Education and Technologies as a Commitment

Propositions to Think About the Study of Technique in an Educational Context

Authors

  • Braian Veloso Departamento de Gestão Educacional, Teorias e Práticas de Ensino (DPE), Faculdade de Filosofia, Ciências Humanas, Educação e Letras (FAELCH), Universidade Federal de Lavras (UFLA), Brazil https://orcid.org/0000-0002-9459-5740

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.29403

Keywords:

education, technologies, technique, philosophy of technique, commitment

Abstract

The objective of this theoretical essay is to analyse the relationship between education and technologies and to propose a new form of apprehension in light of the so-called commitment as an analytical category. In order to achieve what it aims at, the article rescues contributions from the philosophy of technique, going through the instrumentalist, determinist and substantivist aspects until reaching the perspective of a critical theory. Through the study, the notion of technology as commitment is proposed, showing that technologically mediated action takes place in a circuit of interactions and exchanges, both material and symbolic. By unveiling this commitment that underlies the very presence of technique in the educational field, the essay proposes the concept of assuming commitment as a prerequisite for the construction of democratic spaces for debate that enable committed subjects to make decisions about socio-technical alternatives that bring other frames to the historical-social reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Braian Veloso, Departamento de Gestão Educacional, Teorias e Práticas de Ensino (DPE), Faculdade de Filosofia, Ciências Humanas, Educação e Letras (FAELCH), Universidade Federal de Lavras (UFLA), Brazil

Professor no Departamento de Gestão Educacional, Teorias e Práticas de Ensino (DPE) da Universidade Federal de Lavras (UFLA). Docente permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação da mesma Universidade (PPGE-UFLA). Mestre e doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (PPGE-UFSCar). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens (Grupo Horizonte-UFSCar). Recentemente, suas pesquisas versam sobre a intersecção entre educação e tecnologias e, ainda, sobre o trabalho na contemporaneidade.

References

Adorno, T., & Horkheimer, M. (1985). Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Jorge Zahar.

Benakouche, T. (1999). Tecnologia é sociedade: contra a noção de impacto tecnológico. Cadernos de Pesquisa do PPGSP, 1(17).

Benjamin, W. (1987). Teses sobre o conceito de história. In W. Benjamin, Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura (pp. 222-232). Brasiliense.

Blumer, H., & Reis, C. M. (2018). Sociedade como interação simbólica. Plural, 25(2), 282-293. https://doi.org/10.11606/issn.2176-8099.pcso.2018.153656

Brasil. (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. MEC. https://basenacionalcomum.mec.gov.br/

Candau, V. M. F. (2022). Didática hoje: entre o “normal”, o híbrido e a reinvenção. Perspectiva, 40(3), 1-14. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e85552

Conte, E., & Martini, R. M. F. (2015). As tecnologias na educação: uma questão somente técnica? Educação & Realidade, 40(4), 1191-1207. https://doi.org/10.1590/2175-623646599

Feenberg, A. (2013a). Marcuse ou Habermas: duas críticas da tecnologia. In R. Neder (Org.), A teoria crítica de Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia (pp. 255-287). Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina/CDS/UnB/CAPES.

Feenberg, A. (2013b). O que é a filosofia da técnica? In R. Neder (Org.), A teoria crítica de Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia (pp. 51-65). Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina/CDS/UnB/CAPES.

Felice, M. di (2020). Heidegger e a internet de todas as coisas: para além da concepção midiática da comunicação. In M. Heidegger, Martin Heidegger: a questão da técnica (pp. 7-31). Paulus.

Freire, P. (2000). Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. Editora Unesp.

Freire, P. (2013). À sombra desta mangueira. (11ª Edição). Paz e Terra.

Habermas, J. (2007). Técnica e ciência como ideologia. Edições 70.

Heidegger, M. (2007). A questão da técnica. Scientiae Studia, 5(3), 375-398. https://doi.org/10.1590/S1678-31662007000300006

Heidegger, M. (2020). Martin Heidegger: a questão da técnica. Paulus.

Houaiss (2022). Compromisso. https://houaiss.uol.com.br/corporativo/apps/uol_www/v6-1/html/index.php#1

Kenski, V. M. (2012). Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Papirus.

Latour, B. (2012). Reagregando o Social: uma introdução à Teoria Ator-Rede. EDUFBA.

Marcuse, H. (1986). A ideologia da sociedade industrial: o homem unidimensional. Zahar editores.

Mill, D., & Jorge, G. (2013). Sociedades grafocêntricas digitais e educação: sobre letramento, cognição e processos de inclusão na contemporaneidade. In M. Daniel (Org.), Escritos sobre educação: desafios e possibilidades para ensinar e aprender com as tecnologias emergentes (pp. 39-71). Paulus.

Sell, C. E. (2011). Máquinas petrificadas: Max Weber e a sociologia da técnica. Scientiae Studia, 9(3), 563-583. https://doi.org/10.1590/S1678-31662011000300006

Sousa, A. W. da S. (2022). Filosofia da tecnologia de Andrew Feenberg. Polymatheia – Revista de Filosofia, 15(1), 208-2019. https://revistas.uece.br/index.php/revistapolymatheia/article/view/7820

Veloso, B. (2020). Da autonomia a tecnologia: Paulo Freire como base epistemológicas a pesquisa sobre educação e tecnologias. In D. Mill, B. Veloso, G. Santiago & M. Santos (Orgs.), Escritos sobre educação e tecnologias: entre provocações, percepções e vivências (pp. 61-75). Artesanato Educacional.

Veloso, B., Mill, D., & Moreira, J. A. (2023). Educação híbrida como tendência histórica: análise das realidades Brasileira e Portuguesa. Dialogia, 43, 1-20. https://doi.org/10.5585/44.2023.23864

Vieira Pinto, A. (2005). O conceito de tecnologia. Contraponto.

Weber, M. (2013). A ética protestante e o espírito do capitalismo. Martin Claret.

Weber, M. (2016). A Metodologia das ciências sociais. (5ª Edição). Editora da Unicamp.

Published

2023-10-31