Learning English with Tablets

A Study with Special Educational Needs Students

Authors

  • Sílvia Roda Couvaneiro UIDEF, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa
  • Neuza Pedro UIDEF, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.15859

Keywords:

technology-enhanced learning (TEL), mobile assisted language learning (MALL), teaching english as a foreign language (TEFL), special educational needs, tablets

Abstract

The favourable impact of integrating mobile technologies into the learning processes in the classroom is currently a complex subject where research has not yet found consensus. However, the benefits of mobile technology for students with special educational needs tend to be recurrently evidenced in the literature. The results of a study developed with tablets in the 3rd cycle of basic education in a school in the Lisbon area, specifically in English language learning, are hereby presented. The implementation of a tablet integration program over the course of a school year allowed the collection of quantitative and qualitative data to explore the affinities between mobile learning and foreign language learning. The study focuses on the following variables: motivation for English language learning, communicative competence (specifically, oral production in English) and digital competence, comparing students with and without special educational needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sílvia Roda Couvaneiro, UIDEF, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa

Doutoranda no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa em Educação na especialidade TIC na Educação, na área da aprendizagem móvel, com bolsa no programa doutoral “Technology Enhanced Learning and Societal Challenges”. Realizou mestrado na mesma área na mesma instituição. Licenciatura em Línguas e Literaturas Modernas na variante de Estudos Ingleses e Alemães, também na vertente do Ramo Educacional. Leccionou Inglês e Alemão do 2º ciclo ao secundário, bem como Inglês para fins específicos a adultos. Coordenou as duas edições do curso de “Ensino de Inglês no 1º Ciclo do Ensino Básico” na Escola Superior de Educação do Instituto Piaget de Almada. Participou como assistente de investigação do estudo TEA (Tablets no Ensino e na Aprendizagem) da Fundação Calouste Gulbenkian. Tem dado formação a professores como "Apple Professional Learning Specialist” na utilização de tablets em contexto educativo.

Neuza Pedro, UIDEF, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa

Professora do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (IEUL). Doutorada em Educação na especialidade TIC na Educação com Mestrado e Licenciatura em Psicologia da Educação e Licenciatura em Psicologia. Coordenadora do Mestrado em Educação e Tecnologias digitais (regime a distância) do IE-ULisboa. Coordenadora do Laboratório de e-Learning da Universidade de Lisboa. Membro do Conselho Cientifico Pedagógico de Formação Continua. Participou em vários estudos e projetos, tanto nacionais como internacionais, ligados à integração educativa das tecnologias de entre os quais se destaca: o Project teL@FTE-Lab, o Projeto ITEC, o Programa INTEL- Teach Advanced Online, bem como os estudos nacional ‘Comunidades Educativas em Rede’ e ‘Utilização de Plataformas de Gestão de Aprendizagem em Contexto Escolar’.

References

Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (2007). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theories and Methods (5th Edition). London: Pearson.

Burston, J. (2015). Twenty years of MALL project implementation: A meta-analysis of learning outcomes. ReCALL, 27(1), 4-20.

Clark, W., & Luckin, R. (2013). What the research says – iPADS in the classroom. London: London Knowledge Lab – Institute of Education University of London.

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. London: Routledge.

Comissão das Comunidades Europeias. (2003). Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions: Promoting Language Learning and Linguistic Diversity: An Action Plan 2004-2006. Retirado de: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52003DC0449&from=EN

Comissão Europeia. (2014). Digital Agenda for Europe. Retirado de: http://eige.europa.eu/resources/digital_agenda_en.pdf (Acesdido em 13 de novembro de 2018).

Conselho da Europa. (2001). Quadro europeu comum de referência para as línguas. Aprendizagem, ensino e avaliação. Lisboa: Edições Asa.

Coutinho, C. P. (2013). Metodologia de Investigação em Ciências Sociais e Humanas: Teoria e Prática (2ª edição). Coimbra: Almedina.

Creswell, J. W. (2007). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: ARTMED.

Creswell, J. W., Plano Clark, V. L., Gutmann, M. L., & Hanson, W. E. (2003). Advanced mixed methods research designs. In A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Handbook of mixed methods in social and behavioral research (pp. 209-240). Thousand Oaks, CA: SAGE.

Fernández-López, A., Rodríguez-Fórtiz, M., Rodríguez-Almendros, M., & Martínez-Segura, M. (2012). Mobile learning technology based on iOS devices to support students with special education needs. Computers & Education, 61, 77-90.

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. Retirado de: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC83167/lb-na-26035-enn.pdf

Ferrari, A., Brečko, B., & Punie, Y. (2014). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. Digital Literacies and eCompetence, eLearning Papers, 38, 3-16.

Gang, B., Zainudin, S., Ibrahim, H., & Chun, L. (2017). A speech-language therapy tool using interactive book app in bahasa Malaysia for special needs children. Journal of Theoretical & Applied Information Technology, 95(13), 3041-3061.

Gardner, R. C. (1985). The Attitude/Motivation Test Battery: Technical Report. Ontario: University of Western Ontario Department of Psychology.

Gawelek, M.A., Spataro, M., & Komarny, P. (2011). Mobile perspectives: On iPADs - why mobile? EDUCAUSE Review, 46(2), 28-32.

Goodwin, K. (2012). Use of tablet technology in the classroom. New South Wales, Australia: Institute of Early Childhood Macquarie University - Curriculum and Learning Innovation Centre.

Higgins, S., Xiao, Z., & Katsipataki, M. (2012). The impact of digital technology on learning: A summary for the education endowment foundation – full report. Durham, UK: Education Endowment Foundation – Durham University.

Johnson, G. (2013). Using tablet computers with elementary school students with special needs: The practices and perceptions of special education teachers and teacher assistants. CJLT/RCAT, 39(4).

Kukulska-Hulme, A. (2009). Will mobile learning change language learning? ReCALL, 21(2), 157-165.

Kukulska-Hulme, A. (2010). Charting unknown territory: Models of participation in mobile language learning. International Journal of Mobile Learning and Organisation, 4(2), 116-129.

Musti-Rao, S., & Walker, Z. (2017). Use of mobile technology in the classroom. Retirado de: http://www.council-for-learning-disabilities.org/infosheets-supporting-translation-of-research-to-practice

Pegrum, M., Oakley, G., & Faulkner, R. (2013). Schools going mobile: A study of the adoption of mobile handheld technologies in Western Australian independent schools. Australasian Journal of Educational Technology, 29(1), 66-81.

Pestana, M. H., & Gageiro, J. N. (2008). Análise de Dados para Ciências Sociais – A Complementariedade do SPSS (6ª Edição). Lisboa: Edições Sílabo.

Traxler, J. (2011). Aprendizagem móvel e recursos educativos digitais do futuro. Cadernos ERTE - Sacausef, 7, 36-47.

UNESCO. (2011). Accessible ICTs and personalized learning for students with disabilities: A dialogue among educators, industry, government and civil society. Retirado de: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/accessible_ict_personalized_learning_2012 .pdf

UNESCO. (2013). Policy guidelines for mobile learning. Retirado de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219641e.pdf

Published

2019-02-28