O Uso de Tecnologias Digitais no Processo de Ensino durante a Pandemia da CoViD-19

Authors

  • Flavia Sucheck Mateus da Rocha UFPR
  • Taniele Loss UTFPR
  • Braian Lucas Camargo Almeida
  • Marcelo Souza Motta
  • Marco Aurélio Kalinke

DOI:

https://doi.org/10.25755/int.20703

Abstract

During the year 2020, Brazil was impacted by the effects of a virus that made it impossible for face-to-face classes to continue taking place nationwide. In order for students to have access to knowledge, national legislation allowed teaching to take place remotely during the pandemic period. This had repercussions for teachers using different digital technologies (DT). In order to verify how DT were being used in national teaching processes during the COVID-19 pandemic, we carried out a qualitative investigation. We interviewed 123 teachers, using a questionnaire on Google Forms, in April 2020. The analysis of the responses obtained indicated different possibilities and difficulties for teachers. Of the main difficulties pointed out, it was found that many students do not have access to TD and teachers' limitations in articulating their use in the teaching process. As for the positive points, teachers perceived opportunities to meet and use various TDs for communication in videoconferences, with those involved in educational processes, as well as the adoption of various digital resources, providing differentiated classes to students. Finally, they indicated that the use of TD in teaching will not replace the role of the teacher in face-to-face classes, especially in Basic Education, but the adoption of remote teaching in the pandemic period, will directly impact pedagogical practices in the return of face-to-face activities.

Author Biographies

Flavia Sucheck Mateus da Rocha, UFPR

Doutoranda em Educação em Ciências e em Matemática pela UFPR. Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela UFPR, na Linha de Pesquisa Tecnologias da Informação e Comunicação no Ensino de Ciências e Matemática. Possui graduação em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Possui graduação em Pedagogia, pela Uninter. Possui Especialização em Metodologia do Ensino da Matemática, pela FAEL e em Formação Docente para EaD, pela Uninter. É integrante do GPTEM (Grupo de Pesquisa sobre Tecnologias na Educação Matemática), do GPINTEDUC (Grupo de Pesquisa em Inovação e Tecnologias na Educação) e do grupo EAD, Presencial e o Híbrido: vários cenários profissionais, de gestão, de currículo, de aprendizagem e políticas públicas. Atualmente é professora nos cursos da área de Exatas na Escola Superior de Educação do Centro Universitário Internacional Uninter. Tem experiência no ensino de Matemática nas séries finais do Ensino Fundamental e no Ensino Médio. Pesquisa sobre Tecnologias Digitais e demais inovações nos processos de ensino e aprendizagem de Matemática.

Taniele Loss, UTFPR

Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática pela UTFPR; Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela UTFPR (2018); possui especialização em Metodologia do Ensino de Matemática pela Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras (2011). Formada em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional Uninter (2020) e em Licenciatura em Matemática pelo Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná (CEFETPR, 2002). É integrante do GPTEM (Grupo de Pesquisa sobre Tecnologias na Educação Matemática), do grupo GPINTEDUC (Grupo de Pesquisa em Inovação e Tecnologias na Educação) e do grupo EAD, Presencial e o Híbrido: vários cenários profissionais, de gestão, de currículo, de aprendizagem e políticas públicas. Já atuou como professora do Ensino Superior na modalidade presencial, semipresencial e EAD. Atualmente é professora de matemática do Ensino Fundamental II (6 ao 9 ano) pela Secretaria Municipal da Educação de Curitiba.

Published

2020-12-30

How to Cite

Flavia Sucheck Mateus da Rocha, Taniele Loss, Braian Lucas Camargo Almeida, Marcelo Souza Motta, & Marco Aurélio Kalinke. (2020). O Uso de Tecnologias Digitais no Processo de Ensino durante a Pandemia da CoViD-19. Interacções, 16(55), 58–82. https://doi.org/10.25755/int.20703

Issue

Section

Number 25 - Special Number - Adolescence, Gender and Violences