The Role of Social Support in the Transition and Inclusion of ERASMUS Students

Authors

  • Carlos Augusto Castanheira Cátedra CIPSG de Estudos Globais / Centro de Estudos Globais (CEG-CIPSH-UAb), Universidade Aberta (UAb), Portugal https://orcid.org/0000-0002-6789-8738
  • Jacinto Jardim Centro de Estudos Globais (CEG-UAb), Departamento de Ciências Sociais e Gestão (DCSG-UAb), Universidade Aberta (UAb), Portugal https://orcid.org/0000-0002-0600-3128
  • Carlos Miguel Oliveira CEOS.PP - Centre for Organisational and Social Studies, ISLA - Instituto Politécnico de Gestão e Tecnologia, Portugal https://orcid.org/0000-0003-0166-686X

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.28373

Keywords:

erasmus, social support, inclusion, higher education

Abstract

The literature is poor regarding Social Support in academic life and for students who are involved in the ERASMUS mobility programme. We formulated the following research questions: (i) Are the students' difficulties with ERASMUS related to Social Support? (ii) Which dimensions of Social Support interfere in the students' adaptation and inclusion in ERASMUS? We aimed to find answers in quantitative empirical research of exploratory nature. The sample was composed of 413 Higher Education students in Portugal who answered the socio-academic questionnaire and the Social Support Satisfaction Scale (ESSS).  The results obtained have shown that Social Support proved to be effective in the process of adaptation and inclusion in ERASMUS. Verbal communication between students was particularly important, facilitating the dimensions of Social Support. Furthermore, implications are mentioned in terms of promoting the development of the autonomy and well-being of the students in ERASMUS, through mechanisms that enhance Social Support.

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Author Biographies

Carlos Augusto Castanheira, Cátedra CIPSG de Estudos Globais / Centro de Estudos Globais (CEG-CIPSH-UAb), Universidade Aberta (UAb), Portugal

Doutorado em Estudos Globais pela Universidade Aberta e Investigador da cátedra CIPSH (Cátedra de Estudos Globais), e do Centro de Estudos Globais da Universidade Aberta. Tem particular interesse nas áreas de Competências Empreendedoras em contexto do Ensino Superior direcionadas para a mobilidade estudantil (Erasmus+). Do seu Curriculum Vitae salientam-se publicações nas áreas das competências empreendedoras e das novas tecnologias de informação e comunicação (TIC), alicerçadas na sua formação básica e prática profissional nas áreas das engenharias.

Jacinto Jardim, Centro de Estudos Globais (CEG-UAb), Departamento de Ciências Sociais e Gestão (DCSG-UAb), Universidade Aberta (UAb), Portugal

Com Agregação em Ciências Sociais, Pós-Doutoramentos em Educação para o Empreendedorismo, Doutoramento em Ciências da Educação pela Universidade de Aveiro. É Investigador da Universidade Aberta (UAb), Coordenador do Mestrado em Empreendedorismo e Cidadania Global (UAb) e Diretor do Gabinete Empreende; Coordenador Projeto de Educação para o Empreendedorismo e Cidadania (PEEC); fundador e presidente do Fórum Internacional Permanente de Educação para o Empreendedorismo (FIPEE). É revisor e autor de artigos científicos e livros.

Carlos Miguel Oliveira, CEOS.PP - Centre for Organisational and Social Studies, ISLA - Instituto Politécnico de Gestão e Tecnologia, Portugal

Doutorado em Gestão. É Professor Coordenador e Diretor da Escola Superior de Gestão do ISLA - Instituto Politécnico de Gestão e Tecnologia. É editor da revista Management in Review e membro do CEOS.PP - Centro de Estudos Organizacionais e Sociais. Nos últimos anos tem publicado vários artigos em revistas e conferências. É revisor de algumas revistas na área da gestão.

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Published

2023-06-30