The low-stakes tests and the epistemology of Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.21814/rpe.30795Keywords:
Physical Education, External Assessment of Learning, Low Stakes Tests, EpistemologyAbstract
In Portugal, low-stakes testing has been introduced in the discipline of Physical Education with the purpose of providing information that leads to better learning, which translates into new knowledge made available to the agents and, therefore, has implications for the epistemology of the discipline. However, this process is taking place without scientific scrutiny, which is relevant because we know that external assessments of learning can have unforeseen effects and lead to discourses of ideological authority over schools. Therefore, it is important to ask what discourses justify the low-stakes tests, what the validity and reliability of the tests are, and what the interactions between the knowledge offered by the tests and the teaching practices are. To answer this question, an investigation was implemented within the interpretative paradigm in the form of an instrumental case study and with a qualitative approach, using document analysis and content analysis. The results suggest that the low-stakes tests are also implemented with the objectives of controlling Physical Education practices in the first four years of compulsory education and of social valorization of Physical Education, measuring a small part of the school curriculum through very unreliable processes. Yet, the results are used to influence the generality of the teaching process, which translates to curriculum concealment. It is concluded that the evidence supports the epistemological metamorphosis of Physical Education from care to clinical, from meaning to duty, from game to repetition, and from coevolution to linearity.
Downloads
References
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo (L. A. Reto & A. Pinheiro, Trads.). Edições 70.
Bart, D. (2015). Le discours de la recherche dans le programme international de suivi des acquis des élèves: Un mode d’exposition pour un effet d’imposition?. Revue Française de Pédagogie, 191(2), 89-100. https://doi.org/10.4000/rfp.4764
Berger, G. (2009). A investigação em educação: Modelos sócioepistemológicos de inserção de inserção institucional. Educação, Sociedade & Culturas, (28), 175-192.
Berkovich, I., & Benoliel, P. (2020). The educational aims of the OECD in its TALIS insight and lesson reports: Exploring societal orientations. Critical Studies in Education, 61(2), 166-179. https://doi.org/10.1080/17508487.2017.1370428
Borralho, A. M., Fialho, I., & Cid, M. (2015). A triangulação sustentada de dados como condição fundamental para a investigação qualitativa. Revista Lusófona de Educação, 29(29), 53-69. https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/5094
Debeer, D., Buchholz, J., Hartig, J., & Janssen, R. (2014). Student, school, and country differences in sustained test-taking effort in the 2009 PISA reading assessment. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 39(6), 502-523. https://doi.org/10.3102/1076998614558485
DeLuca, C., LaPointe-McEwan, D., & Luhanga, U. (2016). Approaches to classroom assessment inventory: A new instrument to support teacher assessment literacy. Educational Assessment, 21(4), 248-266. https://doi.org/10.1080/10627197.2016.1236677
Direção-Geral de Educação [DGE] (2023a). Aprendizagens Essenciais: Educação Física (8.º ano) [Currículo escolar]. Direção-Geral de Educação. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Aprendizagens_Essenciais/3_ciclo/educacao_fisica_3c_8a_ff.pdf
Direção-Geral de Educação [DGE] (2023b). Aprendizagens Essenciais: Educação Física (Anexo I) [Currículo do Ensino Básico]. Direção-Geral de Educação. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Aprendizagens_Essenciais/1_ciclo/anexo1_ef.pdf
Direção-Geral de Educação [DGE] (2023c). Aprendizagens Essenciais: Educação Física (Anexo III) [Currículo do Ensino Básico e do Ensino Secundário]. Direção-Geral de Educação. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Aprendizagens_Essenciais/3_ciclo/anexo3_ef.pdf
Direção-Geral de Estatísticas da Educação. (2022). Resultados escolares por disciplina: 3.º Ciclo do ensino público geral (Portugal continental – 2011/12-2020/21). Direção-Geral de Estatísticas da Educação e Ciência. https://www.dgeec.mec.pt/np4/413/%7B$clientServletPath%7D/?newsId=899&fileName=DGEEC_Resultados_por_disciplina_3ciclo_s3.pdf
Fernandes, D. (2019). Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: Uma reflexão crítica. Linhas Críticas, 25, e24579. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.24579
Fialho, N., & Fernandes, D. (2011). Práticas de professores de Educação Física no contexto da avaliação inicial numa escola secundária do concelho de Lisboa. Meta:Avaliação 3(8)168-191.
Gess-Newsome, J. (2015). A model of teacher professional knowledge and skill including PCK: Results of the thinking from the PCK Summit. In A. Berry, A. Frieddrichsen & J. Loughran (Eds.), Reexamining pedagogical content knowledge in science education (pp. 28-42). Routledge.
Gilligan, C. (2016). In a different voice: Psychological theory and women’s development. Harvard University Press.
González-Calvo, G., Barba-Martín, R. A., Bores-García, D., & Hortigüela-Alcalá, D. (2022). The (virtual) teaching of Physical Education in times of pandemic. European Physical Education Review, 28(1), 205-224. https://doi.org/10.1177/1356336X211031533
Grawitz, M. (1993). Méthodes des Sciences Sociales (9e Éd.). Éditions Dalloz.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1998). Competing paradigms in qualitative research. In N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln, The landscape of qualitative research: Theories and issues (pp. 195-219). SAGE Publications.
Hatch, J. A. (2002). Doing qualitative research in education settings. State University of New York Press.
Instituto de Avaliação Educativa. (2018). Prova de Aferição de Educação Física – Critérios de Classificação. Instituto de Avaliação Educativa. https://iave.pt/wp-content/uploads/2020/04/PA-EF84-2018-CC-V1.pdf
Instituto de Avaliação Educativa. (2019). Prova de Aferição de Expressões Físico-Motoras. Instituto de Avaliação Educativa. https://iave.pt/wp-content/uploads/2020/01/PA-EFM28-2019-GUIAO-V1.pdf
Instituto de Avaliação Educativa [IAVE] (2022a). Informação-prova: 5.º ano de escolaridade. Instituto de Avaliação Educativa. https://iave.pt/wp-content/uploads/2022/11/IP-PA-5-2023-2.pdf
Instituto de Avaliação Educativa [IAVE] (2022b). Provas de Aferição do Ensino Básico 2022: Resultados Nacionais. Instituto de Avaliação Educativa. https://iave.pt/wp-content/uploads/2022/12/Relatorio-Provas-de-Afericao_Resultados-Nacionais_2022_Final.pdf
Instituto de Avaliação Educativa [IAVE] (2022c). Prova de Aferição de Educação Física. Instituto de Avaliação Educativa. https://iave.pt/wp-content/uploads/2022/06/PA-EF84-2022-GUIAO-V1_net.pdf
Instituto de Avaliação Educativa [IAVE] (2022d). Prova de Aferição de Educação Física – Critérios de Classificação. Instituto de Avaliação Educativa. https://iave.pt/wp-content/uploads/2022/06/PA-EF84-2022-CC_net.pdf
Jacinto, J., Carvalho, L., Comédias, J., & Mira, J. (2001). Programa de Educação Física: 10.º, 11.º e 12.º [Programa de formação geral dos cursos científico-humanísticos]. Ministério da Educação. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Secundario/Documentos/Documentos_Disciplinas_novo/Curso_Ciencias_Tecnologias/Educacao_Fisica/ed_fisica_10_11_12.pdf
Jensen, D. (2016). Metaphors as a bridge to understanding educational and social contexts. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 36-54. https://doi.org/10.1177/160940690600500104
Lopo, T. T. (2021). The political decision on Portugal’s entry into PISA: A research note. Policy Futures in Education, 19(6), 723-729. https://doi.org/10.1177/1478210320971537
Madaus, G., Russell, M., & Higgins, J. (2009). The paradoxes of high stakes testing: How they affect students and their parents, teachers, principals, schools and society. Information Age Publishing.
Méndez, A., Valero, A., & Casey, A. (2010). What are we being told about how to teach games? A three-dimensional analysis of comparative research into different instructional studies in Physical Education and School Sports. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, VI(18), 37-56. https://doi.org/10.5232/ricyde2010.01803
Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2016). Qualitative research: A guide to design and implementation (4th Ed.). Jossey-Bass.
Neves, R., Almeida, D. M., & Capela, A. J. (2023). Educação Física no 1.º Ciclo do Ensino Básico (1.º CEB), Provas de Aferição e pais: Perceções globais. Motrivivência, 35(66), 1-13. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e93994
Neves, R., Morato, D., & Capela, A. (2024). Os professores do 1.º CEB e as Provas de Aferição em Educação Física: Importância, preparação e expecativas. Conhecimento & Diversidade, 16(41), 1-16. https://doi.org/10.18316/rcd.v16i41.11363
Öhman, M., & Quennerstedt, A. (2017). Questioning the no-touch discourse in Physical Education from a children’s rights perspective. Sport, Education and Society, 22(3), 305-320. https://doi.org/10.1080/13573322.2015.1030384
Parlebas, P. (2001). Juegos, deporte y sociedad: Léxico de praxiologia motriz (F. G. Campo Román, Trad.). Editorial Paidotribo.
Peräkylä, A. (2005). Analyzing talk and text. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The SAGE handbook of qualitative research (pp. 869-886). SAGE Publications.
Pools, E., & Monseur , C. (2021). Student test-taking effort in low-stakes assessments: Evidence from the English version of the PISA 2015 science test. Large-scale Assessement in Education, 9(10). https://doi.org/10.1186/s40536-021-00104-6
Portaria n.º 223-A/2018, de 3 de agosto. Diário da República, 1.ª série – N.º 149 (1.º suplemento). https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/portaria/223-a-2018-115886163
Schlosser, A., Neeman, Z., & Attali, Y. (2019). Differential performance in high versus low stakes tests: Evidence from the Gre Test. The Economic Journal, 129(623), 2916-2948. https://doi.org/10.1093/ej/uez015
Silva, N. M. (2019). Liderar organizações complexas: O caso das escolas. Chiado Books.
Silva, N. M. (2022). Grounded Theory para iniciantes: Contributo para a investigação em educação. Cadernos de Pesquisa, 52, e08563. https://doi.org/10.1590/198053148563
Silva, N. M. (2024). Material complementar: As provas de aferição e a epistemologia da Educação Física. Harvard Dataverse. https://doi.org/10.7910/DVN/GXT4EX
Silva, N. M., & Dinis, S. P. (2022). A Educação Física nos tempos de crise: Que estatuto emerge?. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, (23), 1-33. https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2022.11400
Silva, N. M., & Dinis, S. P. (2023). As práticas letivas na educação física durante a pandemia: Expectativas e realidades. Educação e Pesquisa, 49, e234016. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349262256
Stake, R. E. (2009). A arte da investigação com estudos de caso (A. M. Chaves, Trad., 2.ª Ed.). Fundação Calouste Gulbenkian.
Varea, V., & González-Calvo, G. (2021). Touchless classes and absent bodies: Teaching Physical Education in times of COVID-19. Sport, Education and Society, 26(8), 831-845. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1791814
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nuno José Miranda e Silva, Sónia Pereira Dinis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors preserve their authorship and grant the Portuguese Journal of Education the right to the first publication. The work is licensed under Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with the acknowledgment of initial authorship and publication in this Journal.
2. The authors have the right to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the published version of their work (e.g. to deposit in an institutional repository or as a book chapter), acknowledging the initial authorship and publication in this Journal.
3. The authors have the permission and are stimulated to post their work online (e.g. in an institutional repository or on their personal website). They can do this at any phase of the editorial process, as it may generate productive changes, as well as increase impact and article citation (see The Open Citation Project).
The work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)














