Analysis of the Resources Requested for Specialized and/or Specific Service in the National High School Exam

Historical Series (2016-2020)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.27509

Keywords:

national high school exam, accessibility resources, special needs, national evaluation system

Abstract

This study aimed to: 1) identify the number of people registered in the National High School Exam (known in Brazil by the acronym ENEM), from 2016 to 2020, which requested some kind of Specialized and/or Specific Service, with emphasis on the frequency of those that are part of the so-called target population of Special Education (known in Brazil by the acronym PAEE); and 2) identify the types of resources requested by the applicants registered to relate the conditions of this population to such resources. Data were obtained through the records provided by the National Institute for Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP) and analyzed through descriptive statistics, with the support of the Microsoft® Office Excel on a high-performance computer. The results pointed to the high growth of the autistic population and the reduction of deaf people. However, there is an overall decrease in candidates who take ENEM (about 33%), and groups that resist and oppose the logic of reduction are increasingly scarce. Attention has been called to the fact that some resources, such as stretchers and computers, do not reach the dozens, while others exceed the thousands (easily accessible room and transcription aid). This data indicates that both are possible resources for different populations, aimed at meeting the singularities of these subjects.

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Author Biographies

Luiz Renato Martins da Rocha, Centro de Matemática, Computação e Cognição, Universidade Federal do ABC, Brazil

Professor Doutor na Universidade Federal do ABC, Santo André, São Paulo, Brasil.  Centro de Matemática, Computação e Cognição (CMCC). Doutor e Mestre em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos.

Jáima Pinheiro de Oliveira, Departamento de Administração Escolar, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Brazil

Professora Adjunta do Departamento de Administração Escolar (DAE) da Faculdade de Educação (FAE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG); Bolsista de Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) vinculada ao grupo de pesquisa Deficiências Físicas e Sensoriais (DefSen/CNPq); Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social e do Mestrado Profissional em Educação e Docência, ambos da FAE/UFMG.

Josiane Pereira Torres, Departamento de Administração Escolar, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Brazil

Professora Adjunta do Departamento de Administração Escolar (DAE) da Faculdade de Educação (FAE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Membro do Grupo de pesquisa sobre política educacional e trabalho docente (GESTRADO/FaE/UFMG). Professora colaboradora do Programa de Pós-graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social – PPGE/UFMG e professora permanente do programa de Mestrado Profissional Educação e Docência – PROMESTRE/UFMG. Atua nas áreas de políticas públicas de Educação Especial e formação de professores para a inclusão escolar.

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Published

2022-10-31