Digging holes in the sand: Unlearning to learn, decolonial movements in Mathematics education
DOI:
https://doi.org/10.21814/rpe.24272Keywords:
Mancala, Language games, Decoloniality, African epistemology, EthnomathematicsAbstract
The article aims to raise debates mobilizing mancala as a social practice and not as a game, in the sense of decolonizing extractive conceptions of African knowledge that have been generated by the use of Eurocentric epistemology as the standard of correction of all practices in the world. In this way, we propose to look at the mancala as a type of language game approaching the philosophy of the second Ludwig Wittgenstein, that is, as part of a therapeutic-grammatical-decolonial exercise in order to build other “possible worlds”, other ways of educating in Afro-diasporic dialogues, which allow us to tension the imposition of the Eurocentric view on African practices. For this, we start from the understanding that there is mathematical knowledge that manifests itself in different ways in all cultures and from the importance of epistemological detachment to enable dialogues between forms of life.
Downloads
References
Agamben, G. (2009). O que é contemporâneo? E outros ensaios. Editora Argos.
Caraça, B. J. (1951). Conceitos fundamentais da matemática. Fotogravura Nacional.
Cardoso, L. (2010). Branquitude acrítica e crítica: A supremacia racial e o branco anti-racista. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, Manizales, 8(1), 607-630. https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/70
Castro-Gómez, S. (2005). La hybris del punto cero: Ciencia, raza e ilustración en la Nueva Granada (1750-1816). Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Castro-Gómez, S. (2014). El lado oscuro de la “época clásica”: Filosofía, ilustración y colonialidad en el siglo XVIII. In E. C. Eze, H. Paget, S. Castro-Gómez, & W. Mignolo (org.), El color de la razón: Racismo epistemológico y razón imperial (2.ª ed., pp. 89-113). Del Signo.
Foucault, M. (2009). Vigiar e punir: Nascimento da prisão (36.ª ed.). Vozes.
Glock, H. J. (1998). Dicionário de Wittgenstein. Zahar.
Lizcano, E. (2006). Metáforas que nos piensan: Sobre ciencia, democracia y otras poderosas ficciones. Traficantes de Sueños.
Mignolo, W. (2008). La opción de-colonial: Desprendimiento y apertura. Un manifiesto y un caso. Tabula Rasa, 8, 243-281. https://doi.org/10.25058/20112742.331
Mignolo, W. (2012). Local histories/Global designs: Essays on the coloniality of power, subaltern knowledges and border thinking. Princeton University Press.
Mignolo, W. (2014). Prefacio. In E. C. Eze, H. Paget, S. Castro-Gómez, & W. Mignolo (Org.), El color de la razón: Racismo epistemológico y razón imperial (2.ª ed. 6-14). Del Signo.
Mignolo, W. (2017a). Colonialidade: O lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 32(94), e329402. https://doi.org/10.17666/329402/2017
Mignolo, W. (2017b). Desafios decoloniais hoje. Revista Epistemologias do Sul, 1(1), 12-32. https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/772
Miguel, A. (2010). Percursos indisciplinares na atividade de pesquisa em história (da educação matemática): Entre jogos discursivos como práticas e práticas como jogos discursivos. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 23(35A), 1-57. https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10805
Miguel, A. (2015). Uma encenação terapêutica da terapia wittgensteiniana na condução de pesquisas historiográficas. Revista de História da Educação Matemática - HISTEMAT, 1(1), 203-255. https://histemat.com.br/index.php/HISTEMAT/article/view/15
Miguel, A. (2016). Historiografia e terapia na cidade da linguagem de Wittgenstein. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 30(55), 368-389. https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n55a03
Miguel, A., & Mendes, I. (2021). Mobilizando histórias na formação inicial de educadores matemáticos: Memórias, práticas sociais e jogos discursivos. REMATEC: Revista Matemática, Ensino e Cultura, 16, 120-140. http://dx.doi.org/10.37084/REMATEC.1980-3141.2021.n.p120-140.id324
Miguel, A., & Tamayo, C. (2020). Wittgenstein, therapy and decolonial school education. Educação & Realidade, 45(3), e107911. http://dx.doi.org/10.1590/2175-6236107911
Miguel, A., Vilela, D. S., & Moura, A. R. L. (2012). Problematização indisciplinar de uma prática cultural numa perspectiva wittgensteiniana. Reflexão e Ação, 20(2), 6-31. https://doi.org/10.17058/rea.v20i2.3053
Monteiro, A., & Mendes, J. R. (2019). Saberes em práticas culturais: Condutas e contracondutas no campo da matemática e da educação matemática. Horizontes, 37, e019029. https://doi.org/10.24933/horizontes.v37i0.763
O'Connell, M. (2004). Ayo: The yoruba game board. https://www2.clarku.edu/faculty/jborgatti/discover/1meaghan/ayo.htm
Omoregbe, J. (2002). La filosofía africana: Ayer y hoy. In E. C. Eze (Coord.), Pensamiento africano: Filosofía (pp. 19-30). Ediciones Bellaterra.
Ondó, E. N. (2001). Síntesis sistemática de la filosofía africana. Ediciones Carena.
Oyěwùmí, O. (2004). Conceituando o gênero: Os fundamentos eurocêntricos dos conceitos feministas e o desafio das epistemologias africanas. CODESRIA. http://docplayer.com.br/38752020-Conceituando-o-genero-os-fundamentos-eurocentricos-dos-conceitos-feministas-e-o-desafio-das-epistemologias-africanas-oyeronke-oyewumi.html
Pereira, E. A. (2017). E. Patuá.
Pereira, R. P. (2011). O jogo africano mancala e o ensino de matemática em face da Lei 10.639/03 [Dissertação de mestrado]. Universidade Federal do Ceará.
Porto-Gonçalves, W. (2009). Entre América e Abya Yala – Tensões de territorialidades. Desenvolvimento e Meio Ambiente, 20, 25-30. http://dx.doi.org/10.5380/dma.v20i0.16231
Projeto Araribá. (2010). Araribá matemática: Guia e recursos didáticos (3.ª ed.). Moderna.
Quijano, A. (1992). Colonialidad y modernidad-racionalidad. In H. Bonilla (Comp.), Los conquistados: 1492 y la población indígena de las Américas (pp. 437-449). Tercer Mundo.
Santos, C. J. (2008). Jogos africanos e a educação matemática: Semeando com a família mancala. Material didático. http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/121-2.pdf
Silva, M. T., & Tamayo, C. (2019). Etnomatemática e interdisciplinaridade na escola: Estudando a mancala. In Anais do XIII Encontro Nacional de Educação Matemática. https://www.sbemmatogrosso.com.br/xiiienem/anais.php
Silva, M. T., & Tamayo, C. (2021). Quem realmente sabe que a África não é um país? Desprendimentos decoloniais em educação matemática. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 11(2), 9-29. https://doi.org/10.37001/ripem.v11i2.2474
Tamayo, C. (2017). A colonialidade do saber: Um olhar desde a educação matemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 10(3), 39-58. https://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/475
Tamayo, C., & Lemos, R. N. (2016). Juegos de lenguaje en movimiento: Una experiencia indígena. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 9(1), 49-70. https://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/238
Tamayo, C., & Silva, M. T. (2018a). Etnomatemática e interdisciplinaridade no ensino de matemáticas: Estudando o sona e o mancala. Minicurso no VII Semana da Matemática e Educação: “Matemática e Interdisciplinaridade”. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, campus Araraquara (SP).
Tamayo, C., & Silva, M. T. (2018b). E se nós tivéssemos escolas Mukanda que contassem diversas histórias africanas para todo o mundo? Educação Matemática em Revista, 23(60), 263-282. http://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/article/view/1252
Veiga-Neto, A. (2002). De geometrias, currículo e diferença. Educação & Sociedade, 23(79), 163-186. https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300009
Vilela, D. (2010). A terapia filosófica de Wittgenstein e a educação matemática. Educação e Filosofia, 24(48), 435-456. https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v24n48a2010-7976
Voogt, A. J. (1997). Mancala board games. British Museum Press.
Walsh, C. (2009). Interculturalidad crítica y educación intercultural. Conferência apresentada no Seminário “Interculturalidad y Educación Intercultural”, Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello. http://docplayer.es/13551165-Interculturalidad-critica-y-educacion-intercultural.html
Wittgenstein, L. (1998). Culture and value: A collection of posthumous remarks. Blackwell Publishing.
Wittgenstein, L. (2017). Philosophical investigations. In J. J. de Almeida (Trad.). Wittgenstein Translation.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Portuguese Journal of Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors preserve their authorship and grant the Portuguese Journal of Education the right to the first publication. The work is licensed under Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with the acknowledgment of initial authorship and publication in this Journal.
2. The authors have the right to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the published version of their work (e.g. to deposit in an institutional repository or as a book chapter), acknowledging the initial authorship and publication in this Journal.
3. The authors have the permission and are stimulated to post their work online (e.g. in an institutional repository or on their personal website). They can do this at any phase of the editorial process, as it may generate productive changes, as well as increase impact and article citation (see The Open Citation Project).
The work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)