LIVRO DE OCORRÊNCIAS DA ESCOLA: ESTUDO COM SITUAÇÕES DE INDISCIPLINA

Authors

  • Israel kujawa IMED
  • Mauro José Organista Lupercio IMED
  • Claudia Helena Paim Furlanett
  • Naiana Dapieve Patias

DOI:

https://doi.org/10.25755/int.14854

Abstract

Context of low levels of school learning are often associated with situations of indiscipline that can be evaluated from the record in the "Book of Occurrences", which exists in the great majority of schools.  The objective of the research was to identify and analyze the main actions registered in relation to the students who practiced acts classified as indisciplinary, in a public elementary school of a city located in the southern region of Brazil. As a methodological procedure, the three students with the highest number of occurrence records in the minutes were selected and the measures taken with them were identified. It is concluded from this research that there are procedures that can be evaluated as adequate, inadequate and problematic, by the teacher and the school, evidencing a tendency to look at acts of indiscipline with a focus on the individual, without looking at the interactions and to the contexts.

Author Biographies

Israel kujawa, IMED


Pós-Doutor em Psicologia na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto -(FPCEUP). Possui graduação em Filosofia (UPF-RS, 1992), especialização em Filosofia Contemporânea (PUC-MG, 1995), em Linguística Aplicada ao Ensino da Língua Estrangeira(UPF-RS, 2000), mestrado em Educação (UPF-RS, 2007) e doutorado em Psicologia (UFRGS, 2016). Professor do Curso de Psicologia da IMED, desde março de 2007. Docente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia (PPGP) da IMED. Desempenhou as Funções de Secretário Municipal da Habitação, do Planejamento, no município de Passo Fundo, RS, Coordenador Pedagógico e Diretor de escola pública estadual. Em 2011 e 2012 foi Coordenador Adjunto, na 7ª Coordenadoria Regional de Educação. Coordenou a capacitação pedagógica de professores em 14 escolas públicas estaduais, na região de Passo Fundo, RS

Mauro José Organista Lupercio, IMED

 

Mestre em Teologia y Estudos Interculturais (CTU, USA) e concluinte do Bacharelado em Psicologia (IMED, Brasil). 

Published

2019-11-30

How to Cite

kujawa, I., Lupercio, M. J. O., Furlanett, C. H. P., & Patias, N. D. (2019). LIVRO DE OCORRÊNCIAS DA ESCOLA: ESTUDO COM SITUAÇÕES DE INDISCIPLINA. Interacções, 15(51), 150–168. https://doi.org/10.25755/int.14854

Issue

Section

Number 25 - Special Number - Adolescence, Gender and Violences