Technologies and Empowerment

Analyzing the Implementation of One Laptop Per Child Program in the state of São Paulo, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.15068

Keywords:

digital technologies of information and communication, one laptop per child program, digital inclusion, teaching practices, teacher training

Abstract

The article reflects on the limits and the possibilities of the One Laptop per Child Program, in the state of São Paulo, related to redefinition of teaching practices, digital inclusion and the empowerment of teachers and students. The theoretical framework covers two conceptual fields: digital inclusion and empowerment (according to Freire’s ideas). The qualitative research develops a thematic content analysis of field records of the visits to five schools, chosen according to criteria of intentional sample. The characterization of the Program into the world scenario contextualizes the analytic report of the schools. The discussion of survey results suggests that, considering the plural reality of schools and the recurrences related to advances and problems they face, there are many challenges to the Program, as a significant forum for digital inclusion, redefinition of educational practices and empowerment of teachers and students.

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Author Biographies

Lucila Pesce, Universidade Federal de São Paulo, Brazil

Doutora e mestre em Educação - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, com pós-doutorado em Filosofia e História da Educação - Universidade Estadual de Campinas; bacharel e licenciada em Letras, Português e Inglês - Universidade Presbiteriana Mackenzie. Professora Associada do Departamento de Educação da Universidade Federal de São Paulo: credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação e vice coordenadora do curso de Pedagogia. Líder do Grupo de Pesquisa Linguagem, Educação e Cibercultura. Vice coordenadora do GT 16 da ANPEd: 2017-2019. Áreas de pesquisa: Linguagens Hipermidiáticas e Processos Formativos; Linguagens Hipermidiáticas e Educação Básica; Linguagens Hipermidiáticas e Formação Inicial e Continuada de Professores.

Clecio Bunzen Júnior, Universidade Federal de Pernambuco, Brazil

É licenciado em Letras pela Universidade Federal de Pernambuco, com mestrado e doutorado em Lingüística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas. Atualmente, é professor do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino (DMTE) da Universidade Federal de Pernambuco, atuando no curso de Letras/Português (Licenciatura) e no Mestrado Profissional PROFLETRAS (UFPE).

Roberta Galasso, Centro Universitário SENAC, Brazil

Doutorado (2007) e Mestrado (2001) em Educação e Currículo-Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e graduação em Pedagogia. Coordenação do Curso de Pós-Graduação em Gestão Escolar- SENAC/SP. Docente no curso de Docência do Ensino Superior e Gestão Escolar no SENAC/SP. Coordenadora Pedagógica da AACD Lar Escola. Membro do Grupo de pesquisa Ecotransd-CNPq. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de professores no que diz respeito a Currículo, Didática e Avaliação da Aprendizagem; Educação Especial, Inclusão Social e Educacional de pessoas com deficiência; Complexidade e Transdisciplinaridade; Interface entre Educação e Saúde.

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Published

2018-10-31