Analysis of the Resources Requested for Specialized and/or Specific Service in the National High School Exam
Historical Series (2016-2020)
DOI:
https://doi.org/10.25749/sis.27509Keywords:
national high school exam, accessibility resources, special needs, national evaluation systemAbstract
This study aimed to: 1) identify the number of people registered in the National High School Exam (known in Brazil by the acronym ENEM), from 2016 to 2020, which requested some kind of Specialized and/or Specific Service, with emphasis on the frequency of those that are part of the so-called target population of Special Education (known in Brazil by the acronym PAEE); and 2) identify the types of resources requested by the applicants registered to relate the conditions of this population to such resources. Data were obtained through the records provided by the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP) and analyzed through descriptive statistics, with the support of the Microsoft® Office Excel on a high-performance computer. The results pointed to the high growth of the autistic population and the reduction of deaf people. However, there is an overall decrease in candidates who take ENEM (about 33%), and groups that resist and oppose the logic of reduction are increasingly scarce. Attention has been called to the fact that some resources, such as stretchers and computers, do not reach the dozens, while others exceed the thousands (easily accessible room and transcription aid). This data indicates that both are possible resources for different populations, aimed at meeting the singularities of these subjects.
Downloads
References
Creswell, J. W. (2010). Projeto de Pesquisa: Métodos Qualitativo, Quantitativo e Misto. (3ª Edição, Tradução de Magda Lopes). Porto Alegre: Artmed.
Decreto Nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Presidência da República, Brasília. Retirado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm
Facci, M. G. D., Silva, S. M. C., & Souza, M. P. R. (2018). O acesso ao ensino superior: será que vivemos, realmente, o processo de inclusão? Psicologia Escolar e Educacional, 22(spe.), 11-13. doi: 10.1590/2175-35392018001
Gil, A. C. (2008). Como elaborar projetos de pesquisa. (5ª Edição). São Paulo: Atlas.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2012). O atendimento diferenciado no ENEM. Brasília: MEC, INEP, Diretoria de Avaliação da Educação Básica. Retirado de: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/nota_tecnica/2012/atendimento_diferenciado_enem_2012.pdf
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2020). Nota Pública nº 3/2020-CGDA/DGP. Atendimento Especializado e Recursos de Acessibilidade no Exame Nacional do Ensino Médio – ENEM. Retirado de: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/nota-publica/nota_publica_atendimentos_especializados_recursos_acessibilidade.pdf
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2022a). Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM): Apresentação. Retirado de: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enem
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2022b). Edital Nº 33, de 28 de abril de 2022. Exame Nacional do Ensino Médio. ENEM 2022. Retirado de: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/edital-n-33-de-28-de-abril-de-2022-396385788
Junqueira, R. D., Martins, D. A., & Lacerda, C. B. F. (2017). Política de acessibilidade e exame nacional do ensino médio (ENEM). Educação & Sociedade, 38(139), 453-471. doi: 10.1590/ES0101-733020171151513
Lakatos, E. M., & Marconi, M. A. (1991). Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas.
Lei Nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Presidência da República, Brasília. Retirado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm
Lei Nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista. Presidência da República, Brasília. Retirado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm
Lei Nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Presidência da República, Brasília. Retirado de: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/554329/estatuto_da_pessoa_com_deficiencia_3ed.pdf
Lei Nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Presidência da República, Brasília. Retirado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm
Leria, L. A., Filgueiras, L. V. L., Silva, F. J. F., & Ferreira, L. A. (2018). ENEM Acessível: Autonomia para a Pessoa com Deficiência Visual Total no Exame Nacional do Ensino Médio. Revista Brasileira de Educação Especial, 24(1), 103-120. doi: 10.1590/S1413-65382418000100009
Ministério da Educação. (1996). Aviso Circular nº 277/MEC/GM, de 8 de maio de 1996. Retirado de: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/aviso_circular277.pdf
Ministério da Educação, & Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2013). Referenciais de acessibilidade na Educação Superior e a avaliação in loco do Sistema Nacional de Avaliação do Ensino Superior (SINAES). Retirado de: www.ampesc.org.br/_arquivos/download/1382550379.pdf
Rocha, L. R. M. (2019). Panorama nacional dos estudantes Público-alvo da Educação Especial na Educação Superior. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, Brasil. Retirada de:https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/11834
Rocha, L. R. M., & Lacerda, C. B. F. (no prelo). Mapeamento estatístico da Educação Especial: retratos da realidade brasileira. Revista Educação e Cultura Contemporânea.
Silveira, F. L., Barbosa, M. C. B., & Silva, R. (2015). Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM): uma análise crítica. Revista Brasileira de Ensino de Física, 37(3), 1-5. doi: 10.1590/S1806-11173710001
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sisyphus — Journal of Education
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) belongs to Sisyphus - Journal of Education. However, we encourage issued articles to be published elsewhere, provided that Sisyphus authorization is asked for and that authors integrate our original source citation and a link to our website.
Author Self-Archiving Policy
Author(s) are permitted to self-archive the final published version in institutional or thematic repositories, and in their personal or institutional websites.
DORA Signer
The Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Sisyphus' Publisher, is a San Francisco Declaration on Research Assessment signer.