The Giftedness in the Autonomous Region of Madeira
Development of policies and educational practices
DOI:
https://doi.org/10.21814/rpe.18654Keywords:
Giftedness; high ability students; educational practices; inclusionAbstract
Attention to giftedness and high ability students, in the Autonomous Region of Madeira (RAM), has been acknowledged for being pioneer in Portugal. The main purpose of this paper is to outline the evolution of practices for high abilities students, and their legal framework, since the 90s, in RAM. Data were collected from interviews with some of the actors in this process and through analysis of available documents. Thus, it was possible to organise the historical path of giftedness in Madeira. So, it is presented a brief framework of the emergence of giftedness educational support and three sequential phases are also described: (a) Implementation of support services; (b) Consolidation of the provision of services; and (c) Current services provided. In general, despite the evolution and modification of the organisation of the services, the investment has been on the identification process and intervention, on evidence-based practice, seeking convergence of intervention with international guidelines. Some reflections on public policies about giftedness are pointed out, based on a comprehensive school and a possible improvement of practices that might facilitate equal opportunities and differentiation, according to the characteristics and needs of each student.
Downloads
References
Antunes, A., & Almeida, L. (2008). O atendimento educativo dos sobredotados: Ritmos diferentes nos Estados Unidos, na Europa e em Portugal. Revista Diversidades, 19, 4-8.
Colangelo, N., Assouline, S. G., & Gross, M. U. M. (2004). A nation deceived: How schools hold back America's brightest students (Vol. I). Iowa City: University of Iowa, Belin-Blank Center. [Disponível em http://www.accelerationinstitute.org/nation_deceived., consultado em 05/09/2018].
Diez, L. P., & Fernández, C. J. (2018). Influencia de la organización escolar en la educación de los alumnos de altas capacidades. Enseñanza & Teaching, 36(1), 151-178. doi:https://doi.org/10.14201/et2018361151178
Direção Regional de Educação (2013). O percurso da educação especial na Região Autónoma da Madeira. Revista Diversidades, 42, 4-49.
Fleith, D. S., Almeida, L. S., Alencar, E. M. S., & Miranda, L. (2010). Educação do aluno sobredotado no Brasil e em Portugal: Uma análise comparativa. Revista Lusófona de Educação, 16, 75-88.
Freeman, J. (2015). Why some gifted children are notably more successful in life than others with equal ability and opportunities. Revista de Educación, 368, 255-278. doi:10.4438/1988-592X-RE-2015-368-291
Gabinete de Apoio à Sobredotação. (2018). Programa saber e ser +. [Relatório de atividades]. Documento não publicado. Funchal: Direção Regional de Educação.
Hernández Torrano, D. & Gutiérrez Sánchez, M. (2014). El estudio de la alta capacidad intelectual en España: Análisis de la situación actual. Revista de Educación, 364, 251-272. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2014-364-261
Leitão, A. I., Ramos, C., Jardim, J., Correia, V., & Almeida, L. S. (2005). Enriquecimento cognitivo com alunos portadores de altas habilidades: Experiência no 1º e 2º Ciclos do Ensino Básico. Sobredotação, 6, 127-137.
Leitão, A. I., Ramos, C., Jardim, J., Correia, V., & Almeida, L. S. (2006). Percepção dos professores e psicólogos na área da sobredotação. Sobredotação, 7, 103-117.
Miranda, L. C., & Almeida, L.S. (2018). Sobredotação em Portugal: Legislação, investigação e intervenção. In L. S. Almeida & A. Rocha (Coord.) Sobredotação: Uma responsabilidade coletiva! (pp.265-287). Porto: CERPSI.
Pinto, N., & Ramos, C. (2003). A experiência na avaliação e atendimento do aluno sobredotado na RAM. Revista Diversidades, 2, 31-32.
Pinto, N., Xavier, J., Henriques, M., & Domingos, R. (2015). Um breve périplo pelo apaixonante mundo da sobredotação. Revista Diversidades, 46, 23-31.
Pocinho, M., Almeida, L., Ramos, M. C., Correira, V., Rodrigues, P., & Correia, A. (2007). Atribuições causais paa o bom e fraco desempenho escolar: Estudo com alunos do 3º ciclo do ensino básico. Revista Psicologia, Educação e Cultura, 11(2), 343-355.
Ramos, C., Pinto. I., Correia, L. V., & Santos, L. (2002). Aferição de instrumentos de avaliação cognitiva junto da população estudantil da Região Autónoma da Madeira. Sobredotação, 3(2), 189-205.
Rodrigues, C. & Antunes, A. P. (2012). Escola inclusiva e sobredotação: Estudo exploratório sobre as pecepções dos professores. In L. S. Almeida, B. D. Silva & A. Franco (Orgs.), Actas do II Seminário Internacional Contributos da Psicologia em Contextos Educativos (pp. 637-647). Braga: CIEd-Universidade do Minho.
Sousa, A., Ramos, C., Santos, L., Correia, L. V., Almeida, L. S., & Oliveira, E. P. (2002). Bateria de provas de raciocínio (BPR5-6): Contributos para a sua vallidação e aferição. Sobredotação, 3(2), 231-244.
Subotnik, R. F., Olszewski-Kubilius, P., & Worrell, F. C. (2011). Rethinking giftedness and gifted education: A Proposed direction forward based on Psychological science. Psychological Science in the Public Interest, 12(1), 3–54. doi:10.1177/1529100611418056
Teixeira, M. (2011). A intervenção da DREER na sobredotação: Presente e futuro. Revista Diversidades, 34, 19-20.
Torres, L. L. (2018). Culturas de escola e excelência: entre a integração de todos e a distinção dos melhores. Revista de Sociología de la Educación (RASE), 11, (1), 167-185. doi: 10.7203/RASE.10.1.9135
Torres, L. L., & Palhares, J. A. (2015). Cultura, liderança e resultados escolares: uma abordagem a partir das representações dos alunos do ensino secundário. Revista Lusófona de Educação, 30, 99-121. [Disponível em http://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/5131, consultado em 18/09/2018].
Tourón, J., & Freeman, J. (2017). Gifted education in Europe: Implications for policymakers and educators. In S. I. Pfeiffer (Ed.), APA Handbook on giftedness and talent. Washington: American Psychological Association.
Tourón, J., & Pfeiffer, S. (2015). Alta capacidad y desarrollo del talento: aspectos críticos. Revista de Educación, 368, 9- 11.
UNESCO. (1994). Declaração de salamanca sobre princípios, política e práticas na área das necessidades educativas especiais. [Disponível em http://redeinclusao.pt/media/fl_9.pdf, consultado em 18/09/2018].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. The authors preserve their authorship and grant the Portuguese Journal of Education the right to the first publication. The work is licensed under Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with the acknowledgment of initial authorship and publication in this Journal.
2. The authors have the right to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the published version of their work (e.g. to deposit in an institutional repository or as a book chapter), acknowledging the initial authorship and publication in this Journal.
3. The authors have the permission and are stimulated to post their work online (e.g. in an institutional repository or on their personal website). They can do this at any phase of the editorial process, as it may generate productive changes, as well as increase impact and article citation (see The Open Citation Project).
The work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)