Reflective teaching practice in question: A case study of a Brazilian school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.24860

Keywords:

Reflective teacher, Teacher autonomy, Teacher education

Abstract

In Brazil, the theory of reflective teacher has been the subject of discussion in continuing education courses and in the official documents that guide initial education. However, do teachers actually develop a reflective practice, or does such practice remains only in official guidelines? In order to answer this question, we conducted a research with fifteen teachers from a public school located in the state of São Paulo, Brasil. For this research, we based ourselves on three questions proposed by McKay (2008). These questions were about the planning of pedagogical activities, what they used to evaluate their classes and when they reflected on their practice. The results showed that most of the teachers follow São Paulo state curriculum; and the students’ reactions were the most used parameter for the evaluation of their classes, in which teachers mainly develop the reflection on action. With this research we realized that for this group of teachers, it is important to deepen the reflection on their practices.

Downloads

Author Biographies

Luiz Henrique Amaral , Universidade Cruzeiro do Sul

Doutor e Mestre em Astrofísica pela Universidade de São Paulo (USP).Reitor da Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) e Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL).

Carmem Lúcia Costa Amaral, Universidade Cruzeiro do Sul

Doutora e Mestra em Química Orgânica pela Universidade de São Paulo (USP). Professora pesquisadora do Programa de Mestrado e Doutorado em  Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Cruzeiro do Sul.

References

Alarcão, I. (2001). A escola reflexiva e a nova racionalidade. (1a Ed.). Artmed Editora.

Barbosa, S. H. P. B., & Fernandes, M. C. S. G. (2018). A Teoria do professor reflexivo na formação continuada de professores: discurso vazio de conteúdo. Revista Eletrônica de Educação, 12(1), 6-19. https://doi.org/10.14244/198271991744

Benites, L. C., Almeida R. S., Custódio, N. G., Souza, S., Maciel, L. F. T., & Poulsen, F. F. (2019). O processo de reflexão sobre a própria prática, de futuros professores de Educação Física. Educação: Teoria e Prática, 29(60), 98-120. https://doi.org/10.18675/1981-8106.vol29.n60.p98-120

Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (2007). Qualitative Research for Education: An introduction to theories and methods. (5a Ed.). Pearson Editora.

Carrabetta , V. (2010). Rever, Pensar e (Re)significar: a importância da reflexão sobre a prática na profissão docente. Revista Brasileira de Educação Médica, 34(4), 580-586. https://doi.org/10.1590/S0100-55022010000400014

D’Ambrósio, B. & Lopes, C.E. (2015). Insubordinação Criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Bolema, 29(51), 1-17. https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n51a01

D’Ambrósio, U. (2011). A transdisciplinaridade como uma resposta à sustentabilidade. Revista Terceiro Incluído, 1(1),1–13. https://doi.org/10.5216/teri.v1i1.14393

Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to educative process. D. C. Heath & Co Publishers.

Fagundes, T. B. (2016). Os conceitos de professor pesquisador e professor reflexivo: perspectivas do trabalho docente. Revista Brasileira de Educação, 21(65), 281- 298. https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216516

Fazenda, I. C. A. (2008). Didática e interdisciplinaridade. (13a Edição). Papirus Editora.

Feitosa, R. A. & Bodião, I. S. (2015). As teorias sobre o “professor reflexivo” e suas possibilidades para a formação docente na área de Ciências da Natureza. Revista entre ideias, 4(1), 185-199. https://doi.org/10.9771/2317-1219rf.v4i1.9776

Freire, P. (2018). Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. (57a Edição) Paz e Terra Editora.

Garcia, M. M. A., Hypolito, A. M., & Vieira, J. S. (2005). As identidades docentes como fabricação da docência. Educação e Pesquisa, 31(1), 45-56. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000100004

Ghedin, E. (2012). Professor reflexivo: Da alienação da técnica à autonomia da crítica. In S. G. Pimenta & E. Ghedin (Orgs.). Professor Reflexivo no Brasil: Gênese e Crítica de um Conceito (pp. 129-150). (7a Ed.). Cortez Editora.

Hartman, H. J. (2010). A Guide to Reflective Practice for New and Experienced Teacher. (1a Ed.). McGraw-Hill Education.

https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wp-content/uploads/2019/09/curriculo-paulista-26-07.pdf

https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wp-content/uploads/2021/01/EF_PR_GEO_6-a-9_vol1_2021_Versão_Preliminar.pdf

Imbernón, F. (2010). 10 Ideas Clave: La formación permanente del profesorado. Nuevas ideas para formar en la innovación y el cambio. (1a Ed.). Graó Editorial.

Jacobi, P. R. (2005). Educação Ambiental: O desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, 31(2), 233-250. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000200007

Kebbe, E. M., Escudeiro, E. R., Vagliengo, L. F., Brandt, M. L., Burian, E. A. O., Kaishi Ono, E. T., David, M. L., da Silva, M. J., Vitalino, J. dos S., Yamanaka, O. Y., Cornatione, V. A., Murauskas, C. dos S. B., Vazquez, A. F., Sanches, A. K., Ponzio, B. F., Martins, A. C., Tsuchiya, J. H., Coppini, C. M., Mateus, N. de F., … Frau, E. C. (2020). Currículo Paulista Etapa do Ensino Médio. Secretaria de Educação do Estado de São Paulo. https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wp-content/uploads/2020/08/CURRÍCULO%20PAULISTA%20etapa%20Ensino%20Médio.pdf

Lessard, C. O (2009). Trabalho docente, a análise da actividade e o papel dos sujeitos. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, (9), pp.119-128. http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/154

Libâneo, J. C. (2012). Reflexividade e formação de professores: outra oscilação do pensamento pedagógico brasileiro? In S. G. Pimenta & E. Ghedin (Orgs.), Professor reflexivo no Brasil: Gênese e crítica de um conceito (pp. 53-80). (7a Ed.) Cortez Editora.

Mazzeu, L. T. B. (2009). A política de formação docente no Brasil: Fundamentos teóricos e epistemológicos. In Anais da 32.ª Reunião Nacional da ANPEd (p. 1-17). Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. https://www.anped.org.br/sites/default/files/gt05-5789-int.pdf

McKay, S. L. (2008). The Reflective Teacher: A Guide to Classroom Research. SEAMEO Regional Language Centre.

Militão, S. C. N. (2004). Formação do professor reflexivo no Brasil: Para além do conceito. Revista Científica Eletrônica de Pedagogia, 2(4), 1-7. http://faef.revista.inf.br/imagens_arquivos/arquivos_destaque/wQ1aXfT0D7vN5la_2013-6-27-16-50-42.pdf

Ministério da Educação do Brasil (1998). Referenciais para Formação de Professores. Ministério da Educação e Secretaria da Educação Fundamental.

Ministério da Educação do Brasil (2001). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Parecer CNE/CP no. 09/2001. Diário Oficial da União de 18/01/2002, Seção 1, p. 31. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf

Ministério da Educação do Brasil (2002). Referências para Formação de Professores. Ministério da Educação e Secretaria da Educação Fundamental. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=48631-reformprof1&category_slug=documentos-pdf&Itemid=30192

Ministério da Educação do Brasil (2015). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=17625-parecer-cne-cp-2-2015-aprovado-9-junho-2015&category_slug=junho-2015-pdf&Itemid=30192

Ministério da Educação do Brasil (2019). Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=135951-rcp002-19&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192

Nóvoa, A. (1995). Os professores e sua formação. Editora Dom Quixote.

Nóvoa, A. (2007). Desafios do trabalho do professor no mundo contemporâneo. http://www.sinprosp.org.br/arquivos/novoa/livreto_novoa.pdf

Oliveira, E. & Moreno, A. C. (2019, Dezembro 05). Países no topo do Pisa dão aos alunos oportunidades iguais e valorizam professores, diz analista da OCDE. G1. https://g1.globo.com/educacao/noticia/2019/12/05/paises-no-topo-do-pisa-dao-aos-alunos-oportunidades-iguais-e-valorizam-professores-diz-analista-da-ocde.ghtml

Oliveira, M. G. S. de., Libardi, R., Gaspar, S. D., Martins, T. A. G. M., & Ponciano, V. L. de O. (2016). Documento Orientador Observação de Sala de Aula. Secretaria de Estado da Educação e Coordenadoria de Gestão da Educação Básica. https://midiasstoragesec.blob.core.windows.net/001/2019/05/documento-orientador-protocolo-de-observao-em-sala-de-aula.pdf

Perrenoud, P. (1993). Práticas pedagógicas, profissão docente e formação: perspectivas sociológicas. (1a Ed). Editora Dom Quixote.

Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar: Profesionalización y razón pedagógica (N. R. Julián, Trad.). (1.a Ed.). Grao Editorial.

Pimenta, S. G. (2009). Formação de professores: Identidade e saberes da docência. In S. G. Pimenta (Org.), Saberes Pedagógicos e Atividade Docente (pp. 15-34). (7.a Ed.) Cortez Editora.

Pimenta, S. G. (2012). Professor reflexivo: Construindo uma crítica. In S. G. Pimenta & E. Ghedin (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: Gênese e crítica de um conceito (pp. 17-52). (7.a Ed.) Cortez Editora.

Ragonha, E., Silva Lima, O. da., Torres Martins, T. P., Barachati, G. M. S., Pessoa, K. R., Costa, L. P. da S., Bispo, J. de S., Figueiredo, P. T., Povinha, C. E., Tozetto, L. C., Almeida, A. A. O. de., Pagan, M. A., Coelho, W. L. P., Vilha, A. De O. M., Ribeiro, E. de M., Guazzelli, E., Mathias, G. N., da Silva, H. G. Cardoso, A. C. B., … Cardoso, V. P. D. (2019). Currículo Paulista das Etapas de Educação Infantil e Ensino Fundamental. Secretaria de Educação do Estado de São Paulo.

Sacristán, J. G. (2012). Tendências investigativas na formação de professores. In S. G. Pimenta (Org.), Professor reflexivo no Brasil: Gênese e Crítica de um conceito (pp. 81-88). (7.ª Ed.) Cortez Editora.

Schön, D. (1983). The reflective practitioner: How Professionals Think in Action. Temple Samith.

Schön, D. (2000). Educando o profissional reflexivo: Um novo design para o ensino e a aprendizagem. (1a Ed.) Artes Médicas.

Secretaria de Educação do Estado de São Paulo (2021). Currículo em ação: Caderno do professor. Ensino Fundamental.

Selingardi, G. & Meneses, M. V. M. (2017). Compreendendo o que é ser um professor reflexivo ante a ação pedagógica. ACTIO: Docência em Ciências, 2(3), 270-286. http://dx.doi.org/10.3895/actio.v2n3.6822

Tardif, M & Moscoso, J. N. (2018). A noção de “profissional reflexivo” na educação: atualidade, usos e limites. Cadernos de Pesquisa, 48(168), 388-411. https://doi.org/10.1590/198053145271

Tardif, M. & Lessard, C. (2020). O trabalho docente: Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas (J. B. Kreuch, Trad.). (9.a Ed.) Vozes Editora.

Tardif, M. (2012). Saberes docentes e formação profissional (13.ª Ed.). Vozes Editora.

Vasconcelos, A. D., Santos, L. A. M. & Ferrete, A. A. S. S. (2019). O modelo de reflexão na ação de Donald Schön na formação inicial de professores em Anais completos do Colóquio Internacional de Educação e Contemporaneidade (Educon) em Sergipe Brasil. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 14(2), 573-585. https://doi.org/10.21723/riaee.v14i2.11788

Veiga, I. P. A. (Org.) (2002). Projeto político-pedagógico da escola: Uma construção possível (14.ª Ed.). Editora Papirus. https://moodle.ufsc.br/pluginfile.php/1748940/mod_resource/content/1/PPP%20-%20VEIGA.pdf

Yin, R.K. (2009). Case study research: Design and methods. (4.a Ed.). Sage Publications.

Zeichner, K. (1993). A formação reflexiva de professores: Ideias e práticas. Educa-professores.

Zeichner, K. (2008). Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação & Sociedade, 29(103), 535-554. https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000200012

Published

2023-07-03

How to Cite

de Oliveira, T. M. R., Amaral , L. H., & Amaral, C. L. C. . (2023). Reflective teaching practice in question: A case study of a Brazilian school. Portuguese Journal of Education, 36(2), e23027. https://doi.org/10.21814/rpe.24860