Educação STEAM Outdoor

Perceções dos Docentes e Oportunidades de Formação

Authors

  • Marisa Correia Escola Superior de Educação de Santarém https://orcid.org/0000-0001-6205-4475
  • David Beirante Escola Superior de Educação | Instituto Politécnico de Santarém; Centro de Investigação em Qualidade de Vida (CIEQV)
  • Ana Serrão-Arrais Escola Superior de Educação | Instituto Politécnico de Santarém; Centro de Investigação em Qualidade de Vida (CIEQV)
  • David Catela Escola Superior de Desporto de Rio Maior | Instituto Politécnico de Santarém; Centro de Investigação em Qualidade de Vida (CIEQV) https://orcid.org/0000-0003-0759-8343
  • Raquel Santos Escola Superior de Educação | Instituto Politécnico de Santarém; Centro de Investigação em Qualidade de Vida (CIEQV) https://orcid.org/0000-0003-3838-6626
  • Maria Clara Martins Escola Superior de Educação | Instituto Politécnico de Santarém; Centro de Investigação em Qualidade de Vida (CIEQV) https://orcid.org/0000-0002-0689-8099
  • Sónia Galinha Escola Superior de Educação | Instituto Politécnico de Santarém; Centro de Investigação em Qualidade de Vida (CIEQV) https://orcid.org/0000-0001-6138-9695
  • Helena Luís Escola Superior de Educação | Instituto Politécnico de Santarém; Centro de Investigação em Qualidade de Vida (CIEQV) https://orcid.org/0000-0002-6947-2597
  • Isabel Dias Escola Superior de Educação e Ciências Sociais | Instituto Politécnico de Leiria; Centro de Investigação em Qualidade de Vida (CIEQV) https://orcid.org/0000-0001-5522-3760
  • Liliana Ramos Escola Superior de Desporto de Rio Maior | Instituto Politécnico de Santarém; Centro de Investigação & Inovação em Desporto, Atividade Física e Saúde (SPRINT) https://orcid.org/0000-0002-2858-3143
  • António Portelada Escola Superior de Educação | Instituto Politécnico de Santarém; Centro de Investigação em Qualidade de Vida (CIEQV) https://orcid.org/0000-0003-4499-9517
  • Vera Simões Escola Superior de Desporto de Rio Maior | Instituto Politécnico de Santarém; Centro de Investigação & Inovação em Desporto, Atividade Física e Saúde (SPRINT) https://orcid.org/0000-0001-5124-2446
  • Paula Pinto Escola Superior Agrária | Instituto Politécnico de Santarém; Centro de Recursos Naturais, Ambiente e Sociedade (CERNAS)
  • Susana Franco Escola Superior de Desporto de Rio Maior | Instituto Politécnico de Santarém; Centro de Investigação & Inovação em Desporto, Atividade Física e Saúde (SPRINT) https://orcid.org/0000-0002-5752-5233
  • Regina Ferreira Escola Superior de Saúde | Instituto Politécnico de Santarém; Centro de Investigação em Qualidade de Vida (CIEQV)
  • Teresa Ribeirinha Escola Superior de Educação | Instituto Politécnico de Santarém; Centro de Investigação em Qualidade de Vida (CIEQV) https://orcid.org/0000-0002-5678-3476

DOI:

https://doi.org/10.25755/int.36206

Abstract

STEAM education (Science, Technology, Engineering, Arts/Humanities and Mathematics), combined with the outdoor environment, can promote the integral and harmonious development of children and youth, since significant learning is expected, and the adoption of healthy lifestyles is encouraged. The main aims of this study were to assess the perceptions of kindergarten and 1st and 2nd cycle teachers in a school cluster, in Portugal, about the pedagogical use of outdoor spaces, and to identify the skills and training needs that they consider essential for implementing the STEAM outdoor approach. Using a mixed methods approach, data was collected from an interview and a questionnaire, developed, and validated for this purpose. The results suggest that teachers perceive the outdoor spaces of their schools as places with pedagogical potential for implementing the STEAM approach, with the most prevalent dimensions being play, expression and well-being. However, there was a low frequency of curricular articulation activities involving two or more STEAM areas in these spaces, which can be explained by the length and rigidity of the curriculum and the reduced flexibility of subject timetables. Teachers emphasize the importance of training for using outdoor spaces, changing practices, and promoting interdisciplinarity. Although most teachers reported having no training for working in this context, they expressed a willingness to participate in training courses. Therefore, it is important to create training opportunities to fully leverage the pedagogical potential of outdoor spaces and STEAM education.

Published

2024-10-01

How to Cite

Correia, M., Beirante, D. ., Serrão-Arrais, A. ., Catela, D. ., Santos, R., Martins, M. C. ., Galinha, S. ., Luís, H. ., Dias, I., Ramos, L. ., Portelada, A. ., Simões, V., Pinto, P., Franco, S., Ferreira, R., & Ribeirinha, T. (2024). Educação STEAM Outdoor: Perceções dos Docentes e Oportunidades de Formação. Interacções, 20(68), 1–26. https://doi.org/10.25755/int.36206

Issue

Section

Number 25 - Special Number - Adolescence, Gender and Violences