Cognitive Inclusion in the Additive and Multiplicative Concept Fields of a Blind Student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25749/sis.27377

Keywords:

additive and multiplicative conceptual fields, cognitive inclusion, social mathematics, elementary school

Abstract

Mathematics, as a space for social inclusion, promotes autonomy in everyday situations with knowledge that demands an understanding of the concept of numbers and operations (addition, subtraction, multiplication, and division). This article presents an excerpt from a master's thesis which aimed to implement a didactic sequence for the development of Conceptual Fields of additive and multiplicative structures in Natural Numbers for a congenitally blind student. With a qualitative approach, pedagogical interventions were described over three semesters, identifying that the student understood the concept of numbers. Then, throughout the process, the students commenced the proper organization of schemes to solve problem situations involving additive and multiplicative structures. Since the student is blind, his mental schemes are represented orally and/or with tactile material. It is inferred that a didactic sequence can contribute to the process of developing mathematical notions, respecting the student's learning pace.

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Author Biographies

Luiza Ojeda Hoffmann, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Luterana do Brasil, Brazil

Licenciada em Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), mestranda do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM) da ULBRA.

Claudia Lisete Oliveira Groenwald, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Luterana do Brasil, Brazil

Licenciada em Matemática, Doutora em Ciências da Educação pela Pontifícia de Salamanca (Espanha), Pós-doutorado em Tecnologias Educacionais pela Universidade de La Laguna em Tenerife (Espanha). Atua na Universidade Luterana do Brasil (ULBRA) no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM) e no curso de Matemática Licenciatura. Atualmente é presidente da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) e secretária do Comitê Interamericano de Educação Matemática (CIAEM). É editora da revista Acta Scientiae da ULBRA.

Marlise Geller, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Luterana do Brasil, Brazil

Mestre em Educação pela PUCRS e doutora em Informática na Educação pela UFRGS. Atua na Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM) e nos cursos de Licenciatura.

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Published

2022-10-31