TV and Radio Broadcasting Classes

Primary School Teachers Continuing Professional Development

Authors

  • Nádia Bengo Departamento de Formação Contínua e à Distância, Instituto Nacional de Formação de Quadros da Educação, Ministério da Educação, Angola https://orcid.org/0000-0002-9062-3046

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.23404

Keywords:

continuing professional education, tv and radio broadcasting classes, primary teacher, Angola

Abstract

This action approach study analysed how TV and Radio broadcasting classes influenced primary school teachers continuing professional development. During the COVID-19 pandemic, the Angolan Ministry of Education offered its primary school teachers an opportunity to attend a distance continuing professional development activity through the Angolan Public Television (TPA) and Angolan National Radio (RNA). The study concluded that TV and Radio broadcasting classes' practical aspects improved significantly primary teachers’ procedures, such as content organization, content contextualization, and following classroom methodological approach. In addition to that, the study also showed that teacher support and guidance allowed primary school teachers to reflect on their pedagogical skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nádia Bengo, Departamento de Formação Contínua e à Distância, Instituto Nacional de Formação de Quadros da Educação, Ministério da Educação, Angola

Licenciada em ciências da educação, especialidade de Pedagogia pelo Instituto Superior de Ciências da Educação de Luanda e mestre em Psicologia Educacional pela Faculdade The College of Saint Rose, Estados Unidos. Técnica no Ministério da Educação, Instituto Nacional de Formação de Quadros da Educação, Departamento de Formação Contínua e à Distância desde 2019. Exerceu as funções de professora de Teoria da Educação e Desenvolvimento Curricular e Estágio Supervisionado na Escola de Artes, Luanda, Angola até 2018. Foi professora de Didática, Pedagogia, Metodologias de Ensino e Estágio Supervisionado na Escola Superior Pedagógica do Bengo até 2015.

References

ALAM, A., & TIWARI, P. (2020). Putting the ‘learning’ back in remote learning. Issue brief, Policies to uphold effective continuity of learning through COVID-19. New York: Office of Global Insight and Policy, UNICEF. Retirado de: https://www.unicef.org/globalinsight/sites/unicef.org.globalinsight/files/2020-06/UNICEF-Global-Insight-remote-learning-issue-brief-2020.pdf

ARCHER, J., CANTRELL, S., HOTTZMAN, S. L., JOE, J. N., TOCCI, C. M., & WOOD, J. (2016). Better feedback for better teaching: A practical guide to improving classroom observations. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

BAXE, H., FERNANDO, M., & PAXE, I. (2016). Ensino Primário em Angola: Formação, actuação e Identidade dos professores. Luanda, Angola: Rede Angola.

BURNS, M. (2011). Distance Education for Teacher Training: Modes, Models, and Methods. Washington, DC: Education Development Center, INC. Retirado de: http://idd.edc.org/resources/publications/modes-models-and-methods

DANIELSON, C., & MCGREAL, T.L. (2000). Teacher evaluation to enhance professional practice. Alexandria, VA: ASCD [e-book].

Decreto Presidencial n.º 82, de 26 de Março de 2020. Medidas de excepção e temporárias para a prevenção e o controlo da propagação da pandemia covid-19. Luanda, Angola: Diário da República.

DHAWAN, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of covid-19 crisis. Journal of Educational Technology, 49(1), 5-22. doi: 10.1177/0047239520934018

HOBOLD, M. S. (2018). Desenvolvimento professional dos professors: Aspectos conceituais e práticos. Práxis Educativa, 13(2), 425-442. doi: 10.5212/PraxEduc.v.13i2.0010

KARLBERG, M., & BEZZINA, C. (2020). The professional development needs of beginning and experienced teachers in four municipalities in Sweden. Professional Development in Education. doi: 10.1080/19415257.2020.1712451

KLINK, M. V., KOOLS, Q., AVISSAR, G., WHITE, S., & SAKATA, T. (2017). Professional development of teacher educators: what do they do? Findings from an explorative international study. Professional Development in Education, 43(2), 163-178. doi: 10.1080/19415257.2015.1114506

KÖNIG, J., JÄGER-BIELA, D., & GLUTSCH, N. (2020). Adapting to online teaching during covid-19 schools closure: Teacher education and teacher competence effects among early career teachers in Germany. European Journal of Teacher Education, 43(4), 608-622. doi: 10.1080/02619768.2020.1809650

LODICO, M. G., SPAULDING, D. T., & VOEGTLE, K. H. (2010). Methods in educational research: From theory to practice. (2nd Edition). San Francisco, CA: Jossey-Bass.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. (2009a). Capacitação para professores primários: Relatório (NO.4). Luanda, Angola: MED.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. (2009b). Educação para todos. Luanda, Angola: MED.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. (2020). Plano de emergência do sector da educação para resposta à Pandemia da covid-19. Luanda, Angola: MED.

MORGADO, J. (2004). Qualidade na educação: Um desafio para os professores. (1ª Edição). Lisboa, Portugal: Editorial Presença.

NAÇÕES UNIDAS. (2020). Policy brief: Education during covid-19 and beyond. Retirado de: https://www.un.org/development/desa/dspd/wpcontent/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid-19_and_education_august_2020.pdf

OYEDOTUN, T. D. (2020). Sudden change of pedagogy in education driven by COVID-19: Perspectives and evaluation from a developing country. Research in Globalization, 2. doi: https://doi.org/10.1016/j.resglo.2020.100029

PETERSON, P.D. (2003). O professor do ensino básico. Lisboa, Portugal: Instituto Piaget.

PIMENTA, S.G. (2011). Didáctica e formação de professores: Percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. (6ª Edição). São Paulo, Brasil: Cortez.

PRÍNCEPE, L., & ANDRÉ, M. E. D. A. (2018). Factores facilitadores e dificultadores do desenvolvimento profissional de professores iniciantes: Uma análise das condições de trabalho. Revista de Estudos Aplicados em Educação, 3(6), 3-15. doi: https://doi.org/10.13037/rea-e.vol3n6.5739

ZAU, F. (2012). Do acto educativo ao exercício da cidadania: Compilação de artigos e comentários publicados no jornal de Angola, 2007-2012. (1st Edition). Luanda, Angola: Mayamba

Published

2021-02-26