Políticas Públicas para a Gestão do Sistema Educacional Brasileiro no Pensamento de Anísio Teixeira

Authors

  • Jorge Eschriqui Vieira Pinto Universidade Federal do Goiás

DOI:

https://doi.org/10.25755/int.29347

Abstract

This article analyzes three proposals elaborated by Anísio Teixeira that he considers essential initiatives for the implementation of an educational policy that favors the offer of universal, free and quality education to all Brazilians: the joint and integrated actions of the federative entities to the guarantee of the right to access and permanence in public school, systemic evaluations for the analysis and stimulation of the quality of teaching and the quality of textbooks in public education. It is a work whose methodology is the interpretative analysis of the work of this intellectual, seeking to understand how such initiatives can effectively contribute to the constitution of a successful educational policy in order to provide access and permanence in school for integral development, formation of ethical, moral and social values ​​for the conscious exercise of citizenship in democracy and qualification for work. The Brazilian historical context that was taking shape, from the 1930s onwards, led Anísio Teixeira to think of new bases for the education system, guided by the need to meet the increased demand for access to school resulting from the migratory waves from the countryside to the city, due to the need to train the population in the face of the new demands of the labor market and the national economy, and to the unshakable faith in education as an instrument capable of spreading a citizen and democratic political culture in national society.

Author Biography

Jorge Eschriqui Vieira Pinto, Universidade Federal do Goiás

Graduado em Bacharelado e Licenciatura Plena em História pela Universidade de Brasília. Especialização em Metodologia do Ensino da História e Docência e Gestão da Educação Básica na Faculdade Unyleya. Mestre em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Doutor em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professor em Estágio Pós-Doutoral no Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Goiás - Linha de Pesquisa em Fronteiras, Interculturalidades e Ensino de História, onde desenvolve pesquisas em História da Educação e Cultura Política no Brasil. Membro do Conselho Editorial Científico da Editora Pimenta Cultural.

Published

2023-05-18

How to Cite

Jorge Eschriqui Vieira Pinto. (2023). Políticas Públicas para a Gestão do Sistema Educacional Brasileiro no Pensamento de Anísio Teixeira. Interacções, 19(64), 1–23. https://doi.org/10.25755/int.29347

Issue

Section

Número 64 - Recomposição das Aprendizagens & Renovação de Práticas Metodológicas