Pedagogical methodologies in family health nursing: Scoping review

Authors

  • Margarida Moreira da Silva Unidade de Investigação em Ciências da Saúde: Enfermagem (UICISA: E), Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Coimbra, Portugal https://orcid.org/0000-0003-0031-271X
  • Maria Henriqueta Figueiredo Escola Superior de Enfermagem do Porto, Porto, Portugal; Centro de Investigação em Tecnologias e Serviços de Saúde (CINTESIS), Porto, Portugal https://orcid.org/0000-0001-7902-9751
  • Verónica Coutinho Unidade de Investigação em Ciências da Saúde: Enfermagem (UICISA: E), Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Coimbra, Portugal https://orcid.org/0000-0001-8073-4562
  • Adriana Raquel Neves Coelho Unidade de Investigação em Ciências da Saúde: Enfermagem (UICISA: E), Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Coimbra, Portugal; Portugal Centre for Evidence-Based Practice: A Joanna Briggs Institute Centre of Excellence , Coimbra, Portugal https://orcid.org/0000-0002-6381-7128

DOI:

https://doi.org/10.12707/RV21107

Keywords:

family nursing, nursing, students, nursing, review

Abstract

Background: Pedagogical methodologies are a critical factor in nursing students’ acquisition and development of skills. Nevertheless, the pedagogical methodologies used in family health nursing education are scattered in the literature.

Objective: To map the pedagogical methodologies used in family health nursing education.

Review method: Scoping review based on the principles advocated by the Joanna Briggs Institute. Two independent reviewers appraised the articles and extracted and synthesized data.

Presentation and interpretation of results: Two studies were included in this review. Structured debriefing and dialogical narrative were used as pedagogical strategies. Both studies were implemented on undergraduate nursing students. One of the studies was conducted in a laboratory setting and the other in a laboratory setting and a real-life environment.

Conclusion: Pedagogical methodologies and implementation contexts differ across studies. Further studies should be conducted on the pedagogical strategies used in family health nursing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Charron, D. (2007). Development of a systemic teaching method of the family approach in nursing science: Report of an educational situation. Recherche en Soins Infirmiers, 89, 109–121.

Figueiredo, M. (2009). Enfermagem de família: Um contexto do cuidar [Tese de doutoramento, Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar da Universidade do Porto]. Repositório Institucional do Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar da Universidade do Porto. https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/2056//Enfermagem%20de%20Famlia%20Um%20Contexto%20do%20CuidarMaria%20Henriqueta%20Figueiredo.pdf

Figueiredo, M. (2013). Modelo dinâmico de avaliação e intervenção familiar: Uma abordagem colaborativa em enfermagem de família. Lusociência.

Machado, G. A., Dias, B. M., Silva, J. J., Bernardes, A., & Gabriel, C. S. (2021). Avaliação de atributos da atenção primária à saúde: A perspectiva dos profissionais. Acta Paulista de Enfermagem, 34, eAPE00973. https://doi.org/10.37689/acta-ape/2021AO00973

Organização Mundial da Saúde. (2003). Saúde para todos no século XXI: Uma introdução. Lusociência.

Peters, M. D., Godfrey, C., Mcinerney, P., Munn, Z., Tricco, A. C., & Khalil, H. (2020). Chapter 11 : Scoping reviews. In E. Aromataris & Z. Munn (Eds.), JBI manual for evidence synthesis. https://doi.org/10.46658/JBIMES-20-12

Santos, M. L. (2012). Abordagem sistémica do cuidado à família: Impacto no desempenho profissional do enfermeiro [Tese de doutoramento, Universidade de Lisboa]. Repositório Institucional da Universidade de Lisboa. https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/6979/1/ulsd_re1182_td.pdf

Shajani, Z., & Snell, D. (2019). Wright & A guide to family assessment and intervention (7th ed.). F. A. Davis.

Silva, M. (2016). Enfermagem de família: Contextos e processos em cuidados de saúde primários [Tese de doutoramento, Instituto de Ciências Biomédicas de Abel Salazar da Universidade do Porto]. Repositório Institucional do Instituto de Ciências Biomédicas de Abel Salazar da Universidade do Porto. https://repositorioaberto.up.pt/bitstream/10216/84294/2/113541.pdf

Silva, M., Coutinho, V., Figueiredo, M., & Coelho, A. (2022). Meto dologias pedagógicas em enfermagem de saúde familiar : Protocolo de scoping review. Revista Enfermeria Actual En Costa Rica, 43. https://doi.org/10.15517/enferm.actual.cr.v 0i43.46202

Silva, M., Tanqueiro, M., Veríssimo, C., Neves, M., Cruzeiro, C., & Coutinho, V. (2020). Avaliação do debriefing estruturado como estratégia pedagógica em enfermagem de saúde familiar. Revista de Enfermagem Referência, 4(2), 1-8. https://doi.org/10.12707/RIV19081

Silva, R. (2013). Avaliação do impacto do modelo dinâmico de avaliação e intervenção familiar no contexto dos cuidados de saúde primários em Vila Franca do Campo [Dissertação de mestrado, Universidade de Coimbra]. Repositório Institucional da Universidade de Coimbra. http://hdl.handle.net/10316/26045

World Health Organization. (2000). Munich declaration: Nurses and midwives: A force for health. https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0007/53854/E93016.pdf

Published

2022-09-13

How to Cite

Silva, M. M. da, Figueiredo, M. H., Coutinho, V., & Coelho, A. R. N. (2022). Pedagogical methodologies in family health nursing: Scoping review. Journal of Nursing Referência, 6(1), 1–7. https://doi.org/10.12707/RV21107

Issue

Section

Systematic Review Articles