A Educação das Crianças entre a Violência e o Direito

por uma Crítica da Pedagogia do Ressentimento

Authors

  • Eduardo Pereira Batista FE-Unicamp
  • Ana Lúcia Goulart de Faria FE-Unicamp

DOI:

https://doi.org/10.25755/int.37630

Abstract

This article seeks to problematize power relations between adults and children from a theoretical framework made up of different knowledges. It critically points to the role of resentment in governing children's behavior through the use of physical punishment, highlighting the importance of children's rights in reconfiguring power relations within the family and the school institution. Considering resentment as a reactive and potentially political affect, the article also seeks to problematize the defense of physical punishment in the education of children and young people by the reactionary discourse of the extreme right. By delimiting a critique of the pedagogy of resentment, which assumes physical punishment as an indispensable resource for the education of children, it seeks to criticize the logic of command and obedience, which runs through different practices and discourses of hatred and violence in Brazilian society.

 

Author Biography

Ana Lúcia Goulart de Faria, FE-Unicamp

Criancista, criançologa, anti fascista, marxista, feminista. Paulistana desvairada, pedagoga, professora plena colaboradora aposentada da Faculdade de Educação da Unicamp. Coordenadora da linha Culturas Infantis do Gepedisc. Membro do grupo gestor do Fórum Paulista de Educação Infantil. Ex-membro do Conselho Municipal de Educação de Campinas. Atua nas áreas de Pedagogia e Formação Docente, quase exclusivamente na primeira etapa da educação básica, na Educação Infantil, em creches e pré-escolas, na Pedagogia da infância com abordagem nas Ciências Sociais. Destaque para a pequena infância e relações de gênero, classe social, relações étnico-raciais, parque infantil, Sociologia da infância, culturas infantis. Foi membro do Colegiado Docente de Doutorado da Università degli Studi di Milano-Bicocca (2010-2018). Desenvolve 3 projetos de pesquisa sempre na intersecção de idade, gênero, classe social, relações étnico-raciais no Brasil, na Itália (com a Università degli Studi Milano Bicocca) e na Suécia.

Published

2024-12-20

How to Cite

Batista, E. P., & Faria, A. L. G. de. (2024). A Educação das Crianças entre a Violência e o Direito: por uma Crítica da Pedagogia do Ressentimento. Interacções, 20(69), 1–24. https://doi.org/10.25755/int.37630

Issue

Section

Number 25 - Special Number - Adolescence, Gender and Violences