Elements of didactics for youth

Between the relational dimension and the construction of senses

Authors

  • Silvana Soares de Araujo Mesquita Francisco Gomes de Araujo Filho e Maria Soares de Araujo

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.15755

Keywords:

Youth, Didactics, High school, Teaching Practice

Abstract

This article aims to reflect on didactics for youth from the perspective of young people about school and teaching practice. The objective is to identify elements of didactics that contribute to the process of teaching young people. The data are results of research in a public high school that serves young people from the outskirts of Rio de Janeiro, from classroom observations, questionnaires to students and interviews with teachers and managers. The text articulates references of studies on youth with the field of didactics and the teaching profession. From a multidimensional didactic conception, it is concluded that for young people, the teacher who "knows how to teach" has the power to motivate them to learn and to give meaning to the school itself through a diversified and relational pedagogical practice. The work points to the relevance of investing in didactics for youth associated with three elements: methodological variations, emphasis on the relational dimension favoring interactions and recognition of the motivating role of the teacher as a constructor of meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvana Soares de Araujo Mesquita, Francisco Gomes de Araujo Filho e Maria Soares de Araujo

Doutora em Educação (PUC-RJ). Possui graduação em Ciências-licenciatura pela UNIGRANRIO (1991) e Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2009). Especialização lato sensu em Gestão Escolar (UFJF) e em Ensino de Ciências (UERJ). No ano de 2017, recebeu o Prêmio Capes de Tese na área de Educação. Professora do Departamento de Educação da PUC-RJ, leciona na Graduação em Pedagogia e na Pós Graduação (mestrado e doutorado), na área de Didática, Currículo e Formação de Professores. Durante sua trajetória profissional, atuou como docente da educação básica, das séries iniciais ao ensino médio, e como gestora escolar Lecionou, ainda, no ensino superior privado e público em cursos de licenciatura e pós-graduação na área de educação Integrou os projetos de Formação Continuada de professores de Ensino Médio (Pacto Nacional/MEC), de produção de material de apoio didático -pedagógico pelo CEDERJ e na avaliação de livros Didáticos (PNLD/MEC). Atuou na formação de professores no Curso Normal na rede pública e privada. Possui experiência profissional na área de Formação de Professores, Práticas Pedagógicas, Currículo e Ensino de Ciências Gestão Escolar, Integra o Grupo de Pesquisa de Estudos sobre o Professor e o Ensino (GEPPE-PUC-RJ). Desenvolve estudos sobre Formação de Professores, Didática, Trabalho e Profissionalização Docente, Politicas Curriculares, juventude e ensino médio.

Published

2020-12-30

How to Cite

Mesquita, S. S. de A. (2020). Elements of didactics for youth: Between the relational dimension and the construction of senses. Portuguese Journal of Education, 33(2), 200–225. https://doi.org/10.21814/rpe.15755

Issue

Section

Artigos