The Development of Technologies by the School as a Process of Struggle and Counter-Hegemonic Resistance
DOI:
https://doi.org/10.25749/sis.29422Keywords:
ICT, big techs, google for education, development of technologies, MECREDAbstract
In the context of education, the integration of digital technologies into the curriculum is identified as an element of innovation. Big Techs present their products as solutions, influencing public policies. In another direction, initiatives by public institutions seek to develop digital technologies, with the direct participation of school subjects. This article dialogically presents the results of two surveys, both cases studies and content analysis, named as “denunciation” and “announcement”. The first - denunciation – analyses how the technologies of large corporations enter into the policies of public education networks; and another - advertisement - describes and analyses a research action and collective development of technologies with the public school, anchored in Participatory Design. Taking the critical theory of technology as a reference, we seek to problematise the entry models of ICT in school and their integration into the curriculum. We propose that the integration of technologies into curricula should be understood as a place of struggle and counter-hegemonic resistance.
Downloads
References
Almeida, E. (2021). “Quando você se torna um educador Google”: Integração de tecnologias digitais ao currículo da Educação Básica como estratégia neoliberal. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil. https://tede.ufsc.br/teses/PEED1607-T.pdf
Amiel, T., & Gonsales, P. (2020). Apresentação—Educação, Dados e Plataformas—Análise descritiva dos termos de uso dos serviços educacionais Google e microsoft. In S. Lima, Educação, Dados e Plataformas—Análise descritiva dos termos de uso dos serviços educacionais Google e microsoft. Iniciativa Educação Aberta. https://zenodo.org/record/4012539#.X1QD25NKj4M
André, M. E. (2005). Pesquisa, formação e prática docente. In M. E. André (Org.), O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores (4ª Edição, pp. 55-67). Papirus.
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.
Bourdieu, P., & Passeron, J. C. (1975). A reprodução. Francisco Alves.
Canello, D. (2016, maio 2). Parceria entre Google e Secretaria de Estado da Educação realiza formação para novas formas de aprendizado. Portal da Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina. Retirado em 12 de agosto de 2016 de http://www.sed.sc.gov.br/imprensa/noticias/27087-dafnee-canello-ascom
Castells, M. (2006). A Sociedade em Rede: Do conhecimento à política. In G. Cardoso & M. Castells (Orgs.), A Sociedade em rede do conhecimento à acção política ( pp. 17-30). Conferência promovida pelo Presidente da República, 4 e 5 Março de 2005, Centro Cultural de Belém. Imprensa Nacional Casa da Moeda. https://egov.ufsc.br/portal/sites/default/files/anexos/a_sociedade_em_rede_-_do_conhecimento_a_acao_politica.pdf
Castells, M. (2013). Redes de indignação e esperança: Movimentos sociais na era da internet. Zahar.
Cerny, R. Z. (2020). Relatório de Pesquisa para o desenvolvimento da Plataforma Integrada MEC de Recursos Educacionais Digitais. UFSC.
Cerny, R. Z. (2009). Gestão pedagógica na educação a distância: Análise de uma experiência na perspectiva da gestora. (Tese de Doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, Brasil. https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/10115/1/Roseli%20Zen%20Cerny.pdf
Cochran-Smith, M., & Lytle, S. L. (1999). Relationships of Knowledge and Practice: Teacher Learning in Communities. Review of Research in Education, 24(1), 249-305. https://doi.org/10.3102/0091732X024001249
Cupani, A. (2017). Filosofia da tecnologia: Um convite. (3ª Edição). Ed. da UFSC.
Espíndola, M. B., & Gianella, T. R. (2018). Tecnologias digitais de informação e comunicação no ensino de ciências e da saúde: análise das formas de integração de ambientes virtuais de aprendizagem por professores universitários. Revista brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 11(2), 1-22. http://dx.doi.org/10.3895/rbect.v11n2.5978
Espíndola, M. B., & Gianella, T. R. (2019). Integração De Tecnologias Digitais De Informação E Comunicação No Ensino De Ciências: Contribuições Do Modelo Do Conhecimento Pedagógico-Tecnológico Do Conteúdo. Educere Et Educare, 14(32). https://doi.org/10.17648/educare.v14i32.18287
Espíndola, M. B., Cerny, R. Z., Rocha, J. M. G., & Neto, F. F. (2022). Creation of Digital Educational Technologies by School Subjects. Sisyphus — Journal of Education, 10(1), 7-21. https://doi.org/10.25749/sis.25417
Feenberg, A. (1992). Subversive Rationalization: Technology, Power, and Democracy. Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy, 3(1-4), 301-322. https://doi.org/10.1080/00201749208602296
Feenberg, A. (2003). O que é Filosofia da Tecnologia?. Conferência realizada para os estudantes universitários de Komaba em junho de 2003. (Tradução de Agustín Apaza, com revisão de Newton Ramos-de-Oliveira). https://www.sfu.ca/~andrewf/Feenberg_OQueEFilosofiaDaTecnologia.pdf
Feenberg, A. (2010). Racionalização democrática, poder e tecnologia. Série Cadernos Primeira Versão: CCTS - Construção Crítica da Tecnologia & Sustentabilidade (Vol. 1, Número 3). Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina/Centro de Desenvolvimento Sustentável - CDS.
Feenberg, A. (2013). O que é a Filosofia da Tecnologia? In R. T. Neder (Org.), Andrew Feenberg: Racionalização democrática, poder e tecnologia (2ª Edição, pp. 51-65). Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina/CDS/UnB/Capes.
Feenberg, A. (2015). Tecnologia, modernidade e democracia. (Organização e tradução Eduardo Beira). Center for Inovation, Technology and Public Policy. https://summit.sfu.ca/_flysystem/fedora/sfu_migrate/15927/Feenberg2016.pdf
Feenberg, A. (2018). Tecnologia, Modernidade e Democracia. Inovatec.
Ferrari, S. F. (2017, agosto 15). Curso Google Apps For Education é realizado na ADR De Maravilha. Portal da Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina. Retirado em 19 de agosto de 2017 de https://www.sed.sc.gov.br/imprensa/noticias/28256-curso-google-apps-for-education-e-realizado-na-adr-de-maravilha
Foucault, M. (2008). Segurança, território, população: Curso dado no Collège de France (1977-1978). Martins Fontes.
Foucault, M. (2018a). A governamentalidade. In M. Foucault, Microfísica do poder (7ª Edição, pp. 407-431). Paz e Terra.
Foucault, M. (2018b). O nascimento da Medicina Social. In M. Foucault, Microfísica do poder (7ª Edição, pp. 143-170). Paz e Terra.
Franco, M. L. P. B. (2012). Análise de conteúdo. (4ª Edição). Líber Livro.
Giroux, H., & McLaren, P. (2011). Formação do professor como uma contraesfera pública: A pedagogia radical como uma forma de política cultural. In A. F. Moreira & T. T. Silva (Orgs.), Currículo, cultura e sociedade (12ª Edição, pp. 141-173). Cortez.
Google. (2017, outubro 25). Termos de Serviço do Google – Privacidade & Termos. Retirado de 9 de julho de 2019 em https://policies.google.com/terms/archive/20171025?hl=pt-BR
Meirinhos, M., & Osório, A. (2010). O estudo de caso como estratégia de investigação em educação. EDUSER: revista de educação, 2(2), 49-65. http://dx.doi.org/10.34620/eduser.v2i2.24
Moraes, A. M., & Santa Rosa, J. G. (2012). Design Participativo: técnicas de inclusão de usuários no processo de ergodesign de interfaces. Rio Book’s.
Morozov, E. (2018). Big Tech. Ubu.
Neder, R. T. (2010) Apresentação: O que (nos) quer dizer a teoria crítica da tecnologia? In R. T. Neder (Ed.), A Teoria Crítica de Andrew Feenberg: Racionalização Democrática, Poder e Tecnologia (pp. 7-24). Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina / CDS / UnB / Capes.
Norton, P., van Rooij, S. W., Jerome, M. K., Clark, K., Behrmann, M., & Bannan-Ritland, B. (2009). Linking Theory and Practice Through Design: An Instructional Technology Program. In M. Orey, V. J. McClendon & R. M. Branch (Eds.), Educational Media and Technology Yearbook (Vol 34, pp. 47-59). Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-09675-9_4
Nóvoa, A. (2008). Percursos profissionais e aprendizagem ao longo da vida. In Presidência Portuguesa do Conselho da União Europeia, Conferência Desenvolvimento profissional de professores para a qualidade e para a equidade da Aprendizagem ao longo da Vida (pp. 21-27). Ministério da Educação.
OCDE. (2010). Avaliações de políticas nacionais de educação: Estado de Santa Catarina. OECD. https://doi.org/10.1787/9789264091368-pt
OCDE & CERI. (2010). Inspirados pela tecnologia, norteados pela pedagogia: Uma abordagem sistêmica das inovações educacionais de base tecnológica. OECD. https://search.oecd.org/education/ceri/inspiradospelatecnologianorteadospelapedagogiaumaabordagemsistemicadasinovaoeseducacionaisdebasetecnologica.htm
Oliveira, A. (2016, agosto 1). Escolas estaduais de Santa Catarina usam ferramentas do Google para auxiliar alunos e professores. Notícias do Dia. https://ndonline.com.br/florianopolis/noticias/escolas-estaduais-passam-a-usar-google-for-educatioan
Reis, P., Baptista, M., & Galvão, C. (2018). Formação contínua de professores e comunidades de prática: perspectivas da Universidade de Lisboa. In A. Cachapuz, A. S. Neto & I. Fortunato (Orgs.), Formação inicial e continuada de professores de ciências: o que se pesquisa no Brasil, Portugal e Espanha (pp. 257-275). Edições Hipótese.
Santaella, L. (2013). Desafios da ubiquidade para a educação. Revista Ensino Superior Unicamp, 9, 19-28.
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Paidós.
SED-SC. (2016, junho 3). Google for Education. Portal da Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina. Retirado em 27 de novembro de 2017 de http://www.sed.sc.gov.br/servicos/programas-e-projetos/16985-google-for-education
Selwyn, N. (2011). O que queremos dizer com “educação” e “tecnologia”. In N. Selwyn, Education and Tecnology: Key issues and debates (pp. 3-19). Bloomsbury.
Selwyn,. N. (2017). Um panorama dos estudos críticos em educação e tecnologias digitais. In C. Rocha, M. El Kadri & J. Windle (Eds.), Diálogos sobre tecnologia educacional (pp. 15-40. Pontes.
Severino, A. J. (2007). Metodologia do trabalho científico. (23ª Edição). Cortez.
Sibilia, P. (2012). Redes ou paredes: A escola em tempos de dispersão. Contraponto.
Stassun, C. C. S., & Pich, S. (2019). Governo eletrônico da vida cotidiana por aplicativos de gestão da saúde no Apple Watch. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 26(3), 951-968. https://doi.org/10.1590/S0104-59702019000300013
Straioto, R. G. T, & Figueiredo, L. F. G. (2015). A co-criação sob a ótica da gestão de design:uma introdução aos níveis estratégico, tático e operacional do co-design. Fourth International Conference on Integration of Design, Engineering and Management for Innovation. Florianópolis, SC, Brasil, October, 07-10, 2015.
Wardenski, R. de F., Struchiner, M., & Giannella, T. R. (2018). Continuidade e descontinuidade de uso de tecnologias digitais de informação e comunicação por professores universitários das Ciências e da Saúde. Ciênc. educ. (Bauru), 24(3, Jul-Sep), 621-638.
Yin, R. K. (2001). Estudo de caso. (2ª Edição). Bookman.
Zuboff, S. (2018). Big other: Capitalismo de vigilância e perspectivas para uma civilização da informação. In F. Bruno, B. Cardoso, M. Kanashiro, L. Guilhon & L. Melgaço (Orgs.), Tecnopolíticas da vigilância: Perspectivas da margem (1ª Edição, pp. 17-68). Boitempo. http://lavits.org/livro-tecnopoliticas-da-vigilancia-da-lavits-disponivel-para-download-livre/?lang=pt
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sisyphus — Journal of Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) belongs to Sisyphus - Journal of Education. However, we encourage issued articles to be published elsewhere, provided that Sisyphus authorization is asked for and that authors integrate our original source citation and a link to our website.
Author Self-Archiving Policy
Author(s) are permitted to self-archive the final published version in institutional or thematic repositories, and in their personal or institutional websites.
DORA Signer
The Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Sisyphus' Publisher, is a San Francisco Declaration on Research Assessment signer.