TEACHING EDUCATION IN PHYSICAL EDUCATION:

THE INCLUSIVE PERSPECTIVE IN OFFICIAL DOCUMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25755/int.23950

Abstract

This article focuses on the physical education teacher education in two public universities located in different countries: the Federal University of Rio de Janeiro, Brazil and the University of Porto, Portugal. Thus, the objective is to analyze the guiding documents of the disciplines of these courses, pointing possibilities of discussion about inclusion during the students formation. It was possible to demonstrate that there is a possibility to discuss such issues, even in disciplines that historically do not deal with diversity, differences or inclusion. It is not necessary to change the guiding documents, but another way of appropriating these writings and rethinking how these documents may reflect inclusive cultures, policies and practices.

Author Biography

Maria Vitória Campos Mamede Maia, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor Associado da UFRJ em Psicologia da Educação, Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da UFRJ, Pós-doutoranda em Design Pedagógico pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2019), Doutora em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2005), Mestre em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1986). Graduada em Psicologia pelo Centro Universitário de Brasília (1998) e em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1982). Pesquisadora colaboradora da Universidade Federal do Paraná (Núcleo de pesquisa do Desenvolvimento Humano e Núcleo de Psicanálise).

Published

2021-12-21

How to Cite

Pereira de Souza da Fonseca, M., & Campos Mamede Maia, M. V. (2021). TEACHING EDUCATION IN PHYSICAL EDUCATION:: THE INCLUSIVE PERSPECTIVE IN OFFICIAL DOCUMENTS. Interacções, 17(58), 57–81. https://doi.org/10.25755/int.23950