Sensory Experiences of Autistic People and Science Teaching

Authors

  • Tiago Fernando Alves de Moura Departamento de Educação, Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, Câmpus de Bauru, Brazil https://orcid.org/0000-0003-4963-5587
  • Eder Pires de Camargo Departamento de Física e Química, Faculdade de Engenharia, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, Câmpus de Ilha Solteira, Brazil https://orcid.org/0000-0003-2577-9885

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.27551

Keywords:

autism, science, multisensory, inquiry-based teaching approach, force and movement

Abstract

This article aims to present and discuss the contributions of the use of multisensory materials in the development of students with autism in science classes. For this purpose, this study presents an inquiry-based teaching approach in which a toy car moves on an inclined plane. Teaching/learning situations were used in which the concepts of force and movement were explored. As instruments for data collection, audio records were used, which were later transcribed and annotated in field notebooks. The data obtained were tabulated and categorized according to the distinct stages of a Content Analysis. The multisensory materials contributed to the teaching/learning process of the students by contemplating different perceptive styles, such as the visibility and sound effects of the toy car. The manipulation of objects provided group work and the development of social and psychomotor skills. Through the activity, the learners shared and reformulated hypotheses about the physical phenomena presented.

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Author Biographies

Tiago Fernando Alves de Moura, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, Câmpus de Bauru, Brazil

Bacharel em Física Médica pela UNESP, campus de Botucatu (2017), mestre em Educação para a Ciência pela UNESP, campus de Bauru (2020), licenciado em Física pela UNESP, Campus de Bauru (2022). Atualmente é doutorando no programa de pós-graduação em Educação para Ciência da UNESP, campus de Bauru. É professor da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo, atuando nas disciplinas de Física e Ciências.

Eder Pires de Camargo, Departamento de Física e Química, Faculdade de Engenharia, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, Câmpus de Ilha Solteira, Brazil

É Livre Docente em ensino de física pela Universidade Estadual Paulista, Júlio de Mesquita Filho, Campus de Ilha Solteira (2016) e Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2005). Possui graduação em Licenciatura em Física (1995), mestrado em Educação para a Ciência (2000) e Pós-doutorado (2006) pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" Campus de Bauru. É docente do Departamento de Física e Química da UNESP de Ilha Solteira.

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Published

2022-10-31