Exergames as a motivating pedagogical alternative in Physical Education classes: An integrative review
DOI:
https://doi.org/10.21814/rpe.18074Keywords:
Aprendizagem motora, Pessoa com deficiência, Inclusão educacional, Jogo digital, Revisão integrativaAbstract
This integrative literature review aimed to analyze exergames as a possibility of motivating pedagogical resource for increasing the practice of physical exercises and energy expenditure in Physical Education classes. The descriptors “Physical Education”, “exergames”, “videogames”, “electronic games”, and “inclusion” were used in the electronic databases MedLine (via PubMed), ERIC, Scopus, SciELO, Redalyc, Campbell Collaboration, and Google Scholar. Sixteen original articles were selected, indexed by Qualis Periódicos (nine in Portuguese and seven in English), categorized in exergames and the motivating influence; exergames and energy expenditure; exergames and students with disabilities. The results indicated that the use of exergames as an intervention can be a motivating pedagogical alternative and a tool for increasing energy expenditure in the practice of physical exercises in Physical Education classes, as they encompass body movement combined with playfulness and incitement, being well accepted by students with or without disabilities. It is understood that the character of the fun that the exergames present can be a facilitating device. The fanciful world created by the playfulness of digital games, which require physical activity, makes it possible to increase energy expenditure and collaborate in learning and motor development.
Downloads
References
Almeida, M. E., & Silva, M. G. M. (2011). Currículo, tecnologia e cultura digital: espaços e tempos de web currículo. Revista e-curriculum, 7(1), 1-19.
Alves, L., & Carvalho, A. M. (2011). Videogame: é do bem ou do mal? Como orientar pais. Psicologia em Estudo, 16(2), 251-258. https://doi.org/10.1590/S1413-73722011000200008
Araújo, B. M. R., Freitas, C. M. S. M., Caminha, I. O., & Silva, P. P. C. (2011). Virtualização esportiva e os novos paradigmas para o movimento humano. Motriz, 17(4), 600-609. https://doi.org/10.1590/S1980-65742011000400004
Baracho, A. F. O., Gripp F. J., & Lima, M. (2012). Os exergames e a educação física escolar na cultura digital. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 34(1), 111-126. https://doi.org/10.1590/S0101-32892012000100009
Bekker, T., Sturm, J., & Eggen, B. (2010). Designing playful interactions for social interaction and physical play. Personal and Ubiquitous Computing, 14(5), 385-396. https://doi.org/10.1007/s00779-009-0264-1
Brasil (2016). Ministério da Educação. Secretaria Municipal de Educação. Orientações Curriculares: Educação Física. MEC/SME.
Brasil (2018). Ministério da Educação. Conselho Nacional de Secretários de Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). MEC/CONSED.
Brasil (2019). Lei Municipal nº 6.577, de 28 de maio de 2019. Dispõe sobre a prática de Educação Física Adaptada. Câmara Municipal do Rio de Janeiro.
Costa, M. A. F., Santos, C. B. M., & Xavier, G. A. (2015). Os games como possibilidade: que história é essa? Educação Básica Revista, 1(1), 107-124.
Cruz Junior, G. (2017). Vivendo o jogo ou jogando a vida? Notas sobre jogos (digitais) e educação em meio à cultura ludificada. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 39(3), 226-232. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2017.02.012
D’Avila, O. P., Pinto, L. F. S., Hauser, L., Gonçalves, M. R., & Harzheim, E. (2017). O uso do Primary Care Assessment Tool (PCAT): Uma revisão integrativa e proposta de atualização. Ciência & Saúde Coletiva, 22(3), 855-865. https://doi.org/10.1590/1413-81232017223.03312016
Dill, K. (2013). The Oxford handbook of media psychology. Oxford University Press.
Dionísia, J. L., & Ventura, A. F. (2016). Exergame: interação entre games e crianças portadoras de paralisia cerebral. Revista Tecnológica da FATEC de Americana, 3(2), 39-57.
Di Tore, S., D’Elia, F., Aiello, P., Carlomagno, N., & Sibilio, M. (2012). Didactics, movement and technology: new frontiers of the human-machine interaction. Journal of Human Sport and Exercise, 7(1), 178-184. https://doi.org/10.4100/jhse.2012.7.Proc1.20
Enes, C. C., & Slater, B. (2010). Obesidade na adolescência e seus principais fatores determinantes. Revista Brasileira de Epidemiologia, 13(1), 163-171. https://doi.org/10.1590/S1415-790X2010000100015
Fardo, M. L. (2013). A gamificação aplicada em ambientes de aprendiza-gem. Novas Tecnologias na Educação, 11(1), 1-9. https://doi.org/10.22456/1679-1916.41629
Finco, M. D., & Fraga, A. B. (2012). Rompendo fronteiras na Educação Física através dos videogames com interação corporal. Motriz, 18(3), 533-541. https://doi.org/10.1590/S1980-65742012000300014
Finco, M. D., & Fraga, A. B. (2013). Corpo joystick: cinema, videogames e estilo de vida ativo. Licere, 16(3), 1-19.
Finco, M. D., Reategui, E. B., & Zaro, M. A. (2015). Laboratório de exergames: um espaço complementar para as aulas de educação física. Movimento, 21(3), 687-699. https://doi.org/10.22456/1982-8918.52435
Fogel, V., Miltenberger, R., Graves, R., & Koehler, S. (2010). The effects of exergaming on physical activity among inactive children in a physical education classroom. Journal of Applied Behavior Analysis, 43(4), 591-600. https://doi.org/10.1901/jaba.2010.43-591
Gao, Z., Hannan, P., Xiang, P., Stodden, D., & Valdez, V. (2013). Video game-based exercise, Latino children’s physical health, and academic achievement. American Journal of Preventive Medicine, 44(3), 240-246. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2012.11.023
Graves, L., Ridgers, N., & Stratton, G. (2008). The contribution of upper limb and total body movement to adolescents’ energy expenditure whilst playing Nintendo Wii. European Journal of Applied Physiology, 104(4), 617-623. https://doi.org/10.1007/s00421-008-0813-8
Graves, L., Stratton, G., Ridgers, N., & Cable, N. (2008). Energy expenditure in adolescents playing new generation computer games. British Journal of Sports Medicine, 42(7), 592-594. https://doi.org/10.1136/bmj.39469.677685.AD
Grübel, J. M., & Bez, M. R. (2006). Jogos Educativos. Novas Tecnologias na Educação, 4(2), 1-7.
Höysniemi, J. (2006). Design and evaluation of physically interactive video games [Unpublished doctoral dissertation]. University of Tampere, Finland.
Huizinga, J. (2014). Homo Ludens: O jogo como elemento da cultura (8.ª edição). Perspectiva.
Lanningham-Foster, L., Foster, R., McCrady, S., Jensen, T., Mitre, N., & Levine, J. (2009). Activity promoting video games and increased energy expenditure. The Journal of Pediatrics, 154(6), 819-823. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2009.01.009
Leite, M. C. D., & León, M. E. S. (2018). Tecnologia assistiva e neurodegeneração: estimulação cognitiva com jogos digitais. Revista CCEI – URCAMP, 23(38), 61-78. https://doi.org/10.30945/cceiv23i38.343
Lieberman, D., Chamberlin, B., Medina Jr., E., Franklin, B., McHugh, S. B., & Vafiadis, D. K. (2011). The power of play: Innovations in Getting Active Summit 2011: a science panel proceedings report from the American Heart Association. Circulation, 123(21), 2507-2516. https://doi.org/10.1161/CIR.0b013e318219661d
Lwin, M., & Malik, S. (2014). Can exergames impart health messages? Game play, framing and drivers of physical activity among children. Journal of Health Communication, 19(2), 136-151. https://doi.org/10.1080/10810730.2013.798372
Maia, M. V. C. M., Julião, D. B., & Silva, M. C. (2014). Elas não querem só carteiras: reflexões sobre o aprisionamento do corpo na Educação Básica, p. 145. In: Maia, M. V. C. M. Criar e brincar: o lúdico no processo de ensino e aprendizagem. Wak.
Marchetti, P. H., Luz Junior, D. A., Belmiro, W. O., Preto, W., Xavier, M. V. S., Teixeira, L. F. M., & Uchida, M. C. (2011). Jogos eletrônicos interativos Exergaming: uma breve revisão sobre suas aplicações na Educação Física. Revista Pulsar, 3(1), 1-13.
Medeiros, P., Santos, J. O. L., Capistrano, R., Carvalho, H. P., Beltrame, T. S., & Cardoso, F. L. (2018). Efeitos dos exergames em crianças com risco e dificuldade significativa de movimento: um estudo cego randomizado. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 40(1), 87-93. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.01.005
Moita, F. (2007). Game on: jogos eletrônicos na escola e na vida da geração @. Alínea.
Patel, V., Yoskowitz, N., Arocha, J., & Shortliffe, E. (2009). Cognitive and learning sciences in biomedical and health instructional design: A review with lessons for biomedical informatics education. Journal of Biomedical Informatics, 42(1), 176-197. https://doi.org/10.1016/j.jbi.2008.12.002
Pereira, S. A., Lago, F., Melo, L. S., Moran, C. A., & Baroni, M. P. (2013). Uso do Nintendo® Wii e adaptações cardiorrespiratórias agudas em uma criança com Síndrome de Down: relato de caso. ASSOBRAFIR Ciência, 4(3), 45-50. http://dx.doi.org/10.47066/2177-9333/ac.14957
Perez, C., Neiva, J., & Monteiro, C. (2014). A vivência da tarefa motora em ambiente virtual e real: estudo da devolução do saque do tênis de mesa. Pensar a Prática, 17(1), 191-199.
Quinn, M. (2013). Introduction of Active Video Gaming into the middle school curriculum as a school-based childhood obesity intervention. Journal of Health Care, 27(1), 3-12. https://doi.org/10.1016/j.pedhc.2011.03.011
Quiroga, M. A., Herranz, M., Gómez-Abad, M., Kebir, M., Ruiz, J., & Colom, R. (2009). Video-games: do they require general intelligence? Computers and Education, 53(2), 414-418. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.02.017
Retondar, J. (2011). O jogo como conteúdo de ensino na perspectiva dos estudos do imaginário social. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 33(2), 413-426. https://doi.org/10.1590/S0101-32892011000200009
Richter, A. C., Gonçalves, M. C., & Vaz, A. F. (2011). Considerações sobre a presença do esporte na Educação Física infantil: reflexões e experiências. Educar em Revista, 41, 181-195. https://doi.org/10.1590/S0104-40602011000300012
Santos, J., Pádua, A., Paraizo, M., & Campos, D. (2013). Utilização do Nintendo Wii como recurso incentivador de atividade física em crianças com Síndrome de Down: estudo de caso. Ensaios e Ciência: Ciências Biológicas, Agrárias e da Saúde, 17(1), 61-77.
Santos, M. P., & Fonseca, M. (2011). Do desejável e do real: culturas de inclusão ou de exclusão na formação de futuros professores de Educação Física? Revista Teias, 12(24), 135-158.
Sgrò, F., Schembri, R., Nicolosi, S., Barresi, M., & Lipoma, M. (2013). Exergames for Physical Education: an overview about interaction design perspectives. Word Journal on Education Technology, 5(2), 248-256.
Shayne, R., Fogel, V., Miltenberger, R., & Koehler, S. (2012). The effects of exergaming on physical activity in a third-grade physical education class. Journal of Applied Behavior Analysis, 45(1), 211-215. https://doi.org/10.1901/jaba.2012.45-211
Sinclair, J., Hingston, P., & Masek, M. (2007). Considerations for the design of exergames. In Proceedings of the 5th international conference on Computer graphics and interactive techniques in Australia and Southeast Asia (GRAPHITE '07) (pp. 289–295). https://doi.org/10.1145/1321261.1321313
Souza, M. T., Silva, M. D., & Carvalho, R. (2010). Integrative review: What is it? How to do it? Einstein, 8(1), 102-106. https://doi.org/10.1590/s1679-45082010rw1134
Sun, H. (2012). Exergaming impact on physical activity and interest in elementary school children. Research Quarterly for Exercise and Sport, 83(2), 212-220. https://doi.org/10.1080/02701367.2012.10599852
Vaghetti, C. A. O., & Botelho, S. S. C. (2010). Ambientes virtuais de apren¬dizagem na educação física: uma revisão sobre a utilização dos exergames. Ciência e Cognição, 15(1), 76-88.
Downloads
Published
Versions
- 2022-01-08 (2)
- 2021-12-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Portuguese Journal of Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors preserve their authorship and grant the Portuguese Journal of Education the right to the first publication. The work is licensed under Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with the acknowledgment of initial authorship and publication in this Journal.
2. The authors have the right to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the published version of their work (e.g. to deposit in an institutional repository or as a book chapter), acknowledging the initial authorship and publication in this Journal.
3. The authors have the permission and are stimulated to post their work online (e.g. in an institutional repository or on their personal website). They can do this at any phase of the editorial process, as it may generate productive changes, as well as increase impact and article citation (see The Open Citation Project).
The work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)