Elaboration of Hypothetical Learning Trajectories as an Opportunity for the Mathematics Teacher Education

Authors

  • Pamela Emanueli Alves Ferreira Centro de Ciências Exatas, Departamento de Matemática, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Brazil https://orcid.org/0000-0002-9420-8536
  • João Ricardo Viola dos Santos Instituto de Matemática, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Brazil https://orcid.org/0000-0003-4560-4791
  • Hallynnee Hellenn Pires Rossetto GEPEMA – Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Matemática e Avaliação, Departamento de Matemática, Universidade Estadual de Londrina e Universidade Pitágoras-Unopar, Londrina, Brazil https://orcid.org/0000-0002-2063-580X

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.21772

Keywords:

mathematics education, pre-service teacher education, Hypothetical Learning Trajectories

Abstract

The purpose of this article is to describe and analyze the constituent elements of Hypothetical Learning Trajectories (HLT), developed by teachers who teach mathematics, in a context of in-service teacher education. The data collection was based on the written productions of 8 HLT elaborated in the context of an in-service teacher education workshop. The research has a qualitative and interpretative character, and it is based on content analysis. The results indicate that: the teachers presented strategies and procedures of school mathematics; the constituent elements of the elaborated HLT are similar of their school practices; and these elements are associated with the domains of mathematical knowledge for teaching. The preparation of HLT by mathematics teachers is an opportunity for teacher education, in which mathematical and pedagogical demands are configured as a context for discussions, problematizations and productions of mathematical knowledge for teaching.

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Author Biographies

Pamela Emanueli Alves Ferreira, Centro de Ciências Exatas, Departamento de Matemática, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Brazil

Possui graduação em Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), mestrado em Educação Matemática (2009) e doutorado em Educação Matemática (2013), ambos pelo Programa de mestrado e doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina. Atualmente é professora adjunta na Universidade Estadual de Londrina e pesquisadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Matemática e Avaliação (GEPEMA). Áreas de interesse: Educação Matemática; Avaliação Escolar; Tarefas de Matemática; Educação Matemática Realística; Formação de professores em Matemática.

João Ricardo Viola dos Santos, Instituto de Matemática, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Brazil

Licenciado em Matemática (2004) pela Universidade Estadual de Londrina, Mestre em Educação Matemática (2007) pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina. Realizou estágio, durante o mestrado, na Miami University, United States (2006). Doutor em Educação Matemática (2012) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UNESP de Rio Claro. Realizou pós-doutorado na School of Education da University of Cape Town, South Africa (2019-2020). É professor aassociado do Instituto de Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e atua no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (Mestrado e Doutorado). Atua também como professor do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Natureza e Matemática na UFMT-SINOP (Mestrado Profissional). Foi vice-editor da revista Perspectivas da Educação Matemática (2014-2019). Foi diretor da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Regional Mato Grosso do Sul (2012-2015 e 2015-2018). Principais interesses de pesquisa: Formação de Professores, Avaliação em Matemática, Modelo dos Campos Semânticos, Filosofias da Diferença, Pós-Humanismo e Pensamento Decolonial. Atualmente é coordenador do Grupo de Trabalho de Avaliação e Educação Matemática da SBEM (2019-2021)

Hallynnee Hellenn Pires Rossetto, GEPEMA – Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Matemática e Avaliação, Departamento de Matemática, Universidade Estadual de Londrina e Universidade Pitágoras-Unopar, Londrina, Brazil

Possui graduação em Matemática pela Faculdade Estadual de Educação Ciências e Letras de Paranavaí (2009), mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da UEL - Universidade Estadual de Londrina orientada pela Profª Drª Regina Luzia Corio de Buriasco (2016). Atualmente é doutoranda nesse mesmo programa, integrante do GEPEMA - Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Matemática e Avaliação - UEL e docente na Universidade Pitágoras-Unopar.

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Published

2021-02-26