Which factors contribute to the success of school management? The principals’ perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.18920

Keywords:

School management, principal, success factors, changes

Abstract

This study intends to take stock, from the perspective of the school principals, of their performance in the light of the present model of school administration, in an attempt to point out success factors in management, as well as potential changes to the current model, proposed by them. Data were collected in 2018 through exploratory interviews in a stratified sample, composed of 30 principals in office, in the district of Porto, with a management experience of at least 4 years. The main parameters that the principals associate more with better management are specialized training, advisory services, relationship with the community and collegiate work. With regard to changes, the main suggestions are the strengthening of autonomy, changes in the composition and powers of the General Council, legislative stability and legal and accounting support.

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Author Biographies

João Paulo Delgado, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto

Licenciado em Direito, Mestre em Administração da Educação e Doutor em Ciências da Educação pela Universidade de Santiago de Compostela, com Agregação em Ciências da Educação na UTAD – Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro.

Investigador no InED - Centro de Investigação e Inovação em Educação, e Professor Adjunto do quadro da Escola Superior de Educação do Porto, Portugal; Coordenador do Curso de Mestrado em Educação. Presidente do Conselho Pedagógico da Escola Superior de Educação do Porto desde Abril de 2017.

João M.S. Carvalho, Universidade Portucalense

Licenciado em Gestão de Empresas, Mestre em Economia Industrial e da Empresa e Doutor em Ciências Empresariais pela Faculdade de Economia da Universidade do Porto;

Investigador na CICS.NOVA.UMinho, no REMIT-Universidade Portucalense e no InED - Centro de Investigação e Inovação em Educação; Professor Auxiliar do quadro da Universidade Portucalense, Portugal.

Paula Romão, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto

Licenciada em Educação Física pela FCDEF da Universidade do Porto e Doutora em Ciências da Educação pela Universidade Católica Portuguesa;

Investigadora no InED - Centro de Investigação e Inovação em Educação, e Professora Adjunta convidada da Escola Superior de Educação do Porto, Portugal; Professora do quadro da Escola Secundária do Castêlo da Maia, Maia, Portugal; Vereadora da câmara Municipal da Maia.

Pedro Martins, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto

Licenciado em Biologia e Mestrando no curso de Mestrado em Educação – Administração das Organizações Educacionais da Escola Superior de Educação do Porto;

Investigador no InED - Centro de Investigação e Inovação em Educação, e Professor do quadro da EPAMAC -Escola Profissional de Agricultura e Desenvolvimento Rural do Marco de Canavezes, Portugal;

Diretor da EPAMAC -Escola Profissional de Agricultura e Desenvolvimento Rural do Marco de Canavezes, Portugal.

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Published

2021-07-06

How to Cite

Delgado, J. P., Carvalho, J. M., Romão, P., & Martins, P. (2021). Which factors contribute to the success of school management? The principals’ perspective. Portuguese Journal of Education, 34(1). https://doi.org/10.21814/rpe.18920

Issue

Section

Artigos