Interprofessional collaborative practices in primary health care: a scoping review protocol

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12707/RV20130

Keywords:

primary health care, interdisciplinary practices, collaborative practices, interprofessional collaboration, health systems

Abstract

Background: Collaborative practices have been recommended as working tools to improve Primary Health Care (PHC).

Objective: To map interprofessional collaborative practices used in PHC based on available data.

Review method: Scoping review protocol as recommended by the Joanna Briggs Institute. This review aims to answer the following questions based on the Population-Concept-Context (PCC) strategy: What strategies do the health teams use to develop interprofessional collaborative practices in PHC units? Searches will include both published and unpublished studies using quantitative or qualitative methods, literature reviews, and grey literature. Two independent “blinded” reviewers will select the studies using the Rayyan software (Qatar Computing Research Institute, QCRI).

Presentation and interpretation of results: The results will be described in a narrative format and divided into categories that may emerge from the analyzes. Images or graphics may be used.

Conclusion: This study will contribute to strengthening the collaborative teamwork process in search of comprehensive care.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agreli, H. F., Peduzzi, M., & Silva, M. C. (2016). Atenção centrada no paciente na prática interprofissional colaborativa. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, 20 (59),: 905-16. https://doi.org/10.1590/1807-57622015.0511

Baird, J., Ashland, M., & Rosenbluth, G. (2019). Interprofessional Teams: Current trends and future directions. Pediatric Clinics of North America, 66 (4),: 730-750. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2019.03.003

Brandt, B., Lutfiyya, M. N., King, J. A., & Chioreso, C. (2014). A scoping review of interprofessional collaborative practice and education using the lens of the Triple Aim. Journal of Interprofessional Care, 28 (5), 393-9. https://doi.org/10.3109/13561820.2014.906391

Campos, G. W. de S. (2000). Saúde pública e saúde coletiva: Campo e núcleo de saberes e práticas. Ciência & Saúde Coletiva, , 5 (2), 219-230. https://doi.org/10.1590/S0102-311X2007000200016

Campos, G. W. de S., & Domitti, A. C. (2007). Apoio matricial e equipe de referência: Uma metodologia para gestão do trabalho interdisciplinar em saúde. Cadernos de Saúde Pública, 23 (2), 399-407. https://doi.org/10.1590/S0102-311X2007000200016

Choi, B. C.K., & Pak, A. W. P. (2007). Multidisciplinarity, interdisciplinarity, and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 2. Promotors, barriers, and strategies of enhancement. Clinical and Investigative Medicine, 30 (6), E224-32. https://doi.org/10.25011/cim.v30i6.2950

D`Almour, D. (2005). Interprofessionality as the field of interprofissional practice and interprofessional education: An emerging concept. Journal of Interprofessional Care, 19 (Suppl 1), 8-20. https://doi.org/10.1080/13561820500081604

Escalda, P., & Parreira, C. M. de S.F. (2018). Dimensões do trabalho interprofissional e práticas colaborativas desenvolvidas em uma unidade básica de saúde, por equipe de Saúde da Família. Interface– Comunicação, Saúde, Educação, 22 (supl. 2), 1717-1727. http://dx.doi.org/1https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0818

Lago, L. de M.P. (2019). Práticas profissionais na residência multiprofissional em saúde: Uma pesquisa sócio-clínica [Tese de Doutoramento]. Universidade de São Paulo], Brasil. https://doi.org/10.11606/T.22.2019.tde-23102019-195614

Lavras, C. (2011). Atenção primária à saúde e a organização de redes regionais de atenção à saúde no Brasil. Saúde e Sociedade, 20 (4), 867-874. https://doi.org/10.1590/S0104-12902011000400005

Peduzzi, M., & Agreli, H.F. (2018). Trabalho em equipe e prática colaborativa na Atenção Primária à Saúde. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 22 (supl. 2), 1525-152534. https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0827

Peduzzi, M., Agreli, H. L.F., Silva, J. A.M. da, & Souza, H.S. de. (2020). Trabalho em equipe: Uma revisita ao conceito e a seus desdobramentos no trabalho interprofissional. Trabalho, Educação e Saúde, 18(Suppl. 1), e0024678. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00246

Peduzzi, M., Oliveira, M. A. de C., Silva, J. A.M. da, Agreli, H. L.F., & Miranda Neto, M. .V. (2016). Trabalho em equipe, prática e educação interprofissional. In V. A. Alves, Clínica médica: atuação da clínica médica, sinais e sintomas de natureza sistêmica, medicina preventiva, saúde da mulher, envelhecimento e geriatria (Vol. 1). . Barueri: Manole.

Peters, M. D., Godfrey, C., McInerney, P., Munn, Z., Tricco, A. C., & Khalil, H. (2020). Chapter 11: Scoping Reviews. https://wiki.jbi.global/display/MANUAL/Chapter+11%3A+Scoping+reviews

Portaria Nº 2.436/2017 de 21 de setembro de 2017 do Ministério da Saúde. (2017). Diário da União. https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2017/prt2436_22_09_2017.html Ministério da Saúde. Brasília, Brasil.

Reeves, S. (2016). Why we need interprofessional education to improve the delivery of safe and effective care. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, 20 (56), 185-197. https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0092https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0092

World Health Organization. (2010). Framework for action on interprofessional education and collaborative practice. http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/70185/WHO_HRH_HPN_10.3_eng.pdf;jsessionid=243CE71FF009BF7D-956336E9DCC98C64?sequence=1

Published

2021-05-31

How to Cite

Fumagalli, I. H. T., Sudré, G. A., & Matumoto, S. (2021). Interprofessional collaborative practices in primary health care: a scoping review protocol. Journal of Nursing Referência, 5(6), 1–6. https://doi.org/10.12707/RV20130

Issue

Section

Systematic Review Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.