Discipline as an Essential Factor to the Offer of Professional Education Integrated to High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.20464

Keywords:

quality in education, discipline, professional education, Ceará

Abstract

Today, the State of Ceará (Brazil) appears on the national and international scene as a reference for educational quality, with reference to the professional education policy integrated with high school. In the academy, it is a consensus that education is related to factors that can define implications of school success or failure. Considering aspects related to the discipline, the research presented here aimed to identify and discuss the presence of this factor for the provision of quality education. For this purpose, a comparative study with a qualitative approach was carried out among 10 professional schools, 5 with more academic success (44 individuals) and 5 with less academic success (39 individuals), based on the results of external evaluations. The study confirms the inevitability of the discipline in the development of pedagogical work, while contributing to scientific and professional training and conceiving theoretical contributions to the construction of new research to improve learning.

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Author Biographies

Lucas Melgaço Silva, Departamento de Fundamentos da Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Brazil

Graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará (Faced/UFC). Mestrado e Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira (PPGE/UFC). Tutor no curso de Pedagogia a Distância (Faced/UFC). Pesquisador no Grupo de Pesquisa em Avaliação da Aprendizagem (GPAp/UFC). Professor do Sistema Público Municipal de Ensino de Maracanaú/CE. Pesquisa temas na área de educação com foco em avaliação da aprendizagem, formação de professores, educação profissional, tecnologias na educação, alfabetização e letramento, gestão, estrutura e política educacional.

Maria Isabel Filgueiras Lima Ciasca, Departamento de Fundamentos da Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Brazil

Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira (PPGE/UFC). Líder do Grupo de Pesquisa em Avaliação da Aprendizagem (GPAp/UFC). Atualmente é professora Titular da Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área de educação, com ênfase em avaliação de sistemas, instituições, planos e programas educacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: avaliação de ensino-aprendizagem, avaliação, alfabetização, educação infantil e formação de professores.

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Published

2021-02-26