Distance Education and remote teaching: Opposition by the vertex

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.29231

Keywords:

Distance education, Remote teaching, Pandemic

Abstract

The Covid-19 pandemic brought a series of implications for society, directly affecting education insofar as face-to-face activities were paralyzed as a way to contain the transmission of the new coronavirus. In this sense, in order to mitigate the problems arising from the stoppage of face-to-face classes, what, despite some terminological variations, is conventionally called Remote Teaching (RE) was adopted, opposing it to Distance Education (DE). In this essay, we aim to evaluate the apparent distinctions, problematizing them. To do so, we resume recent debates and discussions, presenting some antitheses to certain theses held until then. We conclude that the efforts aimed at diametrically separating the two realities are, in many senses, wrong, as they are not able to mark out what can only be apprehended through materialization in a historical-social context. We defend, from this point of view, that RE, if one wants to preserve its emergency dimension, is nothing more than a possible configuration for everything we call DE, since it fundamentally comprises the separation in space and/or time between the subjects, as well as the use of technologies that enable pedagogical mediation.

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Author Biographies

Braian Veloso, Universidade Federal de Lavras, Brasil

Professor no Departamento de Gestão Educacional, Teorias e Práticas de Ensino (DPE) da Universidade Federal de Lavras (UFLA). Mestre e doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (PPGE-UFSCar). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens (Grupo Horizonte-UFSCar). Recentemente, suas pesquisas versam sobre a intersecção entre educação e tecnologias e, ainda, sobre o trabalho na contemporaneidade.

Daniel Mill, Universidade Federal de São Carlos, Brasil

Professor da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), onde trabalha como Docente e Gestor de Educação a Distância (EaD) e presencial. Doutor em Educação pela UFMG, com pós-doutorados pelas Universidades de Coimbra e Aberta de Portugal. É membro do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade. É Líder do Grupo Horizonte (Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens) e, como pesquisador, tem interesse particular pela interseção das temáticas: Trabalho Docente, Tecnologias, Linguagens, Cognição e Educação a Distância.

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Published

2024-05-10

How to Cite

Veloso, B., & Mill, D. (2024). Distance Education and remote teaching: Opposition by the vertex. Portuguese Journal of Education, 37(1), e24011. https://doi.org/10.21814/rpe.29231