Educação não Presencial na EJA do Paraná em Tempos de Pandemia

Uma Proposta Possível?

Authors

  • Francisca Vieira Lima UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ https://orcid.org/0000-0002-1426-407X
  • Aldemar Balbino da Costa UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ
  • Cléber Lopes UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ
  • Sonia Maria Chaves Haracemiv UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ

DOI:

https://doi.org/10.25755/int.21022

Abstract

The present work deals with non-presential education in the state of Paraná / BR in the context of the Covid-19 pandemic, considering its consequences in Youth and Adult Education (EJA). For this purpose, we sought to reflect on the documents governing non-presential education in the state of Paraná and on the contradictions of its effectiveness in the Youth and Adult Education modality, considering the urgency of placing on the agenda the importance of EJA in the face of the current scenario. This research, with a qualitative approach and documental and bibliographic nature, has counted on the critical analysis of Resolutions 1.016 / 2020 – GS / SEED, 1.522 / 2020 – GS / SEED and 3.817 / 2020 – GS / SEED that deal with school activities in the non-presential classes modality due to the pandemic caused by Covid-19, using, as a technique, the content analysis of Bardin (2016). Weaknesses were identified with regard to the training of the students involved, as well as the methodologies for access to teaching and learning. It appears that, when thinking about the possibility of non-presential teaching in times of pandemic in EJA, it is necessary to evaluate how it would be developed, which would require a collective construction involving school communities. In addition, the way in which non-presential education in Paraná was determined left gaps in relation to socioeconomic conditions, technical skills and technological training of the main actors in this process: students and teachers.

Author Biography

Francisca Vieira Lima, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ

Doutoranda em Educação - UFPR - Linha Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano. Mestra em Educação - UFPR. Graduação em Pedagogia e Educação Física. Bacharelado em Ciências Contábeis pela Faculdade Estadual de Educação Ciências e Letras de Paranavaí/UNESPAR com Habilitação em Matemática (Licenciatura Plena). Especialização em Educação de Jovens e Adultos e Educação Matemática. Associada a ANPED - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação.Integrante do Grupo de Pesquisa EPEJA - Pesquisa Interinstitucional CNPQ Fundamentos e Autores Recorrentes do Campo da Educação de Jovens e Adultos no Brasil: a construção de um glossário eletrônico. Atualmente é coordenadora pedagógica e compõe o quadro de gestoras do Centro Estadual de Educação Básica para Jovens e Adultos de São José dos Pinhais/SEED/PR.

Published

2020-12-30

How to Cite

Lima, F. V., Aldemar Balbino da Costa, Cléber Lopes, & Sonia Maria Chaves Haracemiv. (2020). Educação não Presencial na EJA do Paraná em Tempos de Pandemia: Uma Proposta Possível?. Interacções, 16(54), 106–125. https://doi.org/10.25755/int.21022

Issue

Section

Number 25 - Special Number - Adolescence, Gender and Violences