Interprofessional collaborative practices in primary health care: a scoping review protocol
DOI:
https://doi.org/10.12707/RV20130Keywords:
primary health care, interdisciplinary practices, collaborative practices, interprofessional collaboration, health systemsAbstract
Background: Collaborative practices have been recommended as working tools to improve Primary Health Care (PHC).
Objective: To map interprofessional collaborative practices used in PHC based on available data.
Review method: Scoping review protocol as recommended by the Joanna Briggs Institute. This review aims to answer the following questions based on the Population-Concept-Context (PCC) strategy: What strategies do the health teams use to develop interprofessional collaborative practices in PHC units? Searches will include both published and unpublished studies using quantitative or qualitative methods, literature reviews, and grey literature. Two independent “blinded” reviewers will select the studies using the Rayyan software (Qatar Computing Research Institute, QCRI).
Presentation and interpretation of results: The results will be described in a narrative format and divided into categories that may emerge from the analyzes. Images or graphics may be used.
Conclusion: This study will contribute to strengthening the collaborative teamwork process in search of comprehensive care.
Downloads
References
Agreli, H. F., Peduzzi, M., & Silva, M. C. (2016). Atenção centrada no paciente na prática interprofissional colaborativa. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, 20 (59),: 905-16. https://doi.org/10.1590/1807-57622015.0511
Baird, J., Ashland, M., & Rosenbluth, G. (2019). Interprofessional Teams: Current trends and future directions. Pediatric Clinics of North America, 66 (4),: 730-750. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2019.03.003
Brandt, B., Lutfiyya, M. N., King, J. A., & Chioreso, C. (2014). A scoping review of interprofessional collaborative practice and education using the lens of the Triple Aim. Journal of Interprofessional Care, 28 (5), 393-9. https://doi.org/10.3109/13561820.2014.906391
Campos, G. W. de S. (2000). Saúde pública e saúde coletiva: Campo e núcleo de saberes e práticas. Ciência & Saúde Coletiva, , 5 (2), 219-230. https://doi.org/10.1590/S0102-311X2007000200016
Campos, G. W. de S., & Domitti, A. C. (2007). Apoio matricial e equipe de referência: Uma metodologia para gestão do trabalho interdisciplinar em saúde. Cadernos de Saúde Pública, 23 (2), 399-407. https://doi.org/10.1590/S0102-311X2007000200016
Choi, B. C.K., & Pak, A. W. P. (2007). Multidisciplinarity, interdisciplinarity, and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 2. Promotors, barriers, and strategies of enhancement. Clinical and Investigative Medicine, 30 (6), E224-32. https://doi.org/10.25011/cim.v30i6.2950
D`Almour, D. (2005). Interprofessionality as the field of interprofissional practice and interprofessional education: An emerging concept. Journal of Interprofessional Care, 19 (Suppl 1), 8-20. https://doi.org/10.1080/13561820500081604
Escalda, P., & Parreira, C. M. de S.F. (2018). Dimensões do trabalho interprofissional e práticas colaborativas desenvolvidas em uma unidade básica de saúde, por equipe de Saúde da Família. Interface– Comunicação, Saúde, Educação, 22 (supl. 2), 1717-1727. http://dx.doi.org/1https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0818
Lago, L. de M.P. (2019). Práticas profissionais na residência multiprofissional em saúde: Uma pesquisa sócio-clínica [Tese de Doutoramento]. Universidade de São Paulo], Brasil. https://doi.org/10.11606/T.22.2019.tde-23102019-195614
Lavras, C. (2011). Atenção primária à saúde e a organização de redes regionais de atenção à saúde no Brasil. Saúde e Sociedade, 20 (4), 867-874. https://doi.org/10.1590/S0104-12902011000400005
Peduzzi, M., & Agreli, H.F. (2018). Trabalho em equipe e prática colaborativa na Atenção Primária à Saúde. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 22 (supl. 2), 1525-152534. https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0827
Peduzzi, M., Agreli, H. L.F., Silva, J. A.M. da, & Souza, H.S. de. (2020). Trabalho em equipe: Uma revisita ao conceito e a seus desdobramentos no trabalho interprofissional. Trabalho, Educação e Saúde, 18(Suppl. 1), e0024678. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00246
Peduzzi, M., Oliveira, M. A. de C., Silva, J. A.M. da, Agreli, H. L.F., & Miranda Neto, M. .V. (2016). Trabalho em equipe, prática e educação interprofissional. In V. A. Alves, Clínica médica: atuação da clínica médica, sinais e sintomas de natureza sistêmica, medicina preventiva, saúde da mulher, envelhecimento e geriatria (Vol. 1). . Barueri: Manole.
Peters, M. D., Godfrey, C., McInerney, P., Munn, Z., Tricco, A. C., & Khalil, H. (2020). Chapter 11: Scoping Reviews. https://wiki.jbi.global/display/MANUAL/Chapter+11%3A+Scoping+reviews
Portaria Nº 2.436/2017 de 21 de setembro de 2017 do Ministério da Saúde. (2017). Diário da União. https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2017/prt2436_22_09_2017.html Ministério da Saúde. Brasília, Brasil.
Reeves, S. (2016). Why we need interprofessional education to improve the delivery of safe and effective care. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, 20 (56), 185-197. https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0092https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0092
World Health Organization. (2010). Framework for action on interprofessional education and collaborative practice. http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/70185/WHO_HRH_HPN_10.3_eng.pdf;jsessionid=243CE71FF009BF7D-956336E9DCC98C64?sequence=1