Continuous Teacher Training For A Decolonial Basic Education: From Criticism Collective Self-Training

Authors

  • Nilton Bruno Tomelin Nilton Universidade Regional de Blumenau
  • Rita Buzzi Rausch Universidade Regional de Blumenau e Universidade da Região de Joinville (SC). Brasil https://orcid.org/0000-0002-9413-4848

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.29238

Keywords:

Collective teacher self-training, Continuous teacher training, Decolonial perspective

Abstract

This study is part of a survey carried out with a group of Basic Education teachers from a Municipal Education Network in Santa Catarina (Brazil), who meet periodically on a voluntary basis to practice collective self-training. This group aroused our curiosity to investigate: which aspects of the inservice education of Basic Education teachers, discussed theoretically, mobilized a group of teachers towards collective voluntary self-training for a possible decolonial education? The aim is to identify aspects of the inservice education of Basic Education teachers that, according to the theoretical discussion of this study, can provide a decolonial education. The research is qualitative and the data were generated through narratives and analyzed using the evidentiary paradigm. To support the discussion, Nóvoa centralizes the debate around the essential change in school and teaching, and Canário, Imbernón, Garcia, Roldão, and Walsh strengthen the discussion towards a different formation. The main aspects of continuous teacher training that provide decolonial education involve discussions about: a) understanding continuous education as mere training; b) the lack of authorship of teachers in their formation; c) the lack of connection between what is covered in training and what is experienced in practice; d) the fact that specificities and contexts are disregarded in the teacher training scenario. Thus, collective self-education can be a path to consolidating teaching identity, so that it is possible to establish autonomous and collaborative training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar, T. B. de, & Ferreira, L. H. (2021). Paradigma Indiciário: abordagem narrativa de investigação no contexto da formação docente. Educar Em Revista, 37, e74451. https://doi.org/10.1590/0104-4060.74451

Canário, R. (1998). A escola: o lugar onde os professores aprendem. Revista Psicologia da Educação, (6), 9-27. https://revistas.pucsp.br/psicoeduca/article/view/42874

Freire, P. (1980). Quatro cartas aos animadores de Círculos de Cultura de São Tomé e Príncipe. In A. Bezerra, & C. R. Brandão (Orgs.), A Questão Política da Educação Popular (pp. 136-195). Editora Brasiliense.

Galvani, P. (2002). A autoformação, uma perspectiva transpessoal, transdisciplinar e transcultural. In A. Sommerman, M. F. Mello, & V. M. Barros (Orgs.), Educação e Transdisciplinaridade (pp. 93-121). Triom Editora. http://forumeja.org.br/files/autoformacao.galvani.pdf

García, C. (1999). Formação de Professores: Para Uma Mudança Educativa. Porto Editora.

Ginzburg, C. (1989). Mitos, Emblemas e Sinais: Morfologia e História. Companhia das Letras.

Imbernón, F. (2009). Formação permanente do professorado: novas tendências. Cortez Editora.

Imbernón, F. (2011). Formação Docente e Profissional: Formar-se para a Mudança e a Incerteza (9.ª Ed.). Cortez Editora.

Nóvoa, A. (1988). A formação tem de passar por aqui: as histórias de vida no Projeto Prosalus. In A. Nóvoa, & M. Finger (Orgs.), O Método (Auto)biográfico e a Formação (pp. 143-175). Ministério da Saúde.

Nóvoa, A. (2002). Formação de Professores e Trabalho Pedagógico. Educa Editora.

Nóvoa, A. (2013). Pensar la escuela más allá de la escuela. Con-Ciencia Social, (17), 27-37. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4498706

Nóvoa, A. (2017). Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, 47(116), 1106-1133. https://doi.org/10.1590/198053144843

Nóvoa, A. (2019). Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, 44(3), e84910. http://dx.doi.org/10.1590/2175-623684910

Nóvoa, A. (2022). Escolas e Professores: Proteger, Transformar, Valorizar. SEC/IAT. https://rosaurasoligo.files.wordpress.com/2022/02/antonio-novoa-livro-em-versao-digital-fevereiro-2022.pdf

Roldão, M. C. (2007). Função Docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, 12(34), 94-103. https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100008

Walsh, C. (2007). Interculturalidad crítica/pedagogia decolonial. In Memórias del Seminário Internacional "Diversidad, Interculturalidad y Construcción de Ciudad", 17-19 de abril de 2007. Universidad Pedagógica Nacional.

Walsh, C. (2009a). Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In V. M. Candau (Org.), Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas (pp. 12-42). Editora 7 Letras.

Walsh, C. (2009b). Interculturalidad, crítica y pedagogía de-colonial: apuestas (des)de el in-surgir, re-existir y re-vivir. Revista Entre Palabras, 3, 1-29. https://redinterculturalidad.files.wordpress.com/2014/02/interculturalidad-crc3adtica-y-pedagogc3ada-decolonial-walsh.pdf

Walsh, C. (2013). El pedagógico y lo decolonial: entretejiendo caminos. In C. Walsh (Org.), Pedagogias decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)exisitir y (re)vivir (pp. 23-68). Editora Abya-Yala.

Published

2023-12-18

How to Cite

Nilton, N. B. T., & Buzzi Rausch, R. . (2023). Continuous Teacher Training For A Decolonial Basic Education: From Criticism Collective Self-Training. Portuguese Journal of Education, 36(2), e23043. https://doi.org/10.21814/rpe.29238