ENVIRONMENTAL PERCEPTION AND EDUCATION FOR THE CONSERVATION OF CHELONS IN THE MUNICIPALITY OF SANTA MARIA DAS BARREIRAS, PARÁ, BRAZIL.

Authors

  • Vanessa Luz Secretaria Executiva de Educação-SEDUC/PARÁ.
  • Adriana Malvasio Universidade Federal do Tocantins-UFT

DOI:

https://doi.org/10.25755/int.25683

Abstract

The consumption of Amazon turtles, especially the Podocnemididae family, is considered a tradition rooted in the culture of riverside dwellers, indigenous people and rural populations in the Amazon region. Through semi-structured interviews and content analysis, the objective was to assess the perception and socio-environmental profile of people who use and/or market Amazon turtles, aiming to guide guidelines for environmental education programs, through semi-structured interviews and content analysis. The study took place in the city of Santa Maria das Barreiras-PA, with the participation of 59 interviewees who were selected using the snowball sampling method. The sample reveals that 72.86% and 25.38% of respondents consume turtle meat and eggs, respectively; most claim that the meat's custom and flavor are the main reasons for consuming the animals and acquire them through hunting/fishing, trade or donations from friends, colleagues or indigenous people. In addition, this research
elaborated a set of proposals aimed at environmental education, the strengthening inspection actions and community engagement, to assist the work of conservation of turtles, thus contributing to awareness and understanding of the social and ecological relevance of these animals, considering the perspective of responsible use and enhancing the potential of this species. The wide consumption and other anthropic actions reinforces the urgent need for conservation actions, in addition to Araguaia Chelonian Project, as there are not sufficient population data that allow
establishing the real impact of this consumption for the maintenance of viability of the natural chelonian populations.

Author Biographies

Vanessa Luz, Secretaria Executiva de Educação-SEDUC/PARÁ.

Mestra em Ciências do Ambiente, Universidade Federal do Tocantins (UFT, 2019-2021), Graduada em Licenciatura Plena em Ciências Naturais pela Universidade do Estado do Pará (UEPA, 1999-2003); Especialista em Gestão e Educação Ambiental pela Faculdade de Tecnologia Antônio Propício (FAPAF, 2011-2012), Especialista em Gestão e Organização da Escola pela Universidade Pitágoras Unopar (UNOPAR, 2015-2016) e Pós-Graduando em Docência do Ensino Superior pela Universidade Pitágoras Unopar (UNOPAR, 2021-2022). Tem experiência em docência no Ensino Fundamental e Médio, com ênfase em Ciências da Natureza, Biologia, Física e Química, bem como possui experiência em Gestão escolar (2015-2019).

Adriana Malvasio, Universidade Federal do Tocantins-UFT

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACK), mestrado em Ciências Biológicas (Zoologia) pelo Departamento de Zoologia do Instituto de Biociências da Universidade de São Paulo (IB/USP) e doutorado em Ciências Biológicas (Zoologia) pelo Departamento de Zoologia do Instituto de Biociências da Universidade de São Paulo(IB/USP). Fez pós-doutoramento no Laboratório de Ecologia Animal do Departamento de Biologia da Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiróz (Esalq/USP). Atualmente é Professora Titular da Fundação Universidade Federal do Tocantins/UFT, atuando nos cursos de Graduação em Engenharia Ambiental, Licenciatura em Biologia EaD e nos Programas de Pós-graduação em Ciências do Ambiente e em Biodiversidade, Ecologia e Conservação. Tem experiência na área de Zoologia e Ecologia Animal, com ênfase em Quelônios e Crocodilianos, além de Educação Ambiental relacionada à fauna desses grupos.

Published

2023-02-28

How to Cite

Luz, V., & Malvasio, A. (2023). ENVIRONMENTAL PERCEPTION AND EDUCATION FOR THE CONSERVATION OF CHELONS IN THE MUNICIPALITY OF SANTA MARIA DAS BARREIRAS, PARÁ, BRAZIL. Interacções, 19(65), 1–25. https://doi.org/10.25755/int.25683

Issue

Section

Number 25 - Special Number - Adolescence, Gender and Violences