OER culture: Ethics and aesthetics in teacher training
DOI:
https://doi.org/10.21814/rpe.31691Keywords:
Open Educational Resource, Teacher training processes, Ethics and esthetics, OER CultureAbstract
In an exotopic movement, the school reflects and refracts the new social configuration sustained by the participatory culture mediated by network technologies. On the mat of rethinking teacher education processes, we analyzed, in a cyclical spiral of action-research, teaching knowledge, values and guiding meanings of pedagogical action, reared in the discipline Authorship and Co-authorship of Open Educational Resources (OER) in educational practices, in the course degree in Portuguese Languages at a distance from a Federal Public University. The results point out that the discipline leveraged open authorship, paving the way for overcoming naive awareness about dominant cultures in school contexts and constructing critical awareness about the teaching profession. We conclude that ethics and aesthetics in teaching, enhanced by the creation of OER, are harbingers of a future whose authorship is a constitutive part of the repertoire of knowledge on teaching professionalization and organization of life in society.
Downloads
References
Alarcão, I. (2001). Escola reflexiva e nova racionalidade. Artmed Editora. http://www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/conteudo-2008-2/2SF/Lia/Escola%20Reflexiva%20e%20nova%20racionalidade.pdf
Alves, R. (2018a). A educação dos sentidos: Conversas sobre a aprendizagem e a vida. Planeta do Brasil.
Alves, R. (2018b). Lições do velho professor. Papirus. https://elivros.love/ler-online/baixar-livro-licoes-do-velho-professor-rubem-alves-em-epub-pdf-mobi-ou-ler-online#epubcfi(/6/50[epub-20.xhtml]!/4/30,/1:21,/1:28)
Amiel, T. (2014). Recursos Educacionais Abertos: Uma análise a partir do livro didático de história. Revista História Hoje, 3(5), 189-205. https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/128
Amiel, T., Gonsales, P., & Sebriam, D. (2020). A educação Aberta no Brasil: Dos recursos à promoção dos direitos digitais. In E. M. Mallmann, J. S. Jacques, A. A. Reginatto & T. F. Alaberti (Orgs.), REA: Teoria e prática (pp. 25-43). Pimenta Cultural. https://www.pimentacultural.com/wp-content/uploads/2024/05/eBook_REA.pdf
Apple, M. (2006). Ideologia e currículo (V. Figueira, Trad., 3.ª Ed.). Artmed.
Bagetti, S., & Mallmann, E. M. (2020). Produsage e Recursos Educacionais Abertos (REA): Cultura participativa nas práticas escolares. In E. M. Mallmann, J. S. Jacques, A. A. Reginatto & T. F. Alaberti (Orgs.), REA: Teoria e prática (pp. 61-79). Pimenta Cultural. https://www.pimentacultural.com/wp-content/uploads/2024/05/eBook_REA.pdf
Bakhtin, M. (2010). Para uma filosofia do ato responsável (V. Miotello & C. A. Faraco, Trads.). Pedro & João Editores.
Bakhtin, M. (2011). Estética da criação verbal (P. Bezerra, Trad., 6.ª Ed.). Editora WMF Martins Fontes.
Bakhtin, M., & Volochínov, V. N. (2006). Marxismo e filosofia da linguagem (M. Lahud & Y. F. Vieira, Trads., 12.ª Ed.). Editora Hucitec.
Blessinger, P., & Bliss, T. J. (2016). Introduction to open education: Towards a human rights theory. In P. Blessinger & T. J. Bliss (Orgs.), Open education: International perspectives in higher education (pp. 11-30). Open Book Publishers. https://www.jstor.org/stable/j.ctt1sq5v9n
Bonk, C. J. (2009). The world is open: How web technology is revolutionizing education. Jossey-Bass.
Bruns, A. (2008). Blogs, Wikipedia, Second Life, and beyond: From production to produsage. Peter Lang.
Castells, M. (1999). A sociedade em rede (R. V. Majer, Trad., Vol. I). Paz e Terra.
Freire, P. (1983). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.
Freire, P. (2015). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa (52.ª Ed.). Paz e Terra.
Heinsfeld, B. D., & Pischetola, M. (2019). O discurso sobre tecnologias nas políticas públicas em educação. Educação e Pesquisa, 45, e205167. https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162682
Jacques, J. S., & Mallmann, E. M. (2020) Práticas pedagógicas no ensino superior: Atos éticos e estéticos na construção de uma cultura REA. In E. M. Mallmann, J. S. Jacques, A. A. Reginatto & T. F. Alaberti (Orgs.), REA: Teoria e prática (pp. 45-60). Pimenta Cultural. https://www.pimentacultural.com/wp-content/uploads/2024/05/eBook_REA.pdf
Kemmis, S., & McTaggart, R.(1988). Cómo planificar la investigación-acción. Editorial Laertes.
Latour, B. (1994). Jamais fomos modernos: Ensaio de antropologia simétrica (C. I. Costa, Trad.). Editora 34. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/845769/mod_resource/content/1/LATOUR_Jamais_Fomos_Modernos.compressed.pdf
Latour, B. (2000). Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. (I. C. Benedetti, Trad.). São Paulo, UNESP.
Latour, B. (2001). A esperança de Pandora: Ensaios sobre a realidade dos estudos científicos (G. C. C. Sousa, Trad.). Editora da Universidade do Sagrado Coração. https://pdfcoffee.com/bruno-latour-a-esperana-de-pandora-pdf-free.html
Mallmann, E. M. (2022). Formação de professores e Recursos Educacionais Abertos (REA). Pimenta Cultural. https://www.pimentacultural.com/livro/formacao-professores-rea/
Mallmann, E. M., Lauermann, R. A. C., Mazzardo, M. D., Jacques, J. S., & Bagetti, S. (2019). Recursos Educacionais Abertos: A Produsage como Prática Colaborativa em Rede. Ingatio Didactica, 11(4), 121-138. https://doi.org/10.34624/id.v11i4.10587
Mallmann, E. M., & Mazzardo, M. D. (Orgs.). (2020). Fluência Tecnológico-Pedagógica (FTP) em Recursos Educacionais Abertos (REA). GEPETER/UFSM. https://gepeter.proj.ufsm.br/pressbook/livrorea/
Mazzardo, M. D., & Nobre, A. (2020). Recursos Educacionais Abertos e as novas formas de produção de material didático. In E. M. Mallmann, J. S. Jacques, A. A. Reginatto & T. F. Alaberti (Orgs.), REA: Teoria e prática (pp. 147-164). Pimenta Cultural. https://www.pimentacultural.com/wp-content/uploads/2024/05/eBook_REA.pdf
Mizukami, M. G. N. (2006). Aprendizagem da docência: Professores formadores. Revista E-Curriculum, 1(1). https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3106
National Research Council. (1999). Being fluent with information technology. National Academies Press. https://doi.org/10.17226/6482
Nóvoa, A. M. S., Silva, D. M., & Pilati, E. (2022). Espaços de formação e prática docente: Entrevista com António Nóvoa. Em Aberto, 35(115), 201-206. http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/5414/4227
Nóvoa, A. (1992). Formação de professores e profissão docente. In A. Nóvoa (Coord.), Os professores e a sua formação (pp. 13-33). Dom Quixote. http://hdl.handle.net/10451/4758
OpenAI. (2024). ChatGPT (GPT-4). Large language model. https://openai.com/
O’Reilly, T. (2005). What is Web 2.0: Design patterns and business models for the next generation of software. https://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html
Pinto, Á. V. (1997). Sete lições sobre educação de adultos (10.ª Ed.). Cortez.
Pinto, Á. V. (2005). O conceito de tecnologia (Vol. I). Contraponto.
Pinto, Á. V. (2005). O conceito de tecnologia (Vol. II). Contraponto.
Pretto, N. L., & Silveira, S.A. (Orgs). (2008). Além das redes de colaboração: Internet, diversidade cultural e tecnologias do poder. Editora da Universidade Federal da Bahia. https://doi.org/10.7476/9788523208899
Puentes, R. V. (2019). Uma nova abordagem da Teoria da Aprendizagem Desenvolvimental. Educação, 44, e48. https://doi.org/10.5902/1984644437312
Silva, A. T., & Tomio, D. (2023). Práticas inovadoras de formação continuada docente e o lugar das tecnologias. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, 32(69), 203-222. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p203-222 https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11618/11095
Schneider, D. R., Schraiber, R. T., & Mallmann, E. M. (2020a). Fluência Tecnológico-Pedagógica na Docência Universitária. Revista Diálogo Educacional, 20(67), 1986-2003. https://doi.org/10.7213/1981-416x.20.067.ao05
Schneider, D. R., Mallmann, E. M., & Schraiber, R. T. (2020b). Performance pedagógica do tutor na produção de Recursos Educacionais Abertos: Reflexões a partir de um curso de formação de professores. In E. M. Mallmann, J. S. Jacques, A. A. Reginatto & T. F. Alaberti (Orgs.), REA: Teoria e prática (pp. 80-97). Pimenta Cultural. https://www.pimentacultural.com/wp-content/uploads/2024/05/eBook_REA.pdf
UNESCO. (2012). Declaração REA de Paris em 2012 [Comunicação em conferência]. In Congresso Mundial sobre Recursos Educacionais Abertos (REA). Paris, França, 20-22 jun. 2012. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246687_por
UNESCO. (2019). Recommendation on Open Educational Resources (OER) [Communication in conference]. In UNESCO 40th Session of the General Conference. Paris, France, 12-27 nov. 2019. https://www.unesco.org/en/legal-affairs/recommendation-open-educational-resources-oer
Wiley, D. (2014). The access compromise and the 5th R. Blog Improving Learning. https://opencontent.org/blog/archives/3221.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juliana Sales Jacques, Elena Maria Mallmann
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors preserve their authorship and grant the Portuguese Journal of Education the right to the first publication. The work is licensed under Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with the acknowledgment of initial authorship and publication in this Journal.
2. The authors have the right to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the published version of their work (e.g. to deposit in an institutional repository or as a book chapter), acknowledging the initial authorship and publication in this Journal.
3. The authors have the permission and are stimulated to post their work online (e.g. in an institutional repository or on their personal website). They can do this at any phase of the editorial process, as it may generate productive changes, as well as increase impact and article citation (see The Open Citation Project).
The work is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)