Homens na Educação Infantil

Uma Problematização sobre a Condição Docente

Authors

  • Katia Patrício Benevides Campos Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Rayffi Gumercindo Pereira de Souza Universidade Federal da Paraíba
  • Maria Eulina Pessoa de Carvalho Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.25755/int.26879

Abstract

Focusing on the presence/absence of men as teachers in early childhood education, this paper problematizes gender as a marker of the teaching condition. Based on studies on gender, teaching and early childhood education, it assumes the premise that, in spite of being a gendered space, preschool constitutes a democratic space, where children need to experience gender equality in school relations. Produced at the postdoctoral level, as an exploratory approach to the teaching condition in early childhood education in Brazil, semi-structured interviews were conducted with male teachers working in preschool. The analysis suggests that the presence of male teachers in early childhood education problematizes the established gender relations, which still demarcate education is childcare as a female task, since male teachers point to their importance in promoting more egalitarian gender relations.

Author Biographies

Katia Patrício Benevides Campos, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Pós-doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). É professora adjunta da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas Infâncias, Educação Infantil e Contextos Plurais (Grão), cadastrado no Diretório de Grupos de Pesquisa no Brasil/CNPq. Integra o Mestrado Acadêmico do Programa de Pós-graduação em Educação - PPGEd/CH/UFCG, na Linha Práticas Educativas e Diversidade. 

Rayffi Gumercindo Pereira de Souza, Universidade Federal da Paraíba

Doutorando em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Campina Grande (2020). Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal de Campina Grande (2017). Possui experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Básica, manifestando interesse pelas seguintes áreas de estudos e pesquisa: Educação Infantil, Educação do Campo, Crianças, Infâncias, Culturas Infantis, Gênero e Currículo na Educação Infantil e Condição Docente. Está vinculado ao Grupo de estudos e pesquisas Infâncias, Educação Infantil e contextos plurais (GRÃO - UFCG), ao Grupo de Estudo e Pesquisa Gênero, Educação, Diversidade e Inclusão (GEDI - UFPB) e ao Grupo de Estudos e Pesquisas Homens, Masculinidades e Educação (HOME). É membro ativo do Fórum do Agreste Paraibano de Educação Infantil (FAPEI - UFCG). Integra a Frente Nordeste Criança (Círculo Violência e Direitos Humanos - Subcomitê 8 - Políticas Públicas). Está como parecerista AD HOC Volume 23 (2020/2021) da Revista Olhar de Professor (ISSN 1984-0187). Atua como representante suplente do FAPEI no CONDEB 2020/2022. Atuou como bolsista do Programa Institucional e Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID de Pedagogia da UFCG (2014/2016) e no Programa Institucional de Educação Tutorial - PET/Conexões de Saberes/UFCG (2016/2017). Integra o GT 07 (Educação de crianças de 0 a 6 anos) da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPed).

Maria Eulina Pessoa de Carvalho, Universidade Federal da Paraíba

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba (1978), Mestra em Psicologia Educacional pela Universidade Estadual de Campinas (1989) e PhD em Currículo, Ensino e Política Educacional pela Michigan State University, USA (1997). Pós-doutorado na Universidade de Valencia, Espanha (2011). Professora titular da Universidade Federal da Paraíba, lecionando no Curso de Pedagogia e no Programa de Pós Graduação em Educação. Líder do grupo de pesquisa Gênero, Educação, Diversidade e Inclusão. Pesquisa e orienta em gênero e educação superior, gênero e educação infantil, gênero e formação docente, relações escola-família e dever de casa. Bolsista de produtividade CNPq.

Published

2022-07-30

How to Cite

Campos, K. P. B. ., Gumercindo Pereira de Souza, R., & de Carvalho, M. E. P. (2022). Homens na Educação Infantil: Uma Problematização sobre a Condição Docente. Interacções, 18(61), 141–162. https://doi.org/10.25755/int.26879

Issue

Section

Number 25 - Special Number - Adolescence, Gender and Violences