Teachers’ Vision about Sustainability in a Brazilian Educational Institution
DOI:
https://doi.org/10.25749/sis.24938Keywords:
sustainability, teaching, teacher, perception, school contentsAbstract
This study aims to verify the perceptions of teachers at an educational institution in relation to the insertion of the theme of sustainability in school contents. It highlights the importance of curriculum updates that discuss global and local demands. The study is exploratory and of a qualitative nature, with cross-cutting content analysis of an open question directed at 37 professors of the Brazilian institution studied. The number of respondents was established based on the principle of saturation in qualitative studies. It concludes that environmental education must be in schools as a gear in the process of building references for sustainability. And that teaching experiences are not limited to initial training. The reality of the world influences the way of thinking, acting and teaching.
Downloads
References
Alderson, P. (2020). Powerful knowledge and the curriculum: Contradictions and dichotomies. British Educational Research Journal, 46(1), 26-43.
Alencar, L. D., Alencar, L. D., Barbosa, M. F. N., & Barbosa, E. M. (2016). Environmental Education in Public Education: Perceptions of a School Teachers of Campina Grande–PB. Espacios. 37(18), E-5.
Androff, D., Fike, C., & Rorke, J. (2017). Greening Social Work Education: Teaching Environmental Rights and Sustainability in Community Practice. Journal of Social Work Education, 53(3), 399-413. DOI: https://doi.org/10.1080/10437797.2016.1266976
Arabomen, O. J., Babalola, F. D., Idumah, F. O., & Ofordu, C. S. (2021). Residents’ attitudes towards tree care programs in cityscapes. Revista Produção e Desenvolvimento, 7. DOI: https://doi.org/10.32358/rpd.2021.v7.462
Ballantyne, R. R., & Packer, J. M. (1996). Teaching and learning in environmental education: Developing environmental conceptions. The Journal of Environmental Education, 27(2), 25-32.
Barbieri, J. C. (2012). Educação ambiental e gestão ambiental na formação de um administrador: uma visão do quadro regulatório. São Paulo: Ottoni.
Barth, M., & Rieckmann, M. (2012). Academic staff development as a catalyst for curriculum change toward education for sustainable development: an output perspective. Journal of Cleaner Production, 26(26), 28-36.
Becker, V., Ávila, V., Nascimento, M., & Madrugada, G. (2015). Educação para a sustentabilidade no Ensino Superior: O papel do docente na formação do Administrador. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, 19(3), 615-628.
Bertotti, M. O., & Simões, R. F. (2016). Pacto pelo ensino médio e currículo: reflexões a partir dos cadernos de formação e relatório final do PNEM Rondônia. Revista Produção e Desenvolvimento, 2(2), 1-10.
Brasil. (1999). Política nacional de educação ambiental – Lei n° 9.795 de 27 de abril de 1999. Brasília: Governo do Brasil.
Buck, G. A., Belarmine, K. C., & Carter, I. W. (2016). Attempting to Make Place-Based Pedagogy on Environmental Sustainability Integral to Teaching and Learning in Middle School: An Instrumental Case Study. Electronic Journal of Science Education, 20(2), 32-47.
Capelli, J. D. C. S., Blasi, F. D., & Dutra, F. B. D. S. (2020). Percepção de Docentes sobre o Ingresso de um Estudante Surdo em um Campus Universitário. Revista Brasileira de Educação Especial, 26(1), 85-108.
CFB. (1988). Constituição Federal da República do Brasil. Retirado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
CNE. (1999). A educação ambiental. Retirado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htmh
Conceição, M. I. G., Gastaldo, D., Fraga, A. B., Bosi, M. L. M., Magalhães, L., Andrade, J. T. D., & Lago, R. R. (2020). Educando pesquisadores qualitativos em saúde no Brasil: perspectivas discentes e docentes. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 30, e300412.
Diaz-Villavicencio, G. (2020). Educational Evaluation of the Federal University of Latin American Integration, Brazil. Revista Produção e Desenvolvimento, 6. DOI: https://doi.org/10.32358/rpd.2020.v6.433
Dibbern, T. A., & Serafim, M. P. (2020). Educação em direitos humanos: a percepção dos docentes da Unicamp. Cadernos de Pesquisa, 50(178), 1000-1021.
Gadotti, M. (2008). Educar para a sustentabilidade: uma contribuição à década da educação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Instituto Paulo Freire.
Garcia M. L., & Pruner, D. E. (2015). O Caminho para o Conceito de Sustentabilidade.” Conpedi Law Review, 1(12), 54-78.
Gobira, A. S., Castilho, R. A. A., & Vasconcelos, F. C. W. (2017). Environmental education´s contribution in the national solid waste policy. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 34(1), 57-71.
Gong, Q., Brooks, C., & Duan, Y. (2021). A teacher’s role in making a given knowledge curriculum into a powerful knowledge curriculum. Geography, 106(1), 39-48.
Hollander, R., Amekudzi-kennedy, A., Bell, S., Benya, F., Davidson, C., Farkos, C., Fasenfest, D., Guyer, R., Hjarding, A., Lizotte, M., Quigley, D., Watts, D., & Whitefoot, K. (2016). Network priorities for social sustainability research and education: Memorandum of the Integrated Network on Social Sustainability Research Group. Sustainability: Science, Practice & Policy, 12(1), 16-21. DOI: https://doi.org/10.1080/15487733.2016.11908150
Jaime, P., Ferrari, M. A., & Bandeira, M. L. (2017). Diversidade, interculturalidade e organizações: ampliando os debates sobre sustentabilidade. Revista de Gestão Social e Ambiental – RGSA(Edição Especial), 2-5.
Kirby, A. (2020). Reconstructing Powerful Knowledge in an era of climate change. Revista Produção e Desenvolvimento, 6, 1-13. DOI: https://doi.org/10.32358/rpd.2020.v6.427
Mello, J.-A. V.-B., & Sousa, F. R. (2021). Percepção discente e práticas de ensino em uma instituição brasileira de educação superior. Revista iberoamericana de educación superior, 12(33), 18-38. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.33.855
Mercado, H. U., & Grady, J. (2016). Teaching Environmental Sustainability across the Curriculum. Sport Management Education Journal, 11(2), 120-127.
Minayo, M. C. S. (2017). Amostragem e saturação em pesquisa qualitativa: consensos e controvérsias. Revista pesquisa qualitativa, 5(7), 1-12.
Oliveira, R., Medeiros, M., Terra, B., & Quelhas, G. (2010). Sustentabilidade: da evolução dos conceitos à implementação como estratégias nas organizações. Niterói, Rio de Janeiro: Produção, UFF.
Quigley, C. F., & Lyons, R. (2017). The Role of Care in Environmental Education. In A. Bellocchi, C. Quigley & K. Otrel-Cass (Eds.), Exploring Emotions, Aesthetics and Wellbeing in Science Education Research (pp. 249-267). Switzerland: Springer International Publishing.
Ryan-Fogarty, Y., O’Carroll, D., O’mahony, M. J., & O’regan, B. (2016). Development of the Green-Campus Programme in Ireland: Ensuring Continuity of Environmental Education and Action for Sustainable Development Throughout the Irish Education System. In W. Leal Filho & P. Pace (Eds.), Teaching Education for Sustainable Development at University Level (pp. 269-284). New York: Springer International Publishing.
Santos, F. R. S., & Silva, A. M. (2017). A importância da educação ambiental para graduandos da Universidade Estadual de Goiás: Campus Morrinhos. Interações, Campo Grande, MS, 18(2), 71-85.
Staniškis, J. K., & Katiliūtė, E. (2016). Complex evaluation of sustainability in engineering education: case & analysis. Journal of Cleaner Production, 120, 13-20.
Turano, E. (2005). Métodos qualitativos e quantitativos na área da saúde: definições, diferenças e seus objetivos de pesquisa. Revista saúde pública, 3(39), 507-514.
Viola, P. D. D., Torres, J., & Cardoso, L. (2021). Determinants of urban cycling from the perspective of Bronfenbrenner’s ecological model. Revista Produção e Desenvolvimento, 7. DOI: https://doi.org/10.32358/rpd.2021.v7.537
Zulauf-McCurdy, C. A., & Zinsser, K. M. (2021). How teachers' perceptions of the parent–teacher relationship affect children's risk for early childhood expulsion. Psychology in the Schools, 58(1), 69-88.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sisyphus — Journal of Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) belongs to Sisyphus - Journal of Education. However, we encourage issued articles to be published elsewhere, provided that Sisyphus authorization is asked for and that authors integrate our original source citation and a link to our website.
Author Self-Archiving Policy
Author(s) are permitted to self-archive the final published version in institutional or thematic repositories, and in their personal or institutional websites.
DORA Signer
The Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Sisyphus' Publisher, is a San Francisco Declaration on Research Assessment signer.