/B978-0-08-044894-7.00848-4

Soares, A., Pereira, M., & Canavarro, J. (2010). Competências do século XXI, transição para o Ensino Superior e sucesso académico: Estudo do nível de proficiência linguística em Inglês e Português dos estudantes do 1o ano da Universidade de Coimbra. Revista Portuguesa de Pedagogia, 44(2), 107-130. https://doi.org/10.14195/1647-8614_44-2_7

Soares, A. M., Pinheiro, M. D. R., & Canavarro, J. M. P. (2016). Transição e adaptação ao ensino superior e a demanda pelo sucesso nas instituições portuguesas. Psychologica, 58(2), 97-116. https://doi.org/10.14195/1647-8606_58-2_6

Taquini, R., Finardi, K. R., & Amorim, G. B. (2017). English as a Medium of Instruction at Turkish State Universities. Education and Linguistics Research, 3(2), 35. https://doi.org/10.5296/elr.v3i2.11438

Teichler, U. (2003). Mutual Recognition and Credit Transfer in Europe: Experiences and Problems. Journal of Studies in International Education, 7(4), 312-341. https://doi.org/10.1177/1028315303257118

Tinto, V. (1987). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition. The University of Chicago Press.

United Nations. (2015). Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. In General Assembly - Seventieth session- a/Res/70/1.

Valente, S., & Lourenço, A. A. (2020). Questionário de inteligência emocional do professor: adaptação e validação do “Emotional Skills and Competence Questionnaire.” Revista de Estudios e Investigación En Psicología y Educación, 7(1), 12-24. https://doi.org/10.17979/reipe.2020.7.1.5480

Published

2023-06-30