Jogos e Gênero na Educação Formal

Uma Revisão da Literatura

Authors

  • Paula Kasai Universidade Estadual de Campinas - Unicamp
  • Ivan Gimenes Lima Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação
  • Elaine Prodócimo Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física

DOI:

https://doi.org/10.25755/int.26833

Abstract

This study aims to analyze what empirical studies involving children in formal education (child education and early years of elementary school) reveal about notions of gender presented in situations of games. To this end, we carried out a survey of academic articles published between 2009 and 2019 in the following sources: seven journals from the Faculty of Education (FE) of the State University of Campinas (Unicamp) and the Scielo database. We obtained a total of 9 articles. Succeeding reading the articles, we organized three categories of analysis: (i) gender and teaching: implications to children's games, (ii) preferences for recreational activities and partners in game, and (iii) notions of femininity and masculinity. The analyzed studies reveal the complexity of the relations between the ludic and gender notions. Gender stereotypes appear with intensity in gendered play anda also in the discourses and mediation of educators. It is possible to perceive the game as a manifestation that accompanies the maintenance of current norms, however, playful practices can also emerge as an act of subversion to these norms.

Author Biographies

Ivan Gimenes Lima, Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação

Doutorando da Faculdade de Educação na Universidade Estadual de Campinas. Mestre em Corporeidade e pedagogia do movimento da Faculdade de Educação Física na Universidade Metodista de Piracicaba. Atua na área da Educação Física escolar.

Elaine Prodócimo, Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física

Livre docente da Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas. Pós-doutorado em Psicologia pela Universidade de Murcia, Espanha. Doutorado em Educação Física pela Unicamp. Mestrado em Educação Especial pela UFSCAR. Atua na área da Educação Física escolar.

Published

2022-07-30

How to Cite

Kasai, P., Lima, I. G., & Prodócimo, E. (2022). Jogos e Gênero na Educação Formal: Uma Revisão da Literatura. Interacções, 18(61), 47–68. https://doi.org/10.25755/int.26833

Issue

Section

Number 25 - Special Number - Adolescence, Gender and Violences