Do Lúdico ao Concreto

Geometria no Palito

Authors

  • Pedro Silva Instituto Federal Goiano – Campus Urutaí
  • Dione Cléia Pereira dos Santos Colégio Estadual Nossa Senhora da Providência – Miranorte - Tocantins
  • Tiago de Oliveira Rosa Instituto Federal Goiano – Campus Urutaí

DOI:

https://doi.org/10.25755/int.30754

Abstract

Geometry in Brazilian education within its context is often passed very quickly and with little preparation, thus not having a teaching-learning process well absorbed by students. The purpose of this article is descriptive, leading students to learn by observing the assembly made by the teacher, registering step by step, enabling the growth and development of each Geometric Figure. This article has the functionality of applying the Constructivism Methodology, making the students the center of the learning process, and the teacher knowing that his role is central in the process of planning, mediation, support and encouragement to students. The main purpose of building these Geometric Figures is to assess the fundamental importance of play for the physical and mental development of the student, helping them in the construction of knowledge.

Author Biographies

Pedro Silva, Instituto Federal Goiano – Campus Urutaí

Pedro Henrique da Conceição Silva; Professor EBTT de Física do IFGOIANO - Campus URUTAÍ. Licenciatura Plena em Física pela PUC-GO. Mestre em Ciências, Inovação e Tecnologia para o Amazonas pela UFAC.

Endereço de acesso ao lattes: http://lattes.cnpq.br/6954280757556409

Endereço do orcid https://orcid.org/0000-0002-0793-4872

Dione Cléia Pereira dos Santos, Colégio Estadual Nossa Senhora da Providência – Miranorte - Tocantins

Possui graduação em Matemática pela Universidade do Estado do Pará(2011). Atualmente é Professora do Colégio Estadual Nossa Senhora da Providência. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Professor.

Tiago de Oliveira Rosa, Instituto Federal Goiano – Campus Urutaí

Possui graduação em Física pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2008), mestrado em Física pela Universidade Federal Fluminense (2010) e doutorado em Física pela Universidade Federal Fluminense (2014). Possui experiência na área de física com ênfase no estudo de Teoria Geral de Partículas e Campos, Gravitação e Relatividade Geral, Defeitos Topológicos Gravitacionais e Teorias f(R) da Gravitação. Atualmente é professor do Instituto Federal Goiano - Campus Urutaí.

Published

2023-08-23

How to Cite

Silva, P., Cléia Pereira dos Santos, D. ., & de Oliveira Rosa, T. . (2023). Do Lúdico ao Concreto : Geometria no Palito. Interacções, 19(64), 1–17. https://doi.org/10.25755/int.30754

Issue

Section

Número 64 - Recomposição das Aprendizagens & Renovação de Práticas Metodológicas