O Ensino de Matemática Online

Um Cenário de Reformulação e Superação

Authors

  • José Elyton Batista dos Santos Universidade Federal de Sergipe - UFS http://orcid.org/0000-0003-1763-8134
  • Maria Cristina Rosa
  • Denize da Silva Souza

DOI:

https://doi.org/10.25755/int.20894

Abstract

This article presents the result of an exploratory study whose objective was to identify aspects that implied in the mathematics teacher's practice when faced with the task of teaching mathematics online, during the Covid-19 pandemic. Data collection took place through an online questionnaire provided by the SurveyMonkey platform, applied to 32 teachers working in the final years of elementary and high school in different Brazilian states (Alagoas, Bahia, Santa Catarina and Sergipe). The theoretical contributions that guide this research establish a dialogical and reflective debate about online teaching in Brazil, showing important directions regarding the teaching of mathematics in this modality. The participating teachers reveal to be the main challenge, the fragile training they have to act in the face of Digital Technologies of Information and Communication (TDIC). Consequently, the lack of interaction with students caused by their poor accessibility to internet networks. The study also signaled evidence of a new view of teachers in relation to the use of TDIC, as a contributory instrument to the teaching of mathematics, for classroom classes.

Author Biography

José Elyton Batista dos Santos, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe. Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Sergipe (2018). Licenciado em Matemática pela Universidade Federal de Alagoas - UFAL (2014) e licenciado em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional UNINTER (2020). Especialista em Metodologia do Ensino da Matemática e Física pelo Centro Universitário Internacional - UNINTER (2015) e especialista em Educação Infantil e Anos Iniciais pela Faculdade Venda Nova do Imigrante - FAVENI (2019). Integrante dos grupos de pesquisa: Núcleo Colaborativo de Práticas e Pesquisas em Educação Matemática (NCPPEM/UFS) e do Grupo de Estudos e Pesquisa em Formação de Professores e Tecnologias da Informação e Comunicação (FOPTIC/UFS). Possuo experiência como professor formador de professores para as habilidades da Prova Brasil. Atualmente sou professor efetivo da educação básica da Secretaria Municipal de Educação de Maragogi - AL.

Published

2020-12-30

How to Cite

Santos, J. E. B. dos ., Rosa, M. C. ., & da Silva Souza, D. . (2020). O Ensino de Matemática Online: Um Cenário de Reformulação e Superação . Interacções, 16(55), 165–185. https://doi.org/10.25755/int.20894

Issue

Section

Number 25 - Special Number - Adolescence, Gender and Violences