Reflexões em Torno da Educação para a Igualdade de Género nas Primeiras Idades

Authors

  • Amélia de Jesus G. Marchão VALORIZA, Research Centre for Endogenous Resource Valorization, Instituto Politécnico de Portalegre, Portugal https://orcid.org/0000-0003-3424-9392

DOI:

https://doi.org/10.25755/int.27045

Abstract

With this article we aim to contribute to a deeper reflection on education in and for citizenship in pre-school education and to reflect on the need for education for gender equality in this educational context. In this sense, we present a small review of the state of the art and combine it with the results of a small study carried out in a kindergarten in a municipality in Alto Alentejo, where, through listening to children in an interview, their opinions on gender and on gender roles were verified. From the intersection between the state of the art and the children's opinions, it is highlighted the fact that this issue needs a greater appreciation and educational intentionality in kindergarten, to contribute to the construction of a gender identity free from stereotypes.

Author Biography

Amélia de Jesus G. Marchão, VALORIZA, Research Centre for Endogenous Resource Valorization, Instituto Politécnico de Portalegre, Portugal

Professora adjunta da área científica de psicologia e de supervisão da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Portalegre. Presidente do Conselho Pedagógico; Diretora do mestrado em Educação pré-escolar. Doutora em Ciências da Educação. Pós-Doutora em Educação. Áreas de investigação: educação de infância; formação de educadores/professores; supervisão; estudos curriculares: pensamento crítico; igualdade de género na educação de infância.

Published

2022-07-30

How to Cite

Marchão, A. de J. G. (2022). Reflexões em Torno da Educação para a Igualdade de Género nas Primeiras Idades . Interacções, 18(61), 69–91. https://doi.org/10.25755/int.27045

Issue

Section

Number 25 - Special Number - Adolescence, Gender and Violences