Teachers’ Vision about Sustainability in a Brazilian Educational Institution

Authors

  • José André Villas Boas Mello Programa de Pós-graduação stricto sensu em Desenvolvimento Regional e Sistemas Produtivos, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Nova Iguaçu, Rio de janeiro, Brazil https://orcid.org/0000-0002-0628-9664
  • Ocimar de Oliveira Sarmento Junior Programa de Pós-graduação stricto sensu em Desenvolvimento Regional e Sistemas Produtivos, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Nova Iguaçu, Rio de janeiro, Brazil https://orcid.org/0000-0002-2702-0066
  • Bauer de Oliveira Bernardes Programa de Pós-graduação stricto sensu em Desenvolvimento Regional e Sistemas Produtivos, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Nova Iguaçu, Rio de janeiro, Brazil https://orcid.org/0000-0002-8229-2179
  • Cristiane Rosa Magalhães Programa de Pós-graduação stricto sensu em Desenvolvimento Regional e Sistemas Produtivos, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Nova Iguaçu, Rio de janeiro, Brazil https://orcid.org/0000-0002-7231-3431

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.24938

Keywords:

sustainability, teaching, teacher, perception, school contents

Abstract

This study aims to verify the perceptions of teachers at an educational institution in relation to the insertion of the theme of sustainability in school contents. It highlights the importance of curriculum updates that discuss global and local demands. The study is exploratory and of a qualitative nature, with cross-cutting content analysis of an open question directed at 37 professors of the Brazilian institution studied. The number of respondents was established based on the principle of saturation in qualitative studies. It concludes that environmental education must be in schools as a gear in the process of building references for sustainability. And that teaching experiences are not limited to initial training. The reality of the world influences the way of thinking, acting and teaching.

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Author Biographies

José André Villas Boas Mello, Programa de Pós-graduação stricto sensu em Desenvolvimento Regional e Sistemas Produtivos, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Nova Iguaçu, Rio de janeiro, Brazil

Graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (1996). Mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002). Doutorado em Engenharia de Transportes pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2013). É professor do Centro de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, onde leciona nos cursos de graduação e no Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional e Sistemas produtivos.

Ocimar de Oliveira Sarmento Junior, Programa de Pós-graduação stricto sensu em Desenvolvimento Regional e Sistemas Produtivos, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Nova Iguaçu, Rio de janeiro, Brazil

Graduado em Engenharia de Produção pelo Centro Federal de educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca com intercambio na University of Western Australia. Consultor Sênior Top na Deloitte Brasil.

Bauer de Oliveira Bernardes, Programa de Pós-graduação stricto sensu em Desenvolvimento Regional e Sistemas Produtivos, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Nova Iguaçu, Rio de janeiro, Brazil

Graduado em Química nas modalidades de licenciatura e bacharelado (1999), mestrado (2001) em química orgânica e doutorado (2012) em química pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. É professor do Centro de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, onde leciona nos cursos técnicos e no Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional e Sistemas produtivos.

Cristiane Rosa Magalhães, Programa de Pós-graduação stricto sensu em Desenvolvimento Regional e Sistemas Produtivos, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Nova Iguaçu, Rio de janeiro, Brazil

Graduada e licenciada em Enfermagem pela Universidade Federal Fluminense (2001). Mestre (2003) e Doutora (2008) pelo Programa de Neuroimunologia pela Universidade Federal Fluminense. É professora do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, onde leciona no Curso Técnico em Enfermagem e no Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional e Sistemas produtivos.

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Published

2021-10-29