Relation of hearing and linguistic skills to learning: The teacher's look

Authors

  • Hanna Padilha Lordão Hanna Universidade Federal de Pernambuco, Brasil
  • Cleide Fernandes Teixeira Universidade Federal de Pernambuco https://orcid.org/0000-0001-9869-4431
  • Manoelina Xavier Cavalcante Secretaria de Educação Municipal do Recife
  • Jéssica Katarina Olímpia de Melo Universidade Federal de Pernambuco
  • Bianca Arruda Manchester de Queiroga Universidade Federal de Pernambuco https://orcid.org/0000-0001-5081-924X

DOI:

https://doi.org/10.21814/rpe.20795

Keywords:

Learning, Language, Hearing, Educational Speech Language Pathology

Abstract

The objective of this study was to investigate teachers' knowledge about the relationship between hearing and language capabilities in the learning process, educational speech therapy, and the training profile of teachers in the early years of basic schooling in Brazil. It is an exploratory quantitative and qualitative study conducted with 488 teachers of the public-school system of the county of Recife/PE/Brazil. The data were collected through a structured questionnaire survey applied during monthly continued education meetings for teachers. The results of the survey revealed that teachers generally recognize the importance of this study subject; however, they do not feel prepared to deal with it at school and do not have specific knowledge about hearing processing. Consequently, referrals to health specialists because of learning problems are frequent without considering hearing capabilities. The study showed that teachers know the importance of the subject and do not have expertise on the relevance of hearing and language capabilities for learning and student development and the role of the speech therapist in the school environment.

Downloads

Author Biographies

Hanna Padilha Lordão Hanna, Universidade Federal de Pernambuco, Brasil

Graduanda pela Universidade Federal de Pernambuco, Brasil.

Cleide Fernandes Teixeira, Universidade Federal de Pernambuco

Professora Associada do Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal de Pernambuco, Brasil. Doutora em Saúde Coletiva pela Fundação Osvaldo Cruz Departamento de Saúde Coletiva do Aggeu Magalhães.

Manoelina Xavier Cavalcante, Secretaria de Educação Municipal do Recife

Coordenadora dos Curso EAD da Escola de Formação de Educadores do Recife Professor Paulo Freire, Brasil. Mestre Profissional em Tecnologia e Gestão em Educação a Distância pela Universidade Federal Rural de Pernambuco.

Jéssica Katarina Olímpia de Melo, Universidade Federal de Pernambuco

Graduanda pela Universidade Federal de Pernambuco. Atualamente trabalha com ciancas com autismo. 

Bianca Arruda Manchester de Queiroga, Universidade Federal de Pernambuco

Professora Associada do Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal de Pernambuco, Brasil. Doutora em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco.

References

American Psychiatric Association. (2014). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais (5.ª ed.). Artmed.

American Speech-Language-Hearing Association. (2005). (Central) Auditory processing disorder - The role of the audiologist. American Speech-Language-Hearing Association, 1(C), 1-2. https://www.asha.org/practice-portal/clinical-topics/central-auditory-processing-disorder/

Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Edições 70.

Bellis T. J., & Bellis, J. D. (2015). Central auditory processing disorders in children and adults. Handbook of Clinical Neurology, 129, 537-556. https://doi.org/10.1016/B978-0-444-62630-1.00030-5

Castro, T. G., Abs, D., & Sarriera, J. C. (2011). Análise de conteúdo em pesquisas de psicologia. Psicologia: Ciência e Profissão, 31(4), 814-825. https://doi.org/10.1590/S1414-98932011000400011

Celeste, L. C., Zanoni, G., Queiroga, B., & Alves, L. M. (2017). Mapeamento da fonoaudiologia educacional no Brasil: Formação, trabalho e experiência profissional. CoDAS, 29(1), e20160029. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20172016029

Chiaramonte, T., & Capellini, S. (2019). Relação do perfil de erros de leitura e escrita na dislexia e dificuldades de aprendizagem. Teias, 20(58), 319-329. https://doi.org/10.12957/teias.2018.40287

Fernandes, D. M. Z., Lima, M. C. M. P., & Silva I. R. (2017). A percepção de professores de educação infantil sobre a atuação fonoaudiológica na escola. Distúrbios da Comunicação, 29(1), 86-96. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2017v29i1p86-96

Glover, A., McCormack, J., & Smith-Tamaray, M. (2015). Collaboration between teachers and speech and language therapists: Services for primary school children with speech, language and communication needs. Child Language Teaching and Therapy, 31(3), 363-382. https://doi.org/10.1177/0265659015603779

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2020). Censo da educação básica - Notas estatísticas. Censo Escolar, 32. https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_escolar_2020.pdf

Maneira, S., & Gomes, M. J. (2017). As abordagens pedagógicas e o papel do professor de educação básica em processo de formação continuada no Brasil. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 06, 457-461. https://doi.org/10.17979/ reipe.2017.0.06.2486

Masuyama, P. M. K. (2015). Tecendo redes entre educação e fonoaudiologia: Formação colaborativa e práticas de ensino possíveis [Dissertação de mestrado, Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista]. Repositório Institucional UNESP. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/136075?show=full

Melo, J. K. O., Teixeira, C. F., & Queiroga, B. A. M. (2021). Conhecimento de professores sobre a fonoaudiologia educacional e sobre a relevância da comunicação para a aprendizagem. Revista CEFAC, 23(1), e6720. https://doi.org/10.1590/1982-0216/ 20212316720

Ministério da Educação. (2019). Política Nacional de Alfabetização/Secretaria de Alfabetização (PNA). Ministério da Educação/Secretaria de Alfabetização, Brasil.

Moura, T. F. O. R., & Maldonade, I. R. (2018). Visão de professores e equipe de saúde sobre a atuação da fonoaudiologia na educação infantil. Distúrbios da Comunicação, 30(3), 440-453. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2018v30i3p-440-453

Reis, T. G., Dias, R. F., & Boscolo, C. C. (2018). Conhecimento de professores sobre processamento auditivo central pré e pós-oficina fonoaudiológica. Revista Psicopedagogia, 35(107), 129-141. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862018000200002&lng=en&nrm=iso

Santos, B., & Capellini, S. A. (2020). Perfil do desempenho em habilidades metalinguísticas e leitura de escolares com dislexia, dificuldades e transtornos de aprendizagem. Journal of Human Growth and Development, 30(3), 371-379. http:doi.org/10.7322/jhgd.v30.11068

Souza, M. A., Passaglio, N. J. S., & Lemos, S. M. A. (2016). Alterações de linguagem e processamento auditivo: Revisão de literatura. Revista CEFAC, 18(2), 513-519. https://doi.org/10.1590/1982-0216201618216215

Zorzi, J. (2018). Programas para o desenvolvimento de habilidades cognitivas e linguísticas envolvidas na alfabetização e no aprendizado da ortografia: Propostas metodológicas. Revista Psicopedagogia, 35(108), 340-347. http://www.revistapsicopedagogia.com.br/detalhes/578/programas-para-o-desenvolvimento-de-habilidades-cognitivas-e-linguisticas-envolvidas-na-alfabetizacao-e-no-aprendizado-da-ortografia--propostas-metodo

Published

2022-06-30

How to Cite

Hanna, H. P. L., Fernandes Teixeira, C., Cavalcante, M. X. ., Melo, J. K. O. de, & Queiroga, B. A. M. de . (2022). Relation of hearing and linguistic skills to learning: The teacher’s look. Portuguese Journal of Education, 35(1), 84–101. https://doi.org/10.21814/rpe.20795

Issue

Section

Artigos