Multigrade classes in rural schools: Locus of practices contextualized by difference

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.20763

Keywords:

Teaching in Basic Education, Multigrade classes in the rural area, Research-training, Narratives

Abstract

This study seeks to understand how teaching practices are unveiled and are constituted as ways of narrating, making and forming in the events of the teaching profession, showing how teachers deal with the difference in multigrade classes in rural schools. The research was developed from narratives of the training of five teachers who live in rural communities in the municipality of Várzea do Poço / BA, in the interior of Bahia-Brazil. They are, therefore, teachers who work in Basic Education, developing teaching in multigrade classes in rural schools. As information collection devices, Formative Workshops were developed, inspired by the proposal of the Biographical Workshops of Delory-Momberg (2006). The workshops were constituted as spaces for the production of narratives. This study is based on the (auto) biographical approach based on qualitative research, taking the narratives as a device for research and training of/in teaching in rural schools. It is concluded that the experience is one of the main elements of the production of teaching in multigrade classes of the rural schools, in which ways of narrating, making and forming, are conditions for the production of teaching in these spaces. We conclude, even though the proposals for contextualizing the classes collaborate to give centrality to the differences in the rural schools.

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Author Biographies

Fabricio Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana, Brasil

Pós-doutorando e Doutor em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB (2017). Mestre em Filologia e Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo (2003). Especialista em Gestão de Pessoas com ênfase em Competências no setor público pela Universidade Federal da Bahia - UFBA (2019). Especialista em Gestão Escolar pela Faculdade de Tecnologia e Ciências - FTC - (2009). Especialista em Linguística Aplicada ao Ensino de Língua Portuguesa pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS (1998). Possui graduação em Licenciatura em Letras Vernáculas pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS (1997). É Professor Adjunto da Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS, lotado no Departamento de Educação. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE da UEFS. Professor pesquisador do Grupo de Pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade na Educação Básica - DIVERSO. Coordenador e membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária - NEPPU da Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS. É membro do GT 4 - Didática da Associação Nacional de Pesquisadores da Educação - ANPEd. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Superior (graduação e pós-graduação), atuando como professor e pesquisador nos seguintes temas: formação do educador, identidade docente, didática, leitura e produção textual, ensino de língua portuguesa, pesquisa em educação, pesquisa (auto)biográfica e docência universitária e na Educação Básica.

Jane Adriana Rios, Universidade do Estado da Bahia, Brasil

Possui graduação em Licenciatura Plena em Letras pela Universidade do Estado da Bahia (1995), Especialista em Linguística aplicada ao ensino de Língua Portuguesa pela Universidade Estadual de Feira de Santana (1998), Mestrado em Educação pela Universidade do Quebec (2002),Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2008) e Pós- Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo(2013). É Professora Titular Plena da Universidade do Estado da Bahia, no Departamento de Educação - Campus I. Professora Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade. Líder do Grupo de Pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade na Educação Básica - DIVERSO. Foi Coordenadora de Área do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID (2010-2018). É Sócia da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação - ANPED e da Associação Brasileira de Pesquisa (auto)biográfica - BIOGRAPH. Faz parte da Rede de Formação Docente: Narrativas e Experiências - (Rede Formad/ UNIRIO/Brasil), vinculada a Red de Formación Docente y Narrativa (Argentina). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Superior, atuando principalmente nos seguintes temas: linguagem, formação de professores, ruralidades, diversidade, pesquisa (auto)biográfica e docência na educação básica.

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Published

2021-12-30

How to Cite

Mota, C. M. de A., Silva, F., & Rios, J. A. (2021). Multigrade classes in rural schools: Locus of practices contextualized by difference. Portuguese Journal of Education, 34(2), 107–124. https://doi.org/10.21814/rpe.20763

Issue

Section

Artigos