DA DIVERSIDADE À (DES) IGUALDADE DE OPORTUNIDADES – REPRESENTAÇÕES, SIGNIFICADOS E DIRETRIZES
DOI:
https://doi.org/10.25746/ruiips.v4.i2.9919Abstract
É objetivo central deste artigo tecer uma breve revisitação teórica no âmbito da diversidade à (des) igualdade e a nível empírico delinear uma pesquisa que alicerce i) como é que as escolas concetualizam e operacionalizam as orientações curriculares nacionais sobre o respeito pela diversidade e igualdade de oportunidades de sucesso, ii) como lida a escola com o problema do insucesso e que oportunidades de sucesso promove junto dos seus alunos, ou seja, que medidas organizativas e pedagógicas estão contempladas nos Projetos Educativos e quais têm sido seguidas para conseguir que todas as crianças aprendam de modo a integrar a diversidade de identidades socioculturais que contracenam no cenário escolar, e iii) que impacto estão a ter essas medidas nas aprendizagens dos alunos.
Palavras-chave Educação, sucesso, diversidade, igualdade.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the article simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal webpage) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work.