Pedagogical methodologies in family health nursing: Scoping review
DOI:
https://doi.org/10.12707/RV21107Keywords:
family nursing, nursing, students, nursing, reviewAbstract
Background: Pedagogical methodologies are a critical factor in nursing students’ acquisition and development of skills. Nevertheless, the pedagogical methodologies used in family health nursing education are scattered in the literature.
Objective: To map the pedagogical methodologies used in family health nursing education.
Review method: Scoping review based on the principles advocated by the Joanna Briggs Institute. Two independent reviewers appraised the articles and extracted and synthesized data.
Presentation and interpretation of results: Two studies were included in this review. Structured debriefing and dialogical narrative were used as pedagogical strategies. Both studies were implemented on undergraduate nursing students. One of the studies was conducted in a laboratory setting and the other in a laboratory setting and a real-life environment.
Conclusion: Pedagogical methodologies and implementation contexts differ across studies. Further studies should be conducted on the pedagogical strategies used in family health nursing.
Downloads
References
Charron, D. (2007). Development of a systemic teaching method of the family approach in nursing science: Report of an educational situation. Recherche en Soins Infirmiers, 89, 109–121.
Figueiredo, M. (2009). Enfermagem de família: Um contexto do cuidar [Tese de doutoramento, Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar da Universidade do Porto]. Repositório Institucional do Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar da Universidade do Porto. https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/2056//Enfermagem%20de%20Famlia%20Um%20Contexto%20do%20CuidarMaria%20Henriqueta%20Figueiredo.pdf
Figueiredo, M. (2013). Modelo dinâmico de avaliação e intervenção familiar: Uma abordagem colaborativa em enfermagem de família. Lusociência.
Machado, G. A., Dias, B. M., Silva, J. J., Bernardes, A., & Gabriel, C. S. (2021). Avaliação de atributos da atenção primária à saúde: A perspectiva dos profissionais. Acta Paulista de Enfermagem, 34, eAPE00973. https://doi.org/10.37689/acta-ape/2021AO00973
Organização Mundial da Saúde. (2003). Saúde para todos no século XXI: Uma introdução. Lusociência.
Peters, M. D., Godfrey, C., Mcinerney, P., Munn, Z., Tricco, A. C., & Khalil, H. (2020). Chapter 11 : Scoping reviews. In E. Aromataris & Z. Munn (Eds.), JBI manual for evidence synthesis. https://doi.org/10.46658/JBIMES-20-12
Santos, M. L. (2012). Abordagem sistémica do cuidado à família: Impacto no desempenho profissional do enfermeiro [Tese de doutoramento, Universidade de Lisboa]. Repositório Institucional da Universidade de Lisboa. https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/6979/1/ulsd_re1182_td.pdf
Shajani, Z., & Snell, D. (2019). Wright & A guide to family assessment and intervention (7th ed.). F. A. Davis.
Silva, M. (2016). Enfermagem de família: Contextos e processos em cuidados de saúde primários [Tese de doutoramento, Instituto de Ciências Biomédicas de Abel Salazar da Universidade do Porto]. Repositório Institucional do Instituto de Ciências Biomédicas de Abel Salazar da Universidade do Porto. https://repositorioaberto.up.pt/bitstream/10216/84294/2/113541.pdf
Silva, M., Coutinho, V., Figueiredo, M., & Coelho, A. (2022). Meto dologias pedagógicas em enfermagem de saúde familiar : Protocolo de scoping review. Revista Enfermeria Actual En Costa Rica, 43. https://doi.org/10.15517/enferm.actual.cr.v 0i43.46202
Silva, M., Tanqueiro, M., Veríssimo, C., Neves, M., Cruzeiro, C., & Coutinho, V. (2020). Avaliação do debriefing estruturado como estratégia pedagógica em enfermagem de saúde familiar. Revista de Enfermagem Referência, 4(2), 1-8. https://doi.org/10.12707/RIV19081
Silva, R. (2013). Avaliação do impacto do modelo dinâmico de avaliação e intervenção familiar no contexto dos cuidados de saúde primários em Vila Franca do Campo [Dissertação de mestrado, Universidade de Coimbra]. Repositório Institucional da Universidade de Coimbra. http://hdl.handle.net/10316/26045
World Health Organization. (2000). Munich declaration: Nurses and midwives: A force for health. https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0007/53854/E93016.pdf