The impact of violence on the daily lives of public school students: An intersectional analysis of gender and sexuality

Uma Análise Interseccional de Gênero e Sexualidade

Authors

  • João Paulo Pereira Barros Universidade Federal do Ceará
  • Mayara Ruth Nishiyama Soares Universidade Federal do Ceará
  • Carla Jéssica de Araújo Gomes Universidade Federal do Ceará
  • Damião Soares de Almeida-Segundo Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0003-2407-0583
  • Ana Thais de Albuquerque Norões Boutala Universidade Federal do Ceará
  • Levi de Freitas Costa Araújo Universidade Federal do Ceará https://orcid.org/0009-0000-6898-1106

DOI:

https://doi.org/10.25755/int.37561

Abstract

The aim of this article was to analyze how armed violence in urban peripheries impacts the lives of young public school students in areas with high rates of juvenile lethality in Fortaleza, in the state of Ceará, based above all on gender and sexuality markers. Theoretically, the study is anchored in Social Psychology, but also establishes dialogues with feminist authors who problematize the marks of coloniality today. The research is quantitative and was carried out in 12 public schools on the outskirts of the capital of Ceará, with a sample of 497 students. Based on an intersectional analysis of the data obtained in the research, it emerges that cis women and LGBTQIAPN+ people face more varied forms of violence, especially sexual violence, threats and assaults, than cis men, and need to adopt multiple protection strategies. In addition, these populations also feel unsafe more often in different spaces and suffer more from the effects of violence on their educational trajectories, especially emotional interference. In this way, the research highlights that violence does not affect different populations in a uniform way, and that an intersectional approach that considers gender and sexuality inequalities is essential in policies to combat violence in order to fully understand the impact of violence on the school trajectories of public school students in urban peripheries.

Author Biographies

João Paulo Pereira Barros, Universidade Federal do Ceará

Docente do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Ceará (UFC). Líder do Grupo de Pesquisas e Intervenções sobre Violência, Exclusão Social e Subjetivação (VIESES) no diretório de grupos de pesquisa do CNPQ. Bolsista de Produtividade em Pesquisas Nível 1D do CNPQ.

Carla Jéssica de Araújo Gomes, Universidade Federal do Ceará

Graduada e mestra em Psicologia pela UFC. Doutoranda em Psicologia pela UFC e docente do Centro Universitário Christus (UNICHRISTUS). Membro do VIESES/UFC.

Damião Soares de Almeida-Segundo, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Pós-doutorando em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Colaborador do Grupo de Pesquisas e Intervenções sobre Violência, Exclusão Social e Subjetivação (VIESES).

Ana Thais de Albuquerque Norões Boutala, Universidade Federal do Ceará

Graduanda em psicologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC), membra do Grupo de Pesquisas e Intervenções sobre Violência, Exclusão Social e Subjetivação (VIESES), bolsista de iniciação científica CNPq.

Levi de Freitas Costa Araújo , Universidade Federal do Ceará

Graduando em psicologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC) membro do Grupo de Pesquisas e Intervenções sobre Violência, Exclusão Social e Subjetivação (VIESES), bolsista de iniciação científica CNPq

Published

2024-12-20

How to Cite

João Paulo Pereira Barros, Soares, M. R. N., Carla Jéssica de Araújo Gomes, Damião Soares de Almeida-Segundo, Ana Thais de Albuquerque Norões Boutala, & Levi de Freitas Costa Araújo. (2024). The impact of violence on the daily lives of public school students: An intersectional analysis of gender and sexuality: Uma Análise Interseccional de Gênero e Sexualidade. Interacções, 20(69), 1–26. https://doi.org/10.25755/int.37561

Issue

Section

Number 25 - Special Number - Adolescence, Gender and Violences