Discursive manifestations of internal contradictions in the production of digital mathematical cartoons

Authors

  • Poliana de Oliveira da Silva Universidade do Estado de Mato Grosso
  • Daise Lago Pereira Souto brasil

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.19379

Keywords:

Mathematical education, Digital technologies, Initial education, Animations

Abstract

This article presents a clipping from a master's research, in which we aim to discuss the discursive manifestations of internal contradictions that emerged during the work of future teachers with digital technologies for the production of mathematical cartoons. We base on concepts from Activity Theory that favor the analysis of such manifestations. The data were produced with undergraduate students in Mathematics at the State University of Mato Grosso - Brazil, in the context of the course called “LIC-TOON: Production of digital cartoons in the initial formation of Mathematics”. The research methodology adopted was the teaching experiment, which consisted of a series of 10 experimentation meetings with digital technologies. The procedures and instruments used for data production were: questionnaires, interviews and participant observation. During the last procedure, a logbook and audio and video records were used. Data analysis followed the qualitative paradigm based on the types of discursive manifestations of contradictions proposed by Engeström and Sannino (2011). The results indicated that the main types of discursive manifestations of internal contradictions were dilemma and double bond, they arose when the students chose the mathematical content to develop the cartoon and also when they began to study it.

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Author Biography

Daise Lago Pereira Souto, brasil

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP. Atualmente é docente da Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT e atua no Programa de Pós-Graduação (Doutorado) em Educação em Ciências e Matemática da Rede Amazônica em Educação em Ciências e Matemática - REAMEC - e no Programa de Pós-Graduação (Mestrado) em Ensino de Ciências e Matemática - PPGCEM - da Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT . É mestre em Ciências no domínio da Modelagem Matemática pela Universidade Regional do Noroeste do Rio Grande do Sul - UNIJUí, especialista em Métodos Estatísticos pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e da Missões - URI - e licenciada em Matemática pela mesma universidade. Atuou em todos os níveis de ensino, desde a Educação infantil, anos iniciais e finais do ensino fundamental até o Ensino superior. Atuou também na Educação de Jovens e Adultos, na Educação do Campo, na Educação a Distância, nas licenciaturas parceladas e em turmas graduação denominadas fora de sede. Atualmente desenvolve pesquisas nas linhas de: Tecnologias Digitais e Aprendizagem da Matemática; Tecnologias Digitais e Formação de Professores; Educação Matemática a Distância on-line; Teoria da Atividade e Educação Matemática. Recebeu, em 2014, o Selo Cultura Acadêmica do Programa PROPG Digital - UNESP - pela obra "Transformações Expansivas na Produção Matemática On-line". É membro associado do Grupo de Pesquisa em Informática Outras Mídias e Educação Matemática - GPIMEM - UNESP, e membro do Grupo de Pesquisa Educação, Políticas Públicas e Profissão Docente - EP3D - UNEMAT. É membro do Corpo Editorial de e revisor de vários periódicos. Atua como parecerista ad hoc de periódicos, editoras, eventos e de editais internos de diversas universidades. Atua principalmente nas seguintes disciplinas: TICs e Educação Matemática; Educação a Distância On-line; Estágio Curricular Supervisionado; Geometria Analítica e vetorial, Geometria plana, Geometria espacial; Desenho Geométrico; Trabalho de Conclusão de Curso.

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Published

2020-12-30

How to Cite

Silva, P. de O. da, & Daise Lago Pereira Souto. (2020). Discursive manifestations of internal contradictions in the production of digital mathematical cartoons. Portuguese Journal of Education, 33(2), 136–158. https://doi.org/10.21814/rpe.19379

Issue

Section

Artigos