Narrative Research in the Study of the Learning of Mathematics Teachers in Hybrid Collaborative University-School Spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.21792

Keywords:

metasynthesis, narrative inquire, collaborative group, border community, teacher training

Abstract

This study describes and discusses Narrative Research as a methodological alternative to study and understand the learning of mathematics teachers in hybrid collaborative university-school communities. Under a qualitative approach, a systematic review modality called meta-synthesis, the corpus of analysis is a doctoral thesis that used Narrative Inquire in the Relational perspective, with the leading question: What contributions, limitations and possibilities are shown by the use of Narrative Research to investigate and understand the learning of mathematics teachers who participated in a hybrid or border collaborative university-school community? The results of the meta-synthesis show contributions, challenges and possibilities of Relational Narrative Inquire to investigate teacher learning in hybrid collaborative communities, especially when teachers are also encouraged to investigate their practices narratively, with the collaboration of the teacher educators, and when both groups are committed to discuss and understand what and how they learn in this context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Cristovão, Departamento de Matemática, Instituto de Matemática e Computação, Universidade Federal de Itajubá, Itajubá, Brazil

Licenciada em Matemática com Mestrado em Educação Matemática e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Atualmente é docente na Universidade Federal de Itajubá, Minas Gerais, onde atua como pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática e Práticas Formativas (GPEMPF), como coordenadora de área do subprojeto Física/Matemática do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), além de promover ações de extensão junto ao Grupo de Estudos Interdisciplinares e Práticas Formativas (GEIFOP). Sua área de pesquisa é Educação Matemática, tendo como campo principal de estudo o professor que ensina matemática (aprendizagem docente, conhecimentos profissionais, práticas pedagógicas interdisciplinares, investigativas e/ou inclusivas). Publicou 22 artigos, 18 capítulos de livro e publicou/organizou 3 livros.

Dario Fiorentini, Departamento de Ensino e Práticas Culturais, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, Brazil

Licenciado em Matemática com mestrado em Matemática Aplicada e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Atualmente é pesquisador do CNPq (1B), docente pesquisador da Unicamp e Editor Científico chefe da revista Zetetiké. Foi membro do Comitê Assessor do CNPq para a Área de Educação e Ensino. Sua área de pesquisa: Educação Matemática, tendo como campo principal de estudo o professor que ensina matemática (desenvolvimento profissional, aprendizagem e identidade docente, conhecimentos profissionais). Orientou 28 teses de doutorado e publicou mais de 130 artigos e capítulos de livro e publicou/organizou 17 livros.

References

Bruce, A., Beuthin, R., Sheilds, L., Molzahn, A., & Schick-Makaroff, K. (2016). Narrative Research Evolving: Evolving Through Narrative Research. International Journal of Qualitative Methods, 15(1), 1-6. https://doi.org/10.1177/1609406916659292

Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (2011). Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. (Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEI/UFU). Uberlândia: EDUFU.

Cochran-Smith, M., & Lytle, S. L. (1999). Relationships of Knowledge and Practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, 24, 249-305.

Cristovão, E. M. (2015). Estudo da aprendizagem profissional de uma comunidade de professoras de matemática em um contexto de práticas de letramento docente. (Tese de doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, Brasil.

Cristovão, E. M., & Fiorentini, D. (2018). Eixos para analisar a aprendizagem profissional docente em comunidades de professores. UNIÓN, 52, 11-33. Retirado de: http://www.fisem.org/www/union/revistas/2018/52/52_firma.pdf

Cyrino, M. C. C. T. (2009). Comunidades de prática de professores como espaço de investigação sobre a formação de professores de matemática. In I. L. Batista & R. F. Salvi (Orgs.), Pós-graduação em ensino de ciências e educação matemática: um perfil de pesquisas (pp. 95-110). Londrina: EDUEL.

Fiorentini, D. (2009). Quando acadêmicos da universidade e professores da escola básica constituem uma CoP reflexiva e investigativa. In D. Fiorentini, R. C. Grando & R. G. S. Miskulin (Eds.), Práticas de formação e de pesquisa de professores que ensinam matemática (pp. 233-255). Campinas: Mercado de Letras.

Fiorentini, D. (2013). Learning and professional development of the mathematics teacher in research communities. Sisyphus – Journal of Education, 1(3), 152-181. https://doi.org/10.25749/sis.3710

Fiorentini, D., & Carvalho, D. L. (2015). O GdS como lócus de experiências de formação e de aprendizagem docente. In D. Fiorentini, F. L. P. Fernandes & D. L. Carvalho (Eds.), Narrativas de práticas e de aprendizagem docente em matemática (pp. 15-37). São Carlos: Pedro & e João Editores.

Fiorentini, D., & Crecci, V. M. (2017). Metassíntese de pesquisas sobre conhecimentos e saberes na formação continuada de professores que ensinam matemática. Zetetiké, 25(1), 164-185. https://doi.org/10.20396/zet.v25i1.8647773

GEPFPM (2018). Grupo de Estudo e Pesquisa sobre Formação de Professores de Matemática e as Revisões Sistemáticas. In A. M. P. Oliveira & M. I. R. Ortigão (Orgs.), Abordagens Teóricas e Metodológicas nas Pesquisas em Educação Matemática (pp. 234-254). Brasília: SBEM.

Godfrey, M., & Denby, T. (2006). The methodology of systematic reviews: conception of the process. University of Leeds, UK: Centre for Health and Social Care, Institute of Health Science and Public Research.

Golombek, P. R., & Johnson, K. E. (2017). Re-conceptualizing teachers’ narrative inquiry as profes¬sional development. Profile Issues in Teachers’ Professional Development, 19(2), 15-28. http://dx.doi.org/10.15446/profile.v19n2.65692

Goos, M. (2012). Creating opportunities to learn in mathematics education: a sociocultural journey. In T.-Y. Tso (Ed.), Proceedings of the 36th conference of the international group for the psychology of mathematics education (Vol. 1, pp. 67-82). Taipei, Taiwan: PME.

Jaworski, B. (2005). Learning communities in mathematics: creating an inquiry community between teachers and didacticians. Research in Mathematics Education, 7(1), 101-119. https://doi.org/10.1080/14794800008520148.

Jaworski, B. (2006). Theory and practice in mathematics teaching development: critical inquiry as a mode of learning in teaching. Journal of Mathematics Teacher Education, 9(2), 187–211.

Jaworski, B. (2008). Building and sustaining inquiry communities in mathematics teaching development: teachers and didacticians in collaboration. In K. Krainer & T. Wood (Eds.), The international handbook of mathematics teacher education (Vol. 3, pp. 309-330). Rotterdam: Sense Publishers.

Kaasila, R. (2007). Using narrative inquiry for investigating the becoming of a mathematics teacher. ZDM Mathematics Education, 39, 205-213. https://doi.org/10.1007/s11858-007-0023-6

Larrosa, J. (2017). Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica.

Lave, J. (1996). The practice of learning. In S. Chaiklin & J. Lave (Eds.), Understanding practice: Perspectives on activity and context (pp. 3-32). New York: Cambridge University Press.

Lave, J. (2015). Aprendizagem Como/Na Prática. Horizontes Antropológicos, 21(44), 37-47. https://doi.org/10.1590/S0104-71832015000200003

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press.

Lave, J., & Wenger, E. (2002). Prática, pessoa, mundo social. In H. Daniels (Ed.), Uma Introdução a Vygotsky (pp. 165-173). São Paulo: Edições Loyola.

Losano, A. L., & Fiorentini, D. (2020). ¬¬¬Practising mathematics teachers and teacher-education initiatives: contexts and possibilities for identity development. In O. Chapman & G. Lloyd (Eds.), International Handbook of Mathematics Teacher (pp. 367-391). New York: Brill.

Losano, A. L., Fiorentini, D., & Villarreal, M. (2018). The development of a mathematics teacher’s professional identity during her first year teaching. Journal of Mathematics Teacher Education, 21(3), 287-315. https://doi.org/10.1007/s10857-017-9364-4

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.

Mockler, N. (2011). Beyond ‘what works’: understanding teacher identity as a practical and political tool. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 17(5), 517-528. https://doi.org/10.1080/13540602.2011.602059

Ntinda, K. (2018). Narrative Research. In: P. Liamputtong (Ed.), Handbook of Research Methods in Health Social Sciences (pp. 1-13). Singapore: Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-2779-6_79-1

Ponte, J. P., Zaslavsky, O., Silver, E., Borba, M. C., van den Heuvel-Panhuizen, M., Gal, H., Fiorentini, D., & Chapman, O. (2009). Tools and settings supporting mathematics teachers’ learning in and from prac¬tice. In R. Even & D. L. Ball (Eds.), The Professional Education and Development of Teachers of Mathematics: The 15th ICMI Study (pp. 185-210). New York, NY: Springer.

Potari, D. (2013). The relationship of theory and practice in mathematics teacher professional development: an activity theory perspective. ZDM, 45(4), 507–519. https://doi.org/10.1007/s11858-013-0498-2.

Ribeiro, A. J., & Ponte, J. P. (2020). A theoretical model for organizing and understanding teacher learning opportunities to teach mathematics. Zetetiké, 28, 1-20, e020027. https://doi.org/10.20396/zet.v28i0.8659072

Riessman, K. (2008). Narrative Methods for de human sciences. Newbury Park: Sage Publications.

Riscanevo Espitia, L. E. R. (2017). Aprendizaje, Experiencia Y Formación Investigativa del Profesor de Matemáticas: Tejiendo Historias. (Tesis de doctorado). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Colombia.

Robutti, O., Cusi, A., Clark‑Wilson, A., Jaworski, B., Chapman, O., Esteley, C., Goos, M., Isoda, M., & Joubert, M. (2016). ICME international survey on teachers working and learning through collaboration ZDM Mathematics Education, 48, 651-690. https://doi.org/10.1007/s11858-016-0797-5

Street, B. V. (2014). Letramentos Sociais: Abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola Editorial.

Wenger, E. (1998). Communities of practice: learning, meaning and identity. Cambridge: Cambridge University Press.

Wenger, E. (2013). Uma teoria social da aprendizagem. In K. Illeris (Ed.), Teorias contemporâneas da aprendizagem (pp. 246-257). Porto Alegre: Penso.

Zeichner, K. (2010). Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidade. Educação, 35(3), 479-503.

Zeraik, S. M. (2013). (Re)elaborando colaborativamente uma proposta de atividade sobre o estudo da circunferência. In Anais do IV Shiam. Campinas: FE/Unicamp. Disponível em: https://docs.google.com/file/d/0B6LrM9hpRrC6cUxpeFRIZUpFT3c/edit

Published

2021-06-30