Math skills and emergent literacy: correlational study

Authors

  • Joana Amaral Câmara Municipal de Matosinhos;
  • Joana Cruz Câmara Municipal de Matosinhos; Universidade Lusíada do Porto
  • Patrícia Constante Câmara Municipal de Matosinhos
  • Patrícia Pinto Câmara Municipal de Matosinhos
  • Marta Almeida Câmara Municipal de Matosinhos
  • Elisa Lopes Câmara Municipal de Matosinhos
  • Cristiana Silva Câmara Municipal de Matosinhos
  • Ana Macedo Câmara Municipal de Matosinhos
  • Liliana Monteiro Câmara Municipal de Matosinhos
  • Teresa Oliveira Câmara Municipal de Matosinhos
  • Filipa Cruz Câmara Municipal de Matosinhos

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.7475

Abstract

It has been well documented the importance of the implementation of preschool interventions that facilitate the development of oral language, phonological awareness, written language and math skills, as well as the need of an early identification of children at educational risk. The aim of the present study is to examine the relationship between children’s competence in oral language, phonological awareness, written language and mathematic competencies in preschool years. A total of 99 children participated in this study. Correlational analysis was used to understand the relation between the variables in the study. The results suggest that oral language, phonological awareness, written language and mathematic competencies are correlated. No statistical differences were found among boys and girls. These findings suggest that the growth in these skills may be related to contextual influences. These findings highlighted the implications to psychological evaluation and for pedagogic practice.


Keywords: Math skills; Kindergarten; Oral language; Emergent literacy

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu-Lima, I., Coelho, V., Lobo, C., Castro, C., Gomes, V., & Monteiro, A. (2012). Promoção da competência matemática pré-escolar – Resultados de um programa de intervenção. In L. Mata, F. Peixoto, J. Morgado, J. Silva, & V. Monteiro (Coords.), Actas do 12º colóquio de Psicologia e Educação (pp 381394). Lisboa: ISPA.

Alves Martins, M. (1996). Pré-história de aprendizagem da leitura. Lisboa: ISPA.

Anthony, J. L., Lonigan, C. J., Burgess, S. R., Driscoll, L., Bacon, K., Phillips, B. M., & Cantor, B. G. (2002). Structure of preschool phonological sensitivity: Overlapping sensitivity to rhyme, words, syllables, and phonemes. Journal of Experimental Child Psychology, 82, 65-92. Aunola, K., Leskinen, E., Lerkkanen, M., & Nurmi, J. (2004). Developmental dynamics of math performance from preschool to grade 2. Journal of Educational Psychology, 96, 699-713.

Bamberger, R. (1975). La promoción de la lectura. Paris: UNESCO.

Below, J. L., Skinner, C. H., Fearrington, J. Y., & Sorrel, C. A. (2010). Gender differences in early literacy: Analysis of kindergarten through fifth-grade dynamic indicators of basic early literacy skills probes. School Psychology Review, 39(2), 240-257.

Bruner, J. (1984). Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza Editorial.

Cadima, S., Abreu-Lima, I., Gomes, V., Coelho, V., Lobo, C., & Ramalho, C. (2008). Avaliação de competências de matemática dos 4 aos 7 anos de idade. In A. P. Noronha (Coord.), Actas da XIII Conferência Internacional de Avaliação Psicológica: Formas e Contextos (CD-ROM) (pp. 429-439). Braga: Psiquilibrios.

Cardoso-Martins, C., & Batista, A. (2005). O conhecimento do nome das letras e o desenvolvimento da escrita: Evidência de crianças falantes de português. Psicologia: Reflexão e Crítica, 16(3), 491-502.

Chauveau, G., & Rogovas-Chauveau, E. (2001). Des apprentis lecteurs en difficulté avant six ans. In G. Chauveau (Ed.), Comprendre l’enfant apprenti lecteur. Recherches actuelles en psychologie de l’écrit (pp. 32-43). Paris: Editions Retz.

Coyne, M., & Harn, B. (2006). Promoting beginning reading success through meaningful assessment of early literacy skills. Psychology in the Schools, 43(1), 33-43.

Cruz, J. (2011). Práticas de literacia familiar e desenvolvimento literácito das crianças (Tese de doutoramento não publicada). Universidade do Minho, Braga.

Cruz, J., Amaral, J., Almeida, M., & Constante, P. (2014). "MATIGA – Matemática Amiga": Um projeto de promoção de competências matemáticas na educação pré-escolar. Revista de Psicologia, Educação e Cultura, XVIII(1), 22-35.

Cruz, J., Costa, C., Silva, C., Silva, M., Pinto, P., Almeida, S., & Santos, T. (2010). "A Ler Vamos…": Um projecto da Câmara Municipal de Matosinhos. In L. Salgado (Coord.), A educação de adultos: Uma dupla oportunidade na família (pp. 117126). Lisboa: Agência Nacional para a Qualificação, I.P.

Cruz, J., Oliveira, T., Almeida, M., Pinto, P., Constante, P., Lopes, E., …Amaral, J. (2014). Projeto "A Ler Vamos…" – Um projeto autárquico de promoção da leitura. In F. Viana, R. Ramos, E. Coquet, & M. Martins (Coords.), Atas do 10.º Encontro Nacional (8.º Internacional) de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração (CD-ROM, pp. 400-405) Braga: CIEC – Centro de Investigação em Estudos da Criança da Universidade do Minho.

Cruz, J., Pinto, P., Lopes, A., & Pinto, A. C. (2015). O contributo das autarquias para a intervenção psicológica na educação infantil. Revista Amazônica, 8, XV(1),143160. Cruz, J., Pinto, P., Pombal, F., & Pinto, A. (2008). Práticas de promoção de competências pré-leitoras no concelho de Matosinhos. In P. Martins (Ed.), Actas do 1º Congresso Internacional em Estudos da Criança. Infâncias Possíveis, Mundos Reais (CD-ROM) (pp. 1-9). Braga: Universidade do Minho.

Dionísio, M., & Pereira, I. (2006). A educação pré-escolar em Portugal – Concepções oficiais, investigação e práticas. Perspectiva, 24, 597-622.

Duursma, E., Augustyn, M., & Zuckerman, B. (2008). Reading aloud to children: The evidence. Archives of Disease in Childhood, 93(7), 554-557.

Ferreiro, E., & Teberosky, A. (1984). Psicogénese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas.

Foulin, J. (2005). Why is letter-name knowledge such a good predictor of learning to read? Reading and writing, 18, 129-155.

Ginsburg, H. P. (1989). Children’s arithmetic. Austin, Texas: Pro-Ed. Ginsburg, H. P., & Baroody, A. J. (2003). Test of early mathematic ability: Examiner’s manual (3rd ed.). Austin Texas: Pro-Ed.

Ginsburg, H. P., Lee, J. S., & Boyd, J. S. (2008). Mathematics education for young children: What it is and how to promote it? Social Policy Report: Giving child and youth development knowledge away, 22, 3-22.

Greenes, C., Ginsburg, H. P., & Balfanz, R. (2004). Big math for little kids. Early Childhood Research Quarterly, 19(1), 159-166.

Gutkin, T. (2012). Ecological psychology: Replacing the medical model paradigm for school based psychological and psychoeducational services. Journal of Educational and Psychological Consultation, 22, 1-20.

Hanline, M. F., Milton, S., & Phelps, P. C. (2009). The relationship between preschool block play and reading and math abilities in early elementary school: A longitudinal study of children with and without disabilities. Early Child Development and Care, 180, 1005-1017.

Jordan, N. C., Glutting, J., Ramineni, C., & Watkins, M. (2010).Validating a number sense screening tool for use in kindergarten and first grade: Prediction of mathematics proficiency in third grade. School Psychology Review, 39(2), 181195.

Justice, L. M., & Kaderavek, J. (2002). Using shared storybook reading to promote emergent literacy. Teaching Exceptional Children, 34(4), 8-12.

Justice, L. M., Weber, S., Ezell, H., & Bakeman, R. (2002). A sequential analysis of children’s responsiveness to parental print references during shared book-reading interactions. American Journal of Speech-Language Pathology, 11, 30-40.

Kovaleski, J. (2007). Response to intervention: Considerations for research and systems change. School Psychology Review, 36(4), 638-646.

Linder, S. M., Ramey, M. D., & Zambak, S. (2013). Predictors of success for school readiness: A selective review of the literature. Early Childhood Research and Practice, 15(1). Retrieved from http://ecrp.uiuc.edu/v15n1/linder.html

Lopes, J. (2010). Conceptualização, avaliação e intervenção nas dificuldades de aprendizagens: A sofisticada arquitectura de um equívoco. Braga: Psiquilibrios.

Mann, V. (1993). Phoneme awareness and future reading ability. Journal of Learning Disabilities, 4, 259-269. Martins, M. A., & Niza, I. (1998). Psicologia da aprendizagem da linguagem escrita. Lisboa: Universidade Aberta.

Martins, M. A., Mata, L., & Silva, C. (2014). Conceptualizações sobre linguagem escrita – Percursos de investigação. Análise Psicológica, 2(XXXII), 135-143. Martins, M., & Farinha, S. (2006). Relação entre os conhecimentos iniciais sobre linguagem escrita e os resultados em leitura no final do 1º ano de escolaridade. In C. Machado, L. Almeida, M. A. Guisande, M. Gonçalves, & V. Ramalho (Coords.), Actas da XI Conferência Internacional de Avaliação Psicológica: Formas e Contextos (pp. 1051-1060). Braga: Psiquilibrios.

Mata, L. (2008). A descoberta da escrita. Textos de apoio para educadores de infância. Lisboa: Direcção-Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular.

Matthews, J. S., Ponitz, C. C., & Morrison, F. J. (2009). Early gender differences in selfregulation and academic achievement. Journal of Educational Psychology, 101(3), 689-704.

Mazzocco, M. M., & Thompson, R. E. (2005). Kindergarten predictors of math learning disability. Learning Disabilities Research & Practice, 20, 142-155.

Mcloyd, V. C., & Purtell, K. (2008). How childhood poverty and income affect children’s cognitive functioning and school achievement. In S. Neuman (Ed.), Educating the other America: Top experts tackle poverty, literacy, and achievement in our schools (pp. 53-72). Baltimore: Paul H. Brookes.

Pinto, P. (2012). Experiências literácitas na educação pré-escolar e desempenho na leitura no 1.º e 2.º anos de escolaridade (Tese de doutoramento não publicada). Universidade do Minho, Braga.

Prewett, S., Mellard, D. F., Deshler, D. D., Allen, J., Alexander, R., & Stern, A. (2012). Response to intervention in middle schools: Practices and outcomes. Learning Disabilities Research & Practice, 27(3), 136-147. Purpura, D., Baroody, A., & Lonigan, C. (2013). The transition from informal to formal mathematical knowledge: Mediation to formal numeral knowledge. Journal of Educational Psychology, 105(2), 453-464.

Silva, A. C. (2003). Bateria de provas fonológicas. Lisboa: Relógio d' Água. Silva, A. C. (2004). Descobrir o princípio alfabético. Análise Psicológica, 1(22), 187-191.

Sim-Sim, I. (2004). Avaliação da linguagem oral. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Skaalvik, E. M., & Rankin, R. J. (1994). Gender differences in mathematics and verbal achievement, self-perception and motivation. British Journal of Educational Psychology, 64, 419-428.

Sonnenschein, S., & Munsterman, K. (2002). The influence of home-based reading interactions on 5-years-olds' reading motivations and early literacy development. Early Childhood Research Quarterly, 17, 318-337.

Stanovich, K. (1986). Matthew effects in reading: Some consequences of individual differences in the acquisition of literacy. Reading Research Quarterly, 21, 360407. Stephenson, K., Parrila, R., Georgiou, G., & Kirby, J. (2008). Effects of home literacy, parents’ beliefs and children’s task-focused behavior on emergent literacy and word reading skills. Scientific Studies of Reading, 12(1), 24-50.

Stipek, R. S., & Ryan, R. H. (1997). Economically disadvantaged preschoolers: Ready to learn but further to go. Developmental Psychology, 33, 711-723.

Viana, F. (2005). Avaliação e intervenção em dificuldades de aprendizagem da leitura. In M. C. Taveira (Org.), Psicologia escolar – Uma proposta científico-pedagógica (pp. 61-86). Coimbra: Quarteto.

Viana, F. L., Cruz, J., & Cadime, I. (2014). "Ler" antes de ler. Como facilitar a aprendizagem da leitura e da escrita? In F. L. Viana & I. Ribeiro (Coords.), Falar, ler e escrever. Propostas integradoras para jardim de infância. Carnaxide: Santillana.

Viana, F., & Martins, M. (2009). Dos leitores que temos aos leitores que queremos. In I. Ribeiro & F. Viana (Orgs.), Dos leitores que temos aos leitores que queremos. Ideias e projectos para promover a leitura (pp. 9-42). Coimbra: Almedina.

Whitehurst, G. J., & Lonigan, C. J. (1998). Child development and emergent literacy. Child Development, 69, 848-872.

Yopp, H., & Stapleton, L. (2008). Conciencia fonémica en Español. The Reading Teacher, 61(5), 374-382

Published

2017-05-19

How to Cite

Amaral, J., Cruz, J., Constante, P., Pinto, P., Almeida, M., Lopes, E., Silva, C., Macedo, A., Monteiro, L., Oliveira, T., & Cruz, F. (2017). Math skills and emergent literacy: correlational study. Portuguese Journal of Education, 30(1), 85–105. https://doi.org/10.21814/rpe.7475

Issue

Section

Artigos