The collaborative relationship in continuing education with physical education teachers in childhood education
DOI:
https://doi.org/10.21814/rpe.24605Keywords:
Continuing education, Physical education, Early childhood educationAbstract
In this article, we analyse the continuing education with Physical Education teachers of Early Childhood Education in Vitória / Brazil, developed through a partnership between teachers from the University and Basic Education. The training was centered on the pedagogical practices of the participants and on the reflections on them, which were systematized in the production of didactic-pedagogical material with teachers from the early childhood education in the state capital. This is a collaborative research-action, carried out between 2019 and 2020, with the participation of 27 teachers linked to Federal University of Espírito Santo and the Municipal Education Department. The data were produced through participant observation and recorded in a field diary. The content analysis of the data contributed to the formulation of the following thematic categories: a) training as a place for affections and affected: memory of the future; b) the plurality of voices in the sharing of experiences and in the collaborative action between teachers and the training team; and c) writing in the teacher training process: the production of didactic-pedagogical material. The results indicated the perspective of teachers as researchers of their own practice and the recognition of teachers from children's institutions as producers of knowledge. The authorial process, in the collaborative production of a didactic-pedagogical material, contributes to the formation of the participants, bringing them closer to the political and emancipatory dimensions of writing.
Downloads
References
Aguiar, M. A. S., Oliveira, J. F., Dourado, L. F., Azevedo, J. M. L. & Amaral, N. C. (2016). Política de Formação Continuada dos Profissionais da Educação – Caderno Temático 6. CCS Gráfica e Editora.
Alves, N. (2010). Sobre as razões das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. In R. L. Garcia (org.), Diálogos cotidianos (pp. 67-80). DP et Ali..
ANFOPE. (2018). Apresentação. Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação. https://www.anfope.org.br/apresentacao/.
ANPED. (2019). Uma formação formatada: Posição da ANPED sobre o “texto referência - Diretrizes curriculares nacionais e base nacional comum para a formação inicial e continuada de professores da educação básica". Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. https://anped.org.br/news/posicao-da-anped-sobre-texto-referencia-dcn-e-bncc-para-formacao-inicial-e-continuada-de
Bakhtin, M. M. (1997). Estética da criação verbal. Martins Fontes.
Bakhtin, M. M. (2006). Marxismo e filosofia da linguagem. Hucitec.
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.
Bragança, I. F. S. (2012). Histórias de vida e formação de professores: Diálogos entre Brasil e Portugal. Editora da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. https://doi.org/10.7476/9788575114698
Conselho Nacional de Educação. (2015). Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de 2015. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, seção 1, n. 124, p. 8-12. http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file
Conselho Nacional de Educação. (2019a). 3.ª versão do Parecer das Diretrizes Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum para a Formação Inicial e Continuada de Professores da Educação Básica. http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2019/124721-texto-referencia-formacao-de-professores/file
Conselho Nacional de Educação. (2019b). Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file.
Certeau, M. de (1985). Teoria e método no estudo das práticas cotidianas. In Cotidiano, cultura popular e planejamento urbano (pp. 3-19). FAV/USP.
Certeau, M. de (2012). A Invenção do Cotidiano:Artes de fazer. Editora Vozes.
Certeau, M. de (2020). A Escrita da História. Editora Forense Universitária.
Côco, V. (2014). A dimensão formadora das práticas de escrita de professores. Editora CRV.
Corazza, M. J., Rodrigues, J. L., Justina, L. A. D., & Vieira, R. M. (2017). Comunidades de prática como espaços de investigação no campo de pesquisa formação de professores. Revista Pesquisa Qualitativa, 5(9), 466-494. https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/138
David, C., & Cancelier, J. W. (Orgs.). (2018). Reflexões e práticas na formação de educadores. Editora da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.
Ferreira, M. S., & Ibiapina, I. M. L. M. (2011). A pesquisa colaborativa como espaço formativo. In M. C. C. Magalhães &, S. S. Fidalgo (Orgs.). Questões de método e de linguagem na formação docente (pp. 119-140). Mercado de Letras.
Gomes, F. A. (2020). Entrevista com prof. Dr. Carlos Alberto Faraco - Os estudos bakhtinianos na interface entre filosofia e ciências da linguagem. Scripta, 24(50), 341-356. https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2020v24n50p341-356
Heringer, D. A. T., & Figueiredo, Z. C. C. (2010). Práticas de formação continuada em educação física. Movimento, 15(4), 83-105.
https://doi.org/10.22456/1982-8918.6255
Ibiapina, I. M. L. M. (2008). Pesquisa Colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Líber Livro Editora.
Ibiapina, I. M. L. M. & Bandeira, H. M. M. (2016). Pesquisa-ação crítica: origem e desenvolvimento do campo teórico-prático. In I. M. L. M. Ibiapina, H. M. M. Bandeira, & F. A. M. Araujo (Orgs.), Pesquisa colaborativa: Multirreferenciais e práticas convergentes (pp. 255-278). EDUFPI.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2015). Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base. INEP.
Martins, L. M., & Duarte, N. (Orgs.). (2010). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. Cultura Acadêmica.
Mello, A. S., Marchiori, A. F., Coelho, A. L., Reis, A. S., Zandominegue, B. A. C., Scottá, B. A., Bolzan, E., Schulz, E. J., Souza, F. T.O., Almeida, J. A., Trindade. L. H., Frasson, L. R., Klippel, M. V., Camargo, M. C., Rocha, M. C., Vieira, M. Z., Barros, M. G., Moreira, P. S. S., Fávero, R. F., … Cardoso, V. F. (2022). Formação continuada e produção do conhecimento: Experiências docentes da educação física com a educação infantil. Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.
Melo, J. R. B. (2017). Vozes sociais em construção: dialogismo, bivocalidade polêmica e autoria no diálogo entre Diário do hospício, O cemitério dos vivos, de Lima Barreto, outros enunciados e outras vozes sociais. [Tese de Doutoramento não publicada]. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.
Nóvoa, A. (2007). Os lugares da teoria e os lugares da prática da profissionalidade docente. Revista Educação em Questão, 30(16), 197-205. https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4430
Nóvoa, A. (2009). Professores Imagens do Futuro Presente. Editora Educa. https://rosaurasoligo.files.wordpress.com/2017/04/antc3b3nio-nc3b3voa-professores-imagens-do-futuro-presente.pdf
Pires, V. L., & Tamanini-Adames, F. A. (2010). Desenvolvimento do conceito bakhtiniano de polifonia. Estudos semióticos, 6(2), 66-76. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2010.49272
Sangenis, L. F. C., Oliveira, E. F. R., & Carreiro, H. J. S. (Orgs.). (2018). Formação de Professores para uma Educação Plural e Democrática: Narrativas, Saberes, Práticas e Políticas Educativas na América Latina. Editora da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.
Silvestri, K. V. T. (2015). A arquitetônica bakhtiniana: Um diálogo com o filme o doador de memórias. Revista Língua & Literatura, 17(29), 272-292. http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistalinguaeliteratura/article/view/1757
Sobral, A., & Giacomelli, K. (2019). Memória, imprecisões, sentidos: Em torno da proposta bakhtiniana de estudos da linguagem. Revista Linguagem & Ensino, 21, 395-432. https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/rle/article/view/15184
Ventorim, S., Astori, F, B, da S., & Bitencourt, J. F. (2020). O desmonte das políticas de formação de professores confrontado pelas entidades acadêmico-científicas. Jornal de Políticas Educacionais, 14(22), 1-20. http://dx.doi.org/10.5380/jpe.v14i0.71854
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alexandre Freitas Marchiori, André da Silva Mello
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors preserve their authorship and grant the Portuguese Journal of Education the right to the first publication. The work is licensed under Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with the acknowledgment of initial authorship and publication in this Journal.
2. The authors have the right to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the published version of their work (e.g. to deposit in an institutional repository or as a book chapter), acknowledging the initial authorship and publication in this Journal.
3. The authors have the permission and are stimulated to post their work online (e.g. in an institutional repository or on their personal website). They can do this at any phase of the editorial process, as it may generate productive changes, as well as increase impact and article citation (see The Open Citation Project).
The work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)