Lifelong Education

Learning to Live Better

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.17604

Keywords:

lifelong education, participation, democracy, learning, popular education

Abstract

In this paper, I intend to explore what constitutes lifelong education from a Latin American perspective: what are its origins, when and why did the contemporary concept arise and what would a practice oriented by the principles of lifelong education look like. I take two central premises as my starting point. First, that lifelong education is a profoundly democratic and participatory concept since it implies the access of all people to educational processes in whatever moment of their life, and possesses strong political implications with change. As a concept, it strengthens the notion of the right to education and education as a right. Second, I explore the concept of lifelong education in its relation with the concept of popular education. I conclude that whether educating children or adults, when this education is situated in the perspective of lifelong education, its configuration changes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Timothy Denis Ireland, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Brazil

Professor titular da Universidade Federal da Paraíba (João Pessoa, Brasil) e Coordenador da Cátedra UNESCO de Educação de Jovens e Adultos. As suas principais áreas de pesquisa incluem educação e leitura em prisões, uso de mídias digitais no processo de alfabetização e políticas internacionais de aprendizagem e educação de adultos. Seus livros recentes são Educação de Adultos em Retrospectiva: 60 anos de CONFINTEA (UNESCO, 2014), Education and other modes of thinking in Latin America (Routledge, 2016) com Robert Aman e Educational Alternatives in Latin America: new modes of counter-hegemonic learning (Palgrave Macmillan, 2019) também com Robert Aman.

References

Bauman, Z. (2012, janeiro). Sociedade do consumo e do crédito não funciona mais. Entrevista concedida pelo sociólogo polonês Zygmunt Bauman ao jornalista Sílio Boccanera. Programa Milênio, da Globo News.

Carrillo, A. T. (2013). La educación popular – Trayectoria y actualidad. Bogotá: Editorial El Búho.

CERI – Centre for Educational Research and Innovation. (1973). Recurrent Education: A Strategy for Lifelong Learning. Paris: OCDE.

Coombs, P. H., & Ahmed, M. (1974[1968]). Attacking Rural Poverty: How non-formal education can help. Baltimore: John Hopkins University Press.

Delors, J., Mufti, I. A., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F.; Geremek, B., Gorham, W., Kornhauser, A., Manley, M., Quero, M. P., Savané, M.-A., Singh, K., Stavenhagen, R., Suhr, M. S., & Nanzhao, Z. (2001). Educação: um tesouro a descobrir. Brasília: UNESCO.

Faure, E. (Dir.), Herrera, F., Kaddoura, A.-R., Lopes, H., Petrovski, A. V.; Rahnema, M., & Ward, F. C. (1972). Aprender a ser. Paris, França: UNESCO.

Freire, P. (1967). Educação como Prática de Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1975). Pedagogia do Oprimido. Rio do Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1993). Política e Educação. São Paulo: Cortez.

Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia. Saberes necessárias à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

Frith, U. (2013). Neuroscience: implications for education and lifelong learning. Integrating Science and Practice, 3(1), 7-10. Retirado de: www.ordrepsy.qc.ca/scienceandpractice

Furter, P. (1977). The Planner and Lifelong Education. UNESCO: IIEP.

Gadotti, M. (2013). Estado e Educação Popular: Desafios de uma Política Nacional. Retirado de: http://www.acervo.paulofreire.org:8080/jspui/handle/7891/4336

Gadotti, M. (2016). Educação Popular e Educação ao Longo da Vida. In P. G. S Nacif, L. M. Gomes & R. G. Rocha (Orgs.), Coletânea de textos CONFINTEA Brasil+6: tema central e oficinas temáticas (pp. 50-69). Brasília: MEC - Ministério da Educação/Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão.

Gelpi, E. (1979). A Future for Lifelong Education. (Vol. 1). Manchester Monographs 13. Manchester: University of Manchester.

Goodman, P. (1975). Compulsory Miseducation. London: Penguin Education.

Gudynas, E. (2011, fevereiro). Buen vivir: Germinando alternativas al desarrollo. America Latina en movimiento, pp. 461-481.

Ibáñez, A. (2011a). Un acercamiento al “Buen Vivir” – Parte I. In La Carta CEAAL, 400, 11/01/2011.

Ibáñez, A. (2011b). Un acercamiento al “Buen Vivir” – Parte II. In La Carta CEAAL, 401, 18/01/2011.

Ibáñez, A. (2011c). Un acercamiento al “Buen Vivir” – Parte III. In La Carta CEAAL, 402, 25/01/2011.

Illich, I. (1976). After Deschooling, What? London: Writers and Readers Publishing Cooperative.

Ireland. T. D. (1979). Gelpi’s view of lifelong education. Manchester Monographs, 14. Manchester: University of Manchester.

Ireland. T. D. (2013). 60 anos de CONFINTEA: uma análise retrospectiva. In T. D. Ireland & C. H. Spezia (Orgs.), Educação de Adultos em Retrospectiva: 60 anos de CONFINTEA (pp. 31-56). Brasília: UNESCO.

Lan, Y. (2011). Revisiting the classics: the teaching/learning relationship in modern China. In J. Yang & R. V. Cotera (Eds.), Conceptual evolution and policy developments in lifelong learning (pp. 51-58). Hamburgo: UIL.

Lima, L. C. (2012). Aprender para ganhar, conhecer para competir. São Paulo: Cortez Editora.

Melo, A. (1980). A Educação Popular numa Estratégia de Educação Permanente. In Cadernos do CEDES, no. 1 – Concepções e experiências de educação popular (pp. 41-60). São Paulo: Cortez Editora/Autores Associados/CEDES.

Melo, A. (2012). Passagens Revoltas – 40 anos de intervenção por ditos e escritos. Lisboa: Associação in Loco.

OEI/UIL. (2014). Contribuições conceituais da educação de pessoas jovens e adultas: rumo à construção de sentidos comuns na diversidade. Goiânia: UFG.

Ouane, A. (2011). Evolution of and perspectives on lifelong learning. In J. Yang & R. V. Cotera (Eds.), Conceptual evolution and policy developments in lifelong learning (pp. 24-39). Hamburgo: UIL.

Pontual, P. (2016). Educação ao Longo da Vida na perspectiva da Educação Popular e da participação social. In P. G. S. Nacif, L. M. Gomes & R.G. Rocha (Orgs.), Coletânea de textos CONFINTEA Brasil+6: tema central e oficinas temáticas (pp. 70-75). Brasília: MEC - Ministério da Educação/Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão.

Reimer, E. (1975). School is Dead. London: Penguin Education.

Romão, J. E. (2015). Educación. In D. R. Streck, E. Redin & J. J. Zitkoski (Orgs.), Diccionario Paulo Freire (pp. 168-170). Lima: CEAAL.

Thiesen, J. da S. (2008). A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Rev. Bras. Educ., 13(39), 545-554.

Torres, R. M. (2011). Lifelong learning: moving beyond Education for All (EFA). J. Yang & R. V. Cotera (Eds.), Conceptual evolution and policy developments in lifelong learning (pp. 40-50). Hamburgo: UIL.

UNESCO/UIL. (2016). Breve nota sobre a aprendizagem ao longo da vida no século XXI. Hamburgo: UIL.

Vargas, C. T. (2018). El aprendizaje a lo largo de la vida en América Latina y el Caribe. Documento de trabajo preparado para Reunión Regional de Ministros de Educación de América Latina y el Caribe, "Transformar la educación: una respuesta conjunta de América Latina y el Caribe para lograr el ODS 4 – Agenda E2030". Cochabamba, Estado Plurinacional de Bolivia, 25-26 de julio de 2018.

Published

2019-06-29