Pathways of Social Inclusion and Exclusion in Vocational Education

A Mapping of Conceptual Approaches through an Integrative Literature Review

Authors

  • Ana Traqueia CIDTFF - Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro, Portugal https://orcid.org/0000-0002-1127-8644
  • Manuela Gonçalves CIDTFF - Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro, Portugal https://orcid.org/0000-0002-3545-1173
  • Rosa Madeira CIDTFF - Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro, Portugal https://orcid.org/0000-0003-1772-5174

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.28717

Keywords:

pathways, vocational education, social inclusion, social exclusion

Abstract

The biographical and educational paths of Vocational Education (VE) students are mostly related to school failure and socioeconomic vulnerability. School reveals itself, therefore, as a field of reproduction of social inequalities, contributing to the stigmatization of VE. However, its (potential) role in promoting the inclusion of young people at risk of social exclusion is highlighted.

The article aims to analyse the scientific contribution to this issue and identify the classic founders that guide the theoretical-conceptual framework of recent empirical studies, through an integrative literature review.

The results obtained confirm academic and scientific interest in Vocational Education and Training, especially internationally. However, there is a lack of research focused on the sociological analysis of the phenomena of social inclusion and exclusion. The theoretical-conceptual framework in the theories of cultural reproduction and in the concept of social justice is highlighted. We consider this mapping a relevant contribution to the theoretical-conceptual discussion.

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Author Biographies

Ana Traqueia, CIDTFF - Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro, Portugal

Mestre em Ciências da Educação, Ana Traqueia é, atualmente, aluna do Programa Doutoral em Educação, no ramo de Diversidade e Educação Inclusiva, na Universidade de Aveiro, e bolseira de Doutoramento, pela Fundação para a Ciência e a Tecnologia, desenvolvendo a sua investigação no Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores. Tem como áreas de interesse a Diversidade, a Inclusão Social, a Exclusão Social, a Intervenção Comunitária e o Ensino e Formação Profissional.

Manuela Gonçalves, CIDTFF - Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro, Portugal

Socióloga e doutorada em Ciências da Educação, Manuela Gonçalves é Professora Auxiliar no Departamento de Educação e Psicologia e investigadora no Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, na Universidade de Aveiro. Com interesses de investigação ligados à Sociologia da Educação, às Políticas Educacionais e às Representações Sociais sobre a profissão docente, é (co)autora de publicações e supervisora de estudantes de mestrado e de doutoramento, nestes domínios.

Rosa Madeira, CIDTFF - Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro, Portugal

Doutorada em Ciências da Educação, Rosa Madeira é Professora Auxiliar no Departamento de Educação e Psicologia e investigadora do Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, na Universidade de Aveiro. Desenvolve a sua investigação em áreas relacionadas com a Infância, a Diversidade, o Multiculturalismo, a Inclusão Social, a Participação e a Intervenção Comunitária.

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Published

2023-06-30